• 1
  • 2
2012-01-02, 17:01
Medlem
Black-Jesuss avatar
Hej, det är så att min bror som är polis i ett annat land har skickat oss 6 000 dollar för att han annars skulle spendera det på "onödiga" saker. Då undrar jag om jag ska låta pengarna va eller göra om de till SEK? Tänkte på värdet på dollar, den ligger ständigt någonstans mellan 6.85-6.92 SEK, runt där någonstans. Ska jag då vänta tills den kommit upp i 7kr för att göra om de till SEK eller ska jag inte göra någonting alls å bara låta dom va tills han vill ha tillbaks dom? Tänkte på ekonomin i USA och om vädret på dollar skulle sjunka drastisk över någon dag bara. Finns det några här som har dollar? Är det säkert?

Tack på förhand
Citera
2012-01-02, 17:15
Medlem
burfogels avatar
Tänk på att det kostar en växlingsavgift också.
Citera
2012-01-02, 17:19
Medlem
Helt omöjligt att svara på men om du ska ta ut de inom ett halv år så ta ut de när det är som högst i kurvorna upp och ned, ta ut de på 6,95 om de vandrar mellan 6,8 å 6,95. Väntar du över ett halvår så lär dollar öka aningen mer då Sverige långsamt går in mot krisen. På längre sikt 2-5 år eller mer kan du vänta dig en rejäl höjning eller ett rejält ras. Min rek. är att ta ut de när de är som högst inomd et närmaste halvåret.
Citera
2012-01-02, 17:25
Medlem
Black-Jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blopp22
Helt omöjligt att svara på men om du ska ta ut de inom ett halv år så ta ut de när det är som högst i kurvorna upp och ned, ta ut de på 6,95 om de vandrar mellan 6,8 å 6,95. Väntar du över ett halvår så lär dollar öka aningen mer då Sverige långsamt går in mot krisen. På längre sikt 2-5 år eller mer kan du vänta dig en rejäl höjning eller ett rejält ras. Min rek. är att ta ut de när de är som högst inomd et närmaste halvåret.

Aah okok . . Tack för svaret. Men jag har inte pengarna på banken, de är i ett kuvert här hemma Vill helst inte ha dom på banken eller något med tanke på att det inte är mina pengar, men vill inte heller att de sjunker väldigt mycket i värde för det är pengar som brorsan riskerat livet för.

Tex, 4-5 timmar innan han skulle ta ut lönen så sprängdes stället på morgonen och många av hans kollegor dog. Så jag vet inte riktigt, kanske borde låta pengarna va bara.

Han är polis i Irak alltså
Citera
2012-01-02, 17:39
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Jesus
Vill helst inte ha dom på banken eller något med tanke på att det inte är mina pengar, men vill inte heller att de sjunker väldigt mycket i värde för det är pengar som brorsan riskerat livet för.

Går du på soc?

Skaffa bankfack, kostar några hundringar om året. Kanske kan vara värt?
Citera
2012-01-02, 17:44
Medlem
Black-Jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Går du på soc?

Skaffa bankfack, kostar några hundringar om året. Kanske kan vara värt?

Går på soc? Socialbidrag? Nej. Föräldrarna jobbar och jag studerar. Aa kanske det, får höra med familjen
Citera
2012-01-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blopp22
Min rek. är att ta ut de när de är som högst inomd et närmaste halvåret.
No shit Shelock! Det är klart att rekommendationen är att sälja av dem när dollarn står som högst men hur i h-veta ska man kunna veta säkert när det är?
Citera
2012-01-02, 18:37
Medlem
Köp brass för pengarna och skicka det till din brolla. Säg att du tyckte han fick mest valuta för pengarna på så sätt. :-)

OT. Du kan inte helt enkelt fråga din bror vad han vill att du ska göra med hans pengar?
Citera
2012-01-02, 18:38
Medlem
JGGs avatar
Säg att $ går från 6.85 till 7kr, då tjänar du 6000x0.15 = 900kr. Växlar du in idag så få du 41100kr. Med ett dassigt sparkonto får du ca 800kr i ränta (brutto). Du kan utan problem binda och få betydligt bättre ränta.

$6000 är inte sån stor summa för att "tjäna" pengar på växlingskurser.
Citera
2012-01-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Säg att $ går från 6.85 till 7kr, då tjänar du 6000x0.15 = 900kr. Växlar du in idag så få du 41100kr. Med ett dassigt sparkonto får du ca 800kr i ränta (brutto). Du kan utan problem binda och få betydligt bättre ränta.

$6000 är inte sån stor summa för att "tjäna" pengar på växlingskurser.
+1 - bara växla in pengarna ifall du/brorsan vill ha SEK - gör ju knappt någon skillnad. Eller så gör du ingenting med dem - brorsan gav dig 6000USD att hålla åt honom så när han vill ha tillbaka dem ger du honom hans 6000USD tillbaka istället för att sitta och spekulera med pengar som inte är dina...
Citera
2012-01-02, 18:50
Medlem
Eftersom det inte är dina pengar tycker jag absolut du ska låta dem vara orörda. Du kan omöjligt veta om det är en bra "deal" att växla pengarna när dollarn står högre än 7SEK med tanke på att du inte kan förutspå kursens utveckling. Låt dem va
Citera
2012-01-03, 14:46
Medlem
DoobaTroopas avatar
har din brorsa riskerat livet för 36 000 cirka ?

LOL
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in