2012-01-03, 15:11
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ljud är definierat på så sätt att det skall vara en upprepande vågsekvens (oscillerande), och detta förekommer inte för chockvågor. Alltså är den högsta ljudnivå för ljud i luft på jorden ca 194 dB. Blir amplituden högre kommer luftmolekylerna i princip åka ihop och fastna i varandra, så att en enda front bildas, som snabbt avtar. Det förekommer alltså ingen oscillering, och ingen upprepande sekvens.
Ahh okey. Trodde det kunde vara en puls!
Citera
2012-01-03, 15:15
Medlem
Citat:
Ljud är definierat på så sätt att det skall vara en upprepande vågsekvens (oscillerande), och detta förekommer inte för chockvågor. Alltså är den högsta ljudnivå för ljud i luft på jorden ca 194 dB. Blir amplituden högre kommer luftmolekylerna i princip åka ihop och fastna i varandra, så att en enda front bildas, som snabbt avtar. Det förekommer alltså ingen oscillering, och ingen upprepande sekvens.
Detta stämmer dock inte helt, det slutar ju inte vara ljud bara för att det kommer in i en icke-linjär regim, t.ex. finns det ju även icke linjära fenomen vid både höga och låga decibel tal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nonlinear_acoustics
Citera
2012-01-06, 03:40
Medlem
Här är ett litet klipp om hur man kunde uppleva det "starkaste ljudet i modern tid".
http://www.youtube.com/watch?v=nPqOQVX1pXE
Citera
2012-01-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stork123
I princip begränsas väl ljudstyrkan av hastigheten hos vågen och den begränsas av ljusets hastighet i vakuum så en max gräns finns men kan inte ens i närheten av att approximera den.

Nej. Ljudets hastighet i luft ligger på ca 340 m/s! sen kan det va lite mer eller mindre beroende på temperaturen på luften. Hur du kommer fram till ljusets hastighet vill jag gärna veta hehe.

varför skulle en ljudvåg begränsas av ljusets hastighet i vakuum? du vet väl iaf att ljud inte kan fortplanta sig i vakuum?
Du bör ju inte försöka lära ut saker till andra som du inte har en aning om själv,börja med att gå ut grundskolan
Senast redigerad av anfO 2012-01-08 kl. 22:07.
Citera
2012-01-08, 22:04
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anfO
Nej. Ljudets hastighet i luft ligger på ca 340 m/s! sen kan det va lite mer eller mindre beroende på temperaturen på luften. Hur du kommer fram till ljusets hastighet vill jag gärna veta hehe.
"[H]astigheten hos vågen och den begränsas av ljusets hastighet i vakuum". Öva läsförståelse, det som sägs är att ett mediums ljudhastighet inte kan överstiga ljusets hastighet, alltså att ljud alltid färdas långsammare eller lika snabbt som ljus i vakuum.
Citera
2012-01-08, 22:16
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
"[H]astigheten hos vågen och den begränsas av ljusets hastighet i vakuum". Öva läsförståelse, det som sägs är att ett mediums ljudhastighet inte kan överstiga ljusets hastighet, alltså att ljud alltid färdas långsammare eller lika snabbt som ljus i vakuum.

Den är till och med strikt begränsad av ljusets hastighet (< c, inte <= c).
Citera
2012-01-08, 22:17
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Den är till och med strikt begränsad av ljusets hastighet (< c, inte <= c).
Jag vet varken bu eller bä. Men kan ni utveckla era argument? Jag är i alla fall intresserad.
Citera
2012-01-08, 22:20
Medlem
okay en tillmig själv för att jag inte läste ordentligt.

Men det är fortfarande så att allt han säger är fel.

Ljudstyrkan har ingenting med vågens hastighet att göra. Det är hur stora tryckförändringarna är som bestämmer hur starkt ljudet blir.
För det andra så skulle jag vilja veta ett medium som ljud kan färdas i ljusets hastighet i, i dare you!
Citera
2012-01-08, 22:23
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Jag vet varken bu eller bä. Men kan ni utveckla era argument? Jag är i alla fall intresserad.

Det är inte så komplicerat. Ljud är en mekanisk våg, alltså en ren förflyttning av materia (partiklar med massa). Enligt relativitetsteorin (och experiment) går energikraven mot oändligheten för ytterligare acceleration, då hastigheten närmar sig ljusets.
Citera
2012-01-08, 22:40
Medlem
Nej igen, ljus är en sak och ljud är en helt annan sak. Ljuset är en konstant liksom Ljud som är en konstant. Det som påverkar ljudets hastighet är vilket medium det färdas genom och vilka egenskaper det mediet har.
Citera
2012-01-08, 22:51
Medlem
Ljud är tryck ök- och sänkningar. Tryck är bara definierat i termodynamisk jämvikt, eller där kvasistatiska approximationer kan göras. Alltså bör det finnas en gräns där tryckbegreppet slutar vara meningsfullt, och ljud alltså inte kan bli högre. Eftersom approximationen blir sämre och sämre och inte direkt går från bra till meningsfullt bör gränsen dock vara lite diffus.

Är dock inte helt säker på detta dock, eller vad gränsen skulle vara.
Citera
2012-01-08, 22:52
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Det är inte så komplicerat. Ljud är en mekanisk våg, alltså en ren förflyttning av materia (partiklar med massa). Enligt relativitetsteorin (och experiment) går energikraven mot oändligheten för ytterligare acceleration, då hastigheten närmar sig ljusets.
En mekanisk våg är ingen förflyttning av materia. Materian kan oscillera i betydligt lägre hastighet än ljusets men ändå kan vågen vara mycket snabbare.

Den mekaniska vågen är ju bara energi, det säger ingenting om hur snabbt materian rör sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in