2012-01-03, 01:00
Medlem
Jag har inte fått sova ordentligt på flera år. Att somna är inga större problem, jag somnar för det mesta med en gång jag lägger mig. Dock vaknar jag på nätterna och hallucinerar (det går att läsa om här om ni bryr er: https://www.flashback.org/t1691863 Glömde lösenord + mail..) och är ofta livrädd. Jag vet inte hur längesen det var nu sen jag hade en natt utan mardrömmar eller ångest.

Jag har hjärtklappning + mardrömmar eller hallucinationer (ej kombinerat med paralys, går ofta i sömnen) så gott som varje natt. Allt börjar kännas så jäkla hopplöst. Jag gick i terapi i ett halvår och trodde att jag hade kommit någon vart, men jag vet inte längre. De enda gångerna jag får sova hela natten är när jag har druckit alkohol (vilket är väldigt sällan, försöker hålla mig borta från det eftersom det för det mesta slår slint i huvudet på mig när jag dricker).

Hur ska jag bära mig åt? Kan någon som blivit av med liknande problem förklara för mig hur? Jag har tidigare bett om tips på sömnklinik. Är de värda pengarna man får betala?
Citera
2012-01-03, 01:05
Medlem
Sereenas avatar
Kan du inte bara be psyk/VC om remiss till sömnlabb?
Citera
2012-01-03, 01:05
Medlem
Dr_Dollars avatar
Nu kanske detta är väldigt individuellt, men jag tycker att denna ==> http://www.rainymood.com/
...har hjälpt mig när jag har svårt att somna.
Citera
2012-01-03, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kan du inte bara be psyk/VC om remiss till sömnlabb?
Har du någon erfarenhet av sömnlabb?
Citera
2012-01-03, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Nu kanske detta är väldigt individuellt, men jag tycker att denna ==> http://www.rainymood.com/
...har hjälpt mig när jag har svårt att somna.

Tack.
Citera
2012-01-03, 02:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paksnetev
Har du någon erfarenhet av sömnlabb?

Inte än (tyvärr), håller själv på och försöker få en remiss pga sömnproblem men dom verkar inte kunna bestämma sig om jag ska till sömnlabb eller smärtklinik. Men jag känner några som varit på sömnlabb och dom har haft lite blandade erfarenheter, men överlag positivt i varierande grad.

I mitt fall så har jag svårt att somna och vaknar efter ~1 timme pga smärta, tar ett tag att somna om och vaknar igen efter ytterligare en timme.
Citera
2012-01-03, 02:09
Medlem
Citat:
Inte än (tyvärr), håller själv på och försöker få en remiss pga sömnproblem men dom verkar inte kunna bestämma sig om jag ska till sömnlabb eller smärtklinik. Men jag känner några som varit på sömnlabb och dom har haft lite blandade erfarenheter, men överlag positivt i varierande grad.

I mitt fall så har jag svårt att somna och vaknar efter ~1 timme pga smärta, tar ett tag att somna om och vaknar igen efter ytterligare en timme.
Aha, det låter inte trevligt alls. Håller tummarna för att det löser sig. Har du haft problem länge?
Fick dina vänner/bekanta reda på vad som var felet eller fick de bara behandling?
Citera
2012-01-03, 02:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Aha, det låter inte trevligt alls. Håller tummarna för att det löser sig. Har du haft problem länge?
Fick dina vänner/bekanta reda på vad som var felet eller fick de bara behandling?

Har haft problem i ~10år, i början så var det nån gång då och då jag hade problem att somna och vaknade nån gång ibland pga smärtan, men det har stadigt blivit värre. Numera så kan jag glömma att somna normalt/på fasta tider, jag får lov att sitta vaken tills jag är så trött att jag håller på kollapsa då kan jag lyckas somna och sova ett par timmar innan jag vaknar igen av smärtan och hela karusellen börjar om (ie vaken ~30min, sova 1 timme, vaken 30 min) tills jag fått någorlunda med vila.

Dom hamnade på sömnlabb för att läkarna inte kunnat hitta nåt fel, sömnlabb jobbade mer med att hitta lösningar. Dom jobbade mycket med rutiner och vanor.

I slutänden så spelar det ju mindre roll vad som var fel om man lyckas hitta en lösning som funkar så man får sova utan massa piller och vaknar utvilad.
Senast redigerad av Sereena 2012-01-03 kl. 02:22.
Citera
2012-01-03, 02:21
Medlem
Citat:
Dom hammnade på sömnlabb för att läkarna inte kunnat hitta nåt fel, sömnlabb jobbade mer med att hitta lösningar. Dom jobbade mycket med rutiner och vanor.

I slutänden så spelar det ju mindre roll vad som var fel om man lyckas hitta en lösning som funkar så man får sova utan massa piller.
Nej, det är väl iofs sant i det här fallet. Att bli av med problemen vore ju guld. Fick de göra någon polysomnografi?
Citera
2012-01-03, 02:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Nej, det är väl iofs sant i det här fallet. Att bli av med problemen vore ju guld. Fick de göra någon polysomnografi?

Ingen aning, har inte gått in på detaljer med dom. (Är mest folk som jag känner ytligt bla via olika communitys mm samt släkting och vän till släkting)
Citera
2012-10-31, 15:41
Medlem
Bumpar denna eftersom jag har liknande problem med hallucinationer och panikångest nattetid. Får ingen hjälp av sjukvården och vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Vad har hjälpt er flashbackare med liknande problem? Mediciner har bara förvärrat mina problem.
Citera
2012-11-02, 21:09
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Sömnklinik är bra. Pröva det.

Pröva att meditera varje dag för att träna avspänningsresponsen och stressa av. Då får du djupare och naturligare sömn.

Hantera stress i livet oavsett om det är relationer eller arbete. Negativ stress ökar benägenhetan att drömma jobbiga drömmar.

Hitta ett sätt att hantera drömmarna. Ex tala till dig själv när du drömt och säg "ok det känns sjukt jobbigt, men det är bara en dröm och inget på riktigt".
Gör det som bäst får dig att återgå till det normala (men ta inga droger).

Skriv ned drömmarna dagen efter. Du kan inte fly från drömmar. Gör tvärt om och konfrontera drömmarna, så du bygger upp en förmåga att stå ut med obehaget utan att tappa greppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in