Citat:
Ursprungligen postat av Allahu.Akbar
Om internen vill gå på bio så betalar han för besöket, ja.
Men det är en piss i Missisippi i jämförelse vad transport, säkerhetsåtgärder, medföljande kriminalvårdare etc kostar...dessa summor kan uppgå till tiotusentals kronor i vissa fall och det står INTE internen själv för utan jag och de andra skattebetalarna.
Permissioner sker på egen hand. Förutom långsittarna som har en sk lufthålspermission en gång per år. Där, samt första permissionen kommer bevakning medelst åtföljande vakt in.
Citat:
Om det varit sant hade det varit bra.
Den enda tillgång som existerar inom KVV är på den sk skolan. D.v.s. används enbart för studier med vakt som har överinseende att ingen lyckas gå ut på otillåten sida.
Man använder sig av nätverk för att nå lärare på distans. Den kontakten streamas över det sk internet. Talar man om internet på det sätt som du och jag, surfa på sidor etc. Nej den existerar inte.
För att få gå på skolan måste du få godkänt. Det är inte allmänt tillgänglig på anstalten.
Citat:
Inte ens jag som hederlig medborgare förfogar över ett pingisbord.
Varken från 70-talet eller något annat tal.
Finns gratis att hämta upp på soptippen och för mycket låg penning på kommunens återvinning och "tatillvara". De var väldigt poppulära under 70-talet och fanns i snart sagt var mans hem. Det är dessa som numera kan hittas. Det gamla anrika märket "Stiga". Jag spelade mycket på sådana som barn...
Utöver det pågår en krafigt nedrusting av gym etc. Exempel som t.ex Salberga som har ca 10 enklare maskiner med lätta vikter. Träningstid är en timme, en gång i veckan. Då år det hela avdelningen på ca 18man som skall använda dessa träningsredskap under den timmen. Jag tror du förstår.
KVV hemsida gör mycket reklam för saker som antingen är "out of date", eller helt enklet en bluff för media och folket.
Citat:
Du skojar med mig igen.
http://www.kriminalvarden.se/Klient/...Fritid/Fritid/
Vet ett flertal både säk 1 & 2 som har tillgång till dessa och liknande faciliteter.
Den sista jag känner till blev borttagen i somras. Köer, pilar för piltavlor mm är otillåtet innehav. Jaha och vad menar du med säk1 och säk2? Inom försvaret har vi det, men inom KVV talas det om A, B, C etc.. Sedan kan vissa personer på särskilda avdelningar etc. ha speciella restriktioner.
Citat:
En TV är en TV.
Man kan vara glad för att de inte sitter med varsin 50" led-skärm men dagen kommer nog snart när liknande krav börjar ställes.
Min tanke med fängelser i utlandet är att det inte ska existera någon TV överhuvudtaget.
Det är en tanke, som jag också kan stå bakom.
Problemet som jag ser det, är att bara ha en i gemensamhetsutrymme. Det skapar bara tråkigheter som kostar pengar. Sönderlagna apparater, blodiga personer etc..
Citat:
Låt oss ta Ulricehamn till exempel, där får skolmaten kosta 6 kronor per dag/elev. Planer finns på att sänka detta belopp.
Frukost får barnen betala själva om de vill äta!
Fullständigt befängd jämförelse då barn, dels inte förbrukar den mängd mat en vuxen arbetande man gör.
Dels handlar detta belopp om: Frukost, Lunch och middag. Du kommer upp i ung samma belopp om du jämför energiåtgång/mat.
Vad gäller att frukost måste betalas extra för barn, är väl ändå självklart. Det är föräldrarnas uppgift, då frukost aldrig under min tid tillhandahållits av en skola. Det måste vara någon enstaka mmoderns skola som börjat med sådana dumheter. Självklart skall föräldrarna tillse att barnen får sin mat på morgonen före de går till skolan. Vad är det för tokiga föräldrar som tror skolan skall fixa det också....??
Citat:
Vi vanliga arbetare får bekosta detta själva.
Akutmottagning på sjukhus kostar 400:-/besök
"Finns möjlighet att få bidrag till tandvård"
Det kan säkert bli så inom KVV också med tiden.
Men din lön som arbetare är inte 11:- timmen.
Vad gäller "Finns möjlighet att få bidrag till tandvård", så är praxis att detta enbart ges för akuta fall där det verkligen är befogat med en medicinsk akuttandvård, i det fallet att frågavarande intern helt saknar medel. Om han har medel, men detta inte räcker för tandvården. Kommer hans tillgodohavande på kontot att nollställas.
Det finns ingen möjlighet att få bidrag och ändå behålla pengar. Generellt trasiga, eller dåliga tänder ges inga bidrag för, utan enbart akuta.
Citat:
KVV skulle inte ens behövas om folk kunde uppföra sig och låta bli att begå brott.
Det är en självklarhet att det behövs en administrativ sektion för att driva hela apparaten.
Om det lades ut på entreprenad till annat land så skulle även den kostnaden bli en bråkdel.
Det är en självklarhet. Men gäller hela det socialdemokratiskt uppbyggda samhället.
Hela tanken är att ha en stor offentligt sektor gödd av skattemedel. Och på det sättet behålla en ekonomisk kontroll på oss skattebetalare.
Finns många myndigheter som skulle kunna läggas ut på entrepenad.
För övrigt måste du tillhöra medel eller höginkomsttagare och då med rätta dra av på din lön enligt gammal god socialdemokratisk sed. För det är ju bara då du betalar den staliga inkomstskatten som går till KVV. De som tjänar mindre betalar bara komunalskatt.
Jag måste sluta ha så här långa inlägg. Sorry, jag kunde inte låta bli. Jag delar åsikten att man kan snöra åt vissa saker en hel del. Helst börja med kapa på administrationsbiten som vi ändå nite får valuta för. Sedan kan vi kapa mer.