2012-01-03, 10:03
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahu.Akbar
Varför inte ta in anbud från länder runtom i världen för att se vart vi kan få bästa pris för att förvara våra grova brottslingar.
Folk som straffas för brott som ger 2 år i fängelse eller mer borde bli väldigt kostnadseffektivt att ha förvarade i något land som bara tar 100-200:- / dygn per intern.

I sydostasien, Afrika, Indien, Kina eller sydamerika borde det finnas gott om intressenter som är villiga att rehabilitera vårt kriminella klientel för en billig summa.

På en anstalt av normal eller högre säkerhetsklass kostar en intagen i genomsnitt drygt 2.700 kr/år, vilket blir nästan en miljon per person årligen.
Sverige skulle självklart åta sig att kontrollera så en dräglig levnadsnivå efterlevs men standarden behöver inte överdrivas till den milda grad att det blir ett vuxenkollo likt många anstalter runt om i vårt land.

Kriminalvården kan ha egna transportplan, så kallade con airs för att flyga ett par hundra personer i taget.
Detta skulle spara gigantiska summor och dessutom verka i avskräckande syfte för våra invandrare som står för lejonparten av den grova brottsligheten i samhället.

Vad tycks?
Vilka länder skulle kunna tänkas visa intresse för ett sådant avtal?
Vad skulle kostnaden ligga på?

LÅNAT KONTO

Lediga platser finns i Gulag. Mer information behövs ej.
Citera
2012-01-03, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Lediga platser finns i Gulag. Mer information behövs ej.

I Gulag ?? Du menar kanske "inom Gulag".

Gulag är inte en plats utan en term för en organisation av arbetsläger. Oftast för sk politiska brott.
Stängdes inte det sista lägret inom Gulag i början på 90-talet?
Citera
2012-01-03, 13:19
Medlem
Tycker dom kan bo i tältläger omringade av stängsel med bemannade torn då och då.
Att en intern kostar samhället ca 5 gånger min årsförbrukning stör mig, att min skatt går till att försörja drägg stör mig ännu mer.

Jag tycker att Carema kan ta över fängelseverksamheten i Sverige, då fan skulle det bli surt att åka i finkan.
Citera
2012-01-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstake
Detta kan ju jämföras med "3 strikes law" från USA, problemet då är ju att folk som har begått 2 brott och sedan är på väg att åka dit för ett mindre brott väljer att skjuta sig ut eller något annat tok, just pga rädslan att åka in.

Dessutom har vi satsar vi på vård/rehab istället för straff (tyvärr).

Problemet är alltså att ett avskum gör det hederliga och slutar belasta ett samhälle som dom inte förtjänar att vara del av?
Citera
2012-01-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Bara ett förtydligande.
Permissioner betalar internen själv redan nu, av sin arbetade pengar. Det dras 10% av hans lön obligatoriskt varje lönetillfälle för permis och muck.

Om internen vill gå på bio så betalar han för besöket, ja.
Men det är en piss i Missisippi i jämförelse vad transport, säkerhetsåtgärder, medföljande kriminalvårdare etc kostar...dessa summor kan uppgå till tiotusentals kronor i vissa fall och det står INTE internen själv för utan jag och de andra skattebetalarna.

Citat:
Dator+internet är totalförbjudet inom krimnalvården i Sverige och existerar inte på någon anstalt.

Jodå, visst existerar det.

http://www.kriminalvarden.se/sv/Om-K...agor-och-svar/

Citat:
Pingisbord inskaffade någon gång på 70 talet brukar finnas. Nya anstalter ärver utrustningen från nedlagda anstalter.

Du skojar lite med mig.
http://www.kriminalvarden.se/Klient/...Fritid/Fritid/

Inte ens jag som hederlig medborgare förfogar över ett pingisbord.
Varken från 70-talet eller något annat tal.

Citat:
Biljardbord etc kan man nog mest bara drömma om. Kan säkert finnas någon begagnad skänkt av någon privatperson på någon anstalt.

Du skojar med mig igen.

Vet ett flertal både säk 1 & 2 som har tillgång till dessa och liknande faciliteter.

Citat:
Egna TV apparater är de små monitor sakerna och är en nödvändighet för att unvika bråk, då internerna som andra utanför har svårt att komma överens om kanaler.

En TV är en TV.
Man kan vara glad för att de inte sitter med varsin 50" led-skärm men dagen kommer nog snart när liknande krav börjar ställes.

Min tanke med fängelser i utlandet är att det inte ska existera någon TV överhuvudtaget.

Citat:

Uppehållsrummet är ofta det rum som är matsalen. De måste ju äta.
Matkostnad per intern ligger på 43:- dagen (siffran från förra året, då planer fanns att sänka detta belopp).

Låt oss ta Ulricehamn till exempel, där får skolmaten kosta 6 kronor per dag/elev. Planer finns på att sänka detta belopp.
Frukost får barnen betala själva om de vill äta!

http://www.kriminalvarden.se/sv/Fang...talter/Kalmar/

TV finns både i det gemensamma uppehållsrummet och pentryt:
"Förutom sina egna tv-apparater så har de intagna en tv i det gemensamma och i uppehållsrummet"

http://www.kriminalvarden.se/sv/Fang.../Jul-pa-hakte/

Citat:
Läkarbesök och medicin för sjukdom är gratis.

Vi vanliga arbetare får bekosta detta själva.
Akutmottagning på sjukhus kostar 400:-/besök

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-d...tientavgifter/

Citat:
Tandvård betalas av internen själv.

"Finns möjlighet att få bidrag till tandvård"

Citat:
Så förutom att i Sverige sitter internerna inte tillsammans i stora celler, så liknar standarden andra länders. De stora kostnaderna inom KVV beror som hos andra myndigheter på egna personalkostnader med stor administration.

KVV skulle inte ens behövas om folk kunde uppföra sig och låta bli att begå brott.
Det är en självklarhet att det behövs en administrativ sektion för att driva hela apparaten.
Om det lades ut på entreprenad till annat land så skulle även den kostnaden bli en bråkdel.

Citat:
Om man skulle ta steget ut och fylla internerna i gemensamhetsceller under natten, skulle sjukvårdskostnaden öka markant. svårt att sia om vilket som är dyrast.

De som inte kan uppföra sig åläggs bältesspänning nattetid.
Det är en billig engångskostnad som varar tiotals år.
Kan man inte uppföra sig som en normal människa bör man heller inte förväntas att bli behandlad som en

Skulle kunna skriva en mer utförlig och djuplodande analys men jag tror att du förstår mitt resonemang.
Dessutom måste jag jobba nu och dra in ytterliggare pengar till statskassan och svensk kriminalvård.
Citera
2012-01-03, 16:30
Medlem
Citat:
Men det är en piss i Missisippi i jämförelse vad transport, säkerhetsåtgärder, medföljande kriminalvårdare etc kostar...dessa summor kan uppgå till tiotusentals kronor i vissa fall och det står INTE internen själv för utan jag och de andra skattebetalarna.

Permissioner sker på egen hand. Förutom långsittarna som har en sk lufthålspermission en gång per år. Där, samt första permissionen kommer bevakning medelst åtföljande vakt in.

Citat:
Om det varit sant hade det varit bra.
Den enda tillgång som existerar inom KVV är på den sk skolan. D.v.s. används enbart för studier med vakt som har överinseende att ingen lyckas gå ut på otillåten sida.
Man använder sig av nätverk för att nå lärare på distans. Den kontakten streamas över det sk internet. Talar man om internet på det sätt som du och jag, surfa på sidor etc. Nej den existerar inte.
För att få gå på skolan måste du få godkänt. Det är inte allmänt tillgänglig på anstalten.

Citat:

Finns gratis att hämta upp på soptippen och för mycket låg penning på kommunens återvinning och "tatillvara". De var väldigt poppulära under 70-talet och fanns i snart sagt var mans hem. Det är dessa som numera kan hittas. Det gamla anrika märket "Stiga". Jag spelade mycket på sådana som barn...
Utöver det pågår en krafigt nedrusting av gym etc. Exempel som t.ex Salberga som har ca 10 enklare maskiner med lätta vikter. Träningstid är en timme, en gång i veckan. Då år det hela avdelningen på ca 18man som skall använda dessa träningsredskap under den timmen. Jag tror du förstår.
KVV hemsida gör mycket reklam för saker som antingen är "out of date", eller helt enklet en bluff för media och folket.

Citat:
Du skojar med mig igen.

Vet ett flertal både säk 1 & 2 som har tillgång till dessa och liknande faciliteter.
Den sista jag känner till blev borttagen i somras. Köer, pilar för piltavlor mm är otillåtet innehav. Jaha och vad menar du med säk1 och säk2? Inom försvaret har vi det, men inom KVV talas det om A, B, C etc.. Sedan kan vissa personer på särskilda avdelningar etc. ha speciella restriktioner.

Citat:
En TV är en TV.
Man kan vara glad för att de inte sitter med varsin 50" led-skärm men dagen kommer nog snart när liknande krav börjar ställes.

Min tanke med fängelser i utlandet är att det inte ska existera någon TV överhuvudtaget.
Det är en tanke, som jag också kan stå bakom.
Problemet som jag ser det, är att bara ha en i gemensamhetsutrymme. Det skapar bara tråkigheter som kostar pengar. Sönderlagna apparater, blodiga personer etc..

Citat:
Låt oss ta Ulricehamn till exempel, där får skolmaten kosta 6 kronor per dag/elev. Planer finns på att sänka detta belopp.
Fullständigt befängd jämförelse då barn, dels inte förbrukar den mängd mat en vuxen arbetande man gör.
Dels handlar detta belopp om: Frukost, Lunch och middag. Du kommer upp i ung samma belopp om du jämför energiåtgång/mat.
Vad gäller att frukost måste betalas extra för barn, är väl ändå självklart. Det är föräldrarnas uppgift, då frukost aldrig under min tid tillhandahållits av en skola. Det måste vara någon enstaka mmoderns skola som börjat med sådana dumheter. Självklart skall föräldrarna tillse att barnen får sin mat på morgonen före de går till skolan. Vad är det för tokiga föräldrar som tror skolan skall fixa det också....??

Citat:

Det kan säkert bli så inom KVV också med tiden.
Men din lön som arbetare är inte 11:- timmen.

Vad gäller "Finns möjlighet att få bidrag till tandvård", så är praxis att detta enbart ges för akuta fall där det verkligen är befogat med en medicinsk akuttandvård, i det fallet att frågavarande intern helt saknar medel. Om han har medel, men detta inte räcker för tandvården. Kommer hans tillgodohavande på kontot att nollställas.
Det finns ingen möjlighet att få bidrag och ändå behålla pengar. Generellt trasiga, eller dåliga tänder ges inga bidrag för, utan enbart akuta.

Citat:
KVV skulle inte ens behövas om folk kunde uppföra sig och låta bli att begå brott.
Det är en självklarhet att det behövs en administrativ sektion för att driva hela apparaten.
Om det lades ut på entreprenad till annat land så skulle även den kostnaden bli en bråkdel.

Det är en självklarhet. Men gäller hela det socialdemokratiskt uppbyggda samhället.
Hela tanken är att ha en stor offentligt sektor gödd av skattemedel. Och på det sättet behålla en ekonomisk kontroll på oss skattebetalare.
Finns många myndigheter som skulle kunna läggas ut på entrepenad.

För övrigt måste du tillhöra medel eller höginkomsttagare och då med rätta dra av på din lön enligt gammal god socialdemokratisk sed. För det är ju bara då du betalar den staliga inkomstskatten som går till KVV. De som tjänar mindre betalar bara komunalskatt.

Jag måste sluta ha så här långa inlägg. Sorry, jag kunde inte låta bli. Jag delar åsikten att man kan snöra åt vissa saker en hel del. Helst börja med kapa på administrationsbiten som vi ändå nite får valuta för. Sedan kan vi kapa mer.
Citera
2012-01-03, 18:10
Medlem
Puffarns avatar
22" tv, internet aldrig, ens i skolorna annat än i extrema undantagsfall, annars gäller kv's intranät bara i skolan alltså inga datorer annars. På ett fåtal ställen finns biljardbord kvar som renoveras och underhålls av de intagna själva. Pingis finns nästan överallt dock.
Mat 42:- per skalle och dygn innefattande alla mål.
Läkarbesök betalas om man har pengar annars hålls framtida lön inne för att täcka det, 11:-/tim = ca en veckas jobb för att betala. Tandläkare gäller samma sak för utom för medellösa på långa straff.
Kostnaderna för kriminalvården måste dessutom sättas in i ett sammanhang nämligen hur det påverkar andra kostnader i samhället. När folk kommer ut utan chans med ett brinnande hat mot samhället så stiger brottslighetej betydligt. Kostnaderna för brottsligheten per capita i tex usa är mycket högre där än här trots att kostnaden pernintern är betydligt lägre. Svergie har väldigt små kostnader från brottslighet att tackla jåmfört med andra länder
Om man ser det sammantaget och jämför med demokratier med ungefär samma levnadsstandard. Över 90% av skatterna som ska betalas kommer in, antalet poliser per 100k invånare är relativt lågt, domstolar hanterar relativt få fall i jämförelse med befolkningsmängden osv. Ca 9000 blir frihetsberövade varje år vilket mostvarar en per tusen invånare. Vi lever inte i ett samhälle styrt av brottslighet och siffrorna pekar för de flesta brott inte uppåt utan tvärtom. Antalet mord och grova våldsbrott har sjunkit sen 70-talet per 100k invånare.
Vi har i det stora hela ett väl fungerande system men självklart finns det saker att förbättra.
Det du föreslår kommer dock leda tiol högre kostnader och mer brott, överallt där den vägen vandrats har det blivit så.

Om man inte tänker mer än ett steg framåt så kan jag förstå din inställning dock. Många bortser från synergieffekterna, följden av det föreslagna i ett större perspektiv.
I teorin funkar kommunism också, men om alla ska dela på allt så slutar de flesta att kämpa och ingen får något att dela på---kollaps. Kv kan skäras ner till 10% och ändå hålla liv i de intagna men kostnaderna i andra änden stiger med betydligt större summor än man sparar om 10k pers per år kommer ut med inga framtidsutsikter fulla av hat.
Citera
2012-01-04, 00:19
Medlem
Silverstakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskens-ben
Problemet är alltså att ett avskum gör det hederliga och slutar belasta ett samhälle som dom inte förtjänar att vara del av?

Vad är hederligt med att skjuta sig ut?
Citera
2012-01-04, 02:33
Medlem
buffalos avatar
Sibirien är ju inte direkt överexploaterat, och ryssarna har nog inget emot att bygga ett storfängelse och fylla det med hårda ryska plitar om vi betalar för det.
Citera
2012-01-04, 17:21
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
I Gulag ?? Du menar kanske "inom Gulag".

Gulag är inte en plats utan en term för en organisation av arbetsläger. Oftast för sk politiska brott.
Stängdes inte det sista lägret inom Gulag i början på 90-talet?

I Gulagarkipelagen då om du nu skall hålla på och märka ord. Sluta läs i wikipedias hittapåencyclopedia.
Citera
2012-01-04, 20:10
Bannlyst
Citat:

Du skojar lite med mig.

Du skojar med mig igen.

En TV är en TV.

http://www.kriminalvarden.se/sv/Fang...talter/Kalmar/

TV finns både i det gemensamma uppehållsrummet och pentryt:
"Förutom sina egna tv-apparater så har de intagna en tv i det gemensamma och i uppehållsrummet"

http://www.kriminalvarden.se/sv/Fang.../Jul-pa-hakte/

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-d...tientavgifter/

De som inte kan uppföra sig åläggs bältesspänning nattetid.
Det är en billig engångskostnad som varar tiotals år.
Kan man inte uppföra sig som en normal människa bör man heller inte förväntas att bli behandlad som en

Skulle kunna skriva en mer utförlig och djuplodande analys men jag tror att du förstår mitt resonemang.
Dessutom måste jag jobba nu och dra in ytterliggare pengar till statskassan och svensk kriminalvård.
Läs Kval så kommer du upptäcka att många lagar rymmer formuleringar som "om möjlighet finns".Dessa formuleringar används för att avslå det mesta.Fråga plitar så tror jag att du kommer höra att kvv har en sida utåt men en annan i praktiken,mot både personal och intagna.
Citera
2012-01-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstake
Vad är hederligt med att skjuta sig ut?

Om packet inte kan tillföra ett samhälle något så tycker jag att det hederliga är att lämna det, om de nu gör så via en flygbiljett eller en begravning skiter jag i, det är billigare än att låsa in dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in