Citat:
Fast vågens hastighet behöver inte ha något med partiklarnas hastighet att göra. Om vi till exempel tar en stående våg på en sträng
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det är inte så komplicerat. Ljud är en mekanisk våg, alltså en ren förflyttning av materia (partiklar med massa). Enligt relativitetsteorin (och experiment) går energikraven mot oändligheten för ytterligare acceleration, då hastigheten närmar sig ljusets.
u = Asin(wt)sin(kx)så är partikelhastigheten i punkten x
du/dt = Awcos(wt)sin(kx)som då beror på frekvensen och amplituden, inte våghastigheten. Sen har vi problemet med grupphastighet och fashastighet, den senare kan ju överstiga ljusets. Dock är jag inte helt säker på att en mekanisk våg inte kan fortplanta sig i c, å andra sidan vet jag inte om jag kan komma på ett bra argument för motsatsen.
Citat:
Ja men det finns det här som kallas "speciella relativitetsteorin" som förbjuder information att färdas snabbare än ljus i vakuum. Eftersom man kan överföra information via ljud så förbjuder då relativitetsteori ljud från att vara snabbare än ljus, på samma sätt som relativitetsteori förbjuder raketer från att vara snabbare än ljuset.
Ursprungligen postat av anfO
Nej igen, ljus är en sak och ljud är en helt annan sak. Ljuset är en konstant liksom Ljud som är en konstant. Det som påverkar ljudets hastighet är vilket medium det färdas genom och vilka egenskaper det mediet har.