2012-01-08, 23:53
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det är inte så komplicerat. Ljud är en mekanisk våg, alltså en ren förflyttning av materia (partiklar med massa). Enligt relativitetsteorin (och experiment) går energikraven mot oändligheten för ytterligare acceleration, då hastigheten närmar sig ljusets.
Fast vågens hastighet behöver inte ha något med partiklarnas hastighet att göra. Om vi till exempel tar en stående våg på en sträng
u = Asin(wt)sin(kx)
så är partikelhastigheten i punkten x
du/dt = Awcos(wt)sin(kx)
som då beror på frekvensen och amplituden, inte våghastigheten. Sen har vi problemet med grupphastighet och fashastighet, den senare kan ju överstiga ljusets. Dock är jag inte helt säker på att en mekanisk våg inte kan fortplanta sig i c, å andra sidan vet jag inte om jag kan komma på ett bra argument för motsatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av anfO
Nej igen, ljus är en sak och ljud är en helt annan sak. Ljuset är en konstant liksom Ljud som är en konstant. Det som påverkar ljudets hastighet är vilket medium det färdas genom och vilka egenskaper det mediet har.
Ja men det finns det här som kallas "speciella relativitetsteorin" som förbjuder information att färdas snabbare än ljus i vakuum. Eftersom man kan överföra information via ljud så förbjuder då relativitetsteori ljud från att vara snabbare än ljus, på samma sätt som relativitetsteori förbjuder raketer från att vara snabbare än ljuset.
Citera
2012-01-08, 23:54
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
En mekanisk våg är ingen förflyttning av materia. Materian kan oscillera i betydligt lägre hastighet än ljusets men ändå kan vågen vara mycket snabbare.

Den mekaniska vågen är ju bara energi, det säger ingenting om hur snabbt materian rör sig.
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Fast vågens hastighet behöver inte ha något med partiklarnas hastighet att göra. Om vi ...

Mjo, det finns samband mellan partikelhastigheten och vågens utbredningshastighet (men det är inte så relevant). Den elektromagnetiska kraften som får en ljudvåg att breda ut sig, utbreder sig i exakt c. Då får vi kravet att ljudvågens utbredningshastighet är <= c. För att ljudvågen skall kunna utbreda sig måste dock partiklarna förflytta sig lite, vilket tar tid. Eftersom dessa inte kan röra sig hur snabbt som helst, följer det att ljudvågens utbredningshastighet måste vara < c.
Citera
2012-01-08, 23:57
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Mjo, det finns samband mellan partikelhastigheten och vågens utbredningshastighet (men det är inte så relevant).
Vilka samband då?

Citat:
Den elektromagnetiska kraften som får en ljudvåg att breda ut sig, utbreder sig i exakt c. Då får vi kravet att ljudvågens utbredningshastighet är <= c. För att ljudvågen skall kunna utbreda sig måste dock partiklarna förflytta sig lite, vilket tar tid. Eftersom dessa inte kan röra sig hur snabbt som helst, följer det att ljudvågens utbredningshastighet måste vara < c.
Nä hur snabbt som helst kan de inte röra sig. Men vi talade om det är <= c eller bara < c.
Citera
2012-01-09, 13:19
Medlem
Citat:
Vilka samband då?
Med trycket kan man beräkna ljudhastigheten (t.ex. ideal gas) trycket kan beräkna genom trycketsvågekvation och partikelhastigheten genom kontinuitetsekvation (\frac{\partial \rho_t}{\partial t} + \nabla \cdot (\rho_t \mathbf{v})) = 0, där t står för total, dvs total tryck och total densitet och v är partikelhastigheten).
Citera
2012-01-09, 14:31
Medlem
BigIvars avatar
Ljud (i liuft) är en mekanisk svängning som består av förtätningar och förtunningar (sorry, hittade inget bättre ord) i luften. När ljudnivån har blivit så hög att de tunnaste delarna av vågen utgörs av vacuum så kan amplituden helt enkelt inte bli högre.
Citera
2012-01-09, 14:51
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Vilka samband då?

Nä hur snabbt som helst kan de inte röra sig. Men vi talade om det är <= c eller bara < c.

Informationen måste också överföras. En partikel på ett avstånd r från vågen ursprungspunkt kommer inte kunna "känna" vågen på en tid <=r/c, därför att en partikel måste krocka i en annan partikel som krockar i en annan partikel, etc. Denna process kan aldrig överstiga eller vara lika med c för en materie(ljud)våg.
Citera
2012-01-09, 15:33
Medlem
matteyass avatar
Antag att ett svart hål ej har volymen noll, något som leder till skalär densitet. Låt en longitudinell mekanisk våg färdas genom det svarta hålet; antag att vågens hastighet har c som övre gräns. Kan vi utifrån detta finna en övre gräns för densiteten hos det svarta hålet?
Citera
2012-01-09, 16:10
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Antag att ett svart hål ej har volymen noll, något som leder till skalär densitet. Låt en longitudinell mekanisk våg färdas genom det svarta hålet; antag att vågens hastighet har c som övre gräns. Kan vi utifrån detta finna en övre gräns för densiteten hos det svarta hålet?

Kan inte färdas genom ett svart hål, och komma ut på andra sidan

Sen har svarta hål en volym, singulariteter har ingen.
Citera
2012-01-09, 16:43
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Kan inte färdas genom ett svart hål, och komma ut på andra sidan
De antaganden jag gör är helt oberoende av vare sig vågen färdas till något specifikt ställe; de vilar bara på att vågen kan färdas genom singulariteten över huvud taget.

Citat:
Sen har svarta hål en volym, singulariteter har ingen.
Ah givetvis, jag menade förstås singulariteten inom ett svart hål.
Citera
2012-01-09, 16:45
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
De antaganden jag gör är helt oberoende av vare sig vågen färdas till något specifikt ställe; de vilar bara på att vågen kan färdas genom singulariteten över huvud taget.

Ah givetvis, jag menade förstås singulariteten inom ett svart hål.

Kan inte gå in i händelsehorisonten och sedan komma ut igen. Innanför händelsehorisonten är flykthastigheten >c.
Citera
2012-01-09, 16:53
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Kan inte gå in i händelsehorisonten och sedan komma ut igen. Innanför händelsehorisonten är flykthastigheten >c.
Jodå, jag hade inte tänkt mig en expedition för att prova det hela.
Citera
2012-01-09, 16:58
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Jodå, jag hade inte tänkt mig en expedition för att prova det hela.

En våg bär energi, relativistiskt så är energi=massa, flykthastigheten för vågen blir >c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in