2005-01-16, 15:18
Medlem
jrosens avatar
Har lovat morsan att hjälpa henne få bytt hjullager på hennes Hyundai Accent.
Ngn som kan göra en gissning på hur lång tid det tar för en verkstad att göra detta, samt om man bör använda oroginaldelar. Mekonomen tar 900:- för 2 lager då är ju säkert Hyundais egna svindyra..

Hur mycket skiljer timkostnaden på hederlige Kalle på hörnet gentemot märkesverkstaden? Bägge vitt med kvitto såklart.

Samt en avslutande fråga, skall man försöka sig på att byta själv?
Citera
2005-01-16, 17:45
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrosen
Har lovat morsan att hjälpa henne få bytt hjullager på hennes Hyundai Accent.
Ngn som kan göra en gissning på hur lång tid det tar för en verkstad att göra detta, samt om man bör använda oroginaldelar. Mekonomen tar 900:- för 2 lager då är ju säkert Hyundais egna svindyra..

Hur mycket skiljer timkostnaden på hederlige Kalle på hörnet gentemot märkesverkstaden? Bägge vitt med kvitto såklart.

Samt en avslutande fråga, skall man försöka sig på att byta själv?

Tid att byta det kan va väldigt olika.
Kolla med hyundai vad deras lager kostar i vissa fall är orginaldelar billigare än mekonomen. Tar ju bara nån minut att ringa.
Kalle har säkert iaf halva priset mot märkesverkstaden när det gäller timtiden men tar kanske längre tid på sig så prisskillnaden kan bli minimal.

Aldrig bytt på en sån bil men är säkert inga problem. Har du lite verktyg kan tänka logiskt så är det inga problem att göra det själv i dom flesta fallen. Kolla bara om nått ska dras med moment.
Citera
2005-01-16, 17:51
Medlem
jrosens avatar
Nja tror inte jag försöker mig på att byta..

Inte ens en gissning om vi snackar 30 min eller 2 timmar per lager? Då kan man ju gissa en kostnad.. Jo jag skall ringa runt i morgon, men morsan är ju nervös vad dyrt det kommer bli...
Citera
2005-01-16, 18:01
Medlem
badtabs avatar
är det fram eller bak? fram lär det ta 25-30 min per sida, bak vet jag inte hur det ser ut, men om det ser ut som på golf/polo mm så tar det kanske 10min per sida...
Citera
2005-01-16, 18:13
Medlem
jrosens avatar
Äntligen goda nyheter... Totalt en timme för en hyfsad mekaniker, för det är fram som det är risigt..

Har man tur då så kanske det stoppar på under 2000:-
Men Hyundai är säkert värsta skitbilen att serva. så får väl räkna med extra krångel & tid..
Citera
2005-01-16, 21:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Äntligen goda nyheter... Totalt en timme för en hyfsad mekaniker, för det är fram som det är risigt..

Har man tur då så kanske det stoppar på under 2000:-
Men Hyundai är säkert värsta skitbilen att serva. så får väl räkna med extra krångel & tid..

Du kan ju alltid begära fast pris. Pga att många reparationsmoment kräver att man är två så är det allitid svårt att korrekt uppskatta den totala tid som krävs. Därför brukar verkstäderna ha fasta priser på de reparationer som görs oavsett om de tar kortare eller längre tid och hur många personer som behövs.

Själv har jag sett att Bilias verkstad i Göteborg brukar köra sina reparatörer två och två vilket gör att det går mycket fort.
Citera
2005-01-17, 18:17
Medlem
jrosens avatar
Läge för uppdatering., Märkesverkstaden skulle ha 1800:- i arbetskostnad för detta jobb, samt 900:- för lagret.. Fucking jävla ocker!!!! Blir så arg...

Hittade ett lager för 800:- och en kille som bytte utan kvitto, 2 timmar a 150:-
totalt 1100:- istället för 2700:-
Citera
2005-01-17, 18:23
Medlem
CoolTrasts avatar
Citat:
Läge för uppdatering., Märkesverkstaden skulle ha 1800:- i arbetskostnad för detta jobb, samt 900:- för lagret.. Fucking jävla ocker!!!! Blir så arg...

Hittade ett lager för 800:- och en kille som bytte utan kvitto, 2 timmar a 150:-
totalt 1100:- istället för 2700:-
Grattis...jobbet var billigt, men lagret var ju svindyrt...
Kollade på Motonet i Finland

ETUPYÖRÄN LAAKERISARJA HYUNDAI ACCENT
Sisältää yhden etupyörän tarpeet
Accent. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..21-1122 31.50 €
Accent SKF. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-3061 44.00 €
Citera
2005-01-18, 14:39
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badtab
är det fram eller bak? fram lär det ta 25-30 min per sida, bak vet jag inte hur det ser ut, men om det ser ut som på golf/polo mm så tar det kanske 10min per sida...

10 minuter? Är du medveten om att du på den tiden ska hinna hissa upp bilen, ta bort hjulet, släppa backarna, slå bort fettpluggen, ta bort saxsprinten, lossa muttern, ta bort trumman till arbetsbänken, ta bort tätningar, knacka ur lagerbanor, tvätta rent, montera lagerbanor och tätningar samt sätta dit trumman, justera lagret, montera hjulet och släppa ner bilen. Pust.. många moment blev det.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in