Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Hur motiverar man att denna definitionen är vettig? Jag är helt med på att den är vettig, men förstår du vad jag menar om jag säger att vi tar en omväg egentligen? För det kommer väl från taylorutveckling. Fast kan det kanske råkar vara samma om man går från andra hållet? Fan har svårt att formulera mig, men hoppas du förstår vad jag menar.
Det är väl där den här diffekvationen kommer in. Den motiveras som vettig eftersom den löser exp'(x) = exp(x). Se inlägget av stormsystem.
Citat:
Hur utesluter man i sådana fall trunkeringsfel? Jag har bara använt trunkering som funktion i maple ett par ggr.
Det är väl inte så att man trunkerar och är nöjd med det, utan snarare så att man trunkerar, multiplicerar, men låter sedan antalet termer gå mot oändligheten. Lite mer specifikt:
Låt
[; a_n = \sum_{k=1}^n \frac{x^k}{k!} ;]
[; b_n = \sum_{k=1}^n \frac{x^k}{k!} ;]
Då gäller att a_n -> exp(x), och b_n -> exp(y) när n -> ∞. Om man också kan visa att a_n b_n -> exp(x+y), så kommer det följa att exp(x)exp(y) = exp(x+y), ty
exp(x+y) = lim (a_n b_n) = lim a_n * lim b_n = exp(x+y).
Citat:
Ursprungligen postat av BengZz
Hur ser man att exp(-x) = 1/exp(x)? Var tittar du och hur tänker du? Vilken ovanstående menar du?
Med ovanstående menade jag Sats 1. Direkt från definitionen ser man att exp(0) = 1. Enligt Sats 1 är
exp(x)exp(-x) = exp(0)
dvs
exp(x)exp(-x) = 1.
Citat:
Behöver man ens medelvärdessatsen? Isf varför? Vi vet då att exp(x) alltid är positiv och vi vet att derivatan är exp(x), eftersom den alltid är positiv är den strängt växande.
Fast satsen att "om f' (alltid existerar och) är positiv så är f strängt växande" använder medelvärdessatsen för att bevisas.
Citat:
Hur vet vi att den är kontinuerlig då? För det måste den väl i sådana fall vara. Men vi vet att polynom alltid är kontinuerliga, då måste summor av polynom också vara det?
Inte nödvändigtvis oändliga summor av polynom. Dock så vet vi ju redan (nåja, jag handviftade ett bevis) att exp(x) är deriverbar, så då är den kontinuerlig.
Citat:
Fan va bra, potens"lagarna" faller ut väldigt fort med allt som visats här, fan va nice.
Jo. Det jobbiga med den här approachen är egentligen att
definiera ln, ty då måste man kolla att exp är bijektiv. Själva potenslagarna bygger bara på att exp(x)exp(y) = exp(x+y), vilket är ett förhållandevis enkelt resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av BengZz
Största problemet är bara att jag verkligen inte kan säga varken nu eller bä om Cauchys funktionalekvation. Och när du säger den enda? Går det alltså inte att definiera det på något annat sätt för att få med (iv)?
Okej, enda
definitionen kanske var lite dåligt formulerat. Det finns förstås andra
sätt att definiera a^x. Det satsen säger är att alla definitioner, som uppfyller (i) - (iv), kommer ge samma svar för vad a^x är.
Citat:
Det känns som att algebran går väldigt fort här. dx/dt = 1/t förstår jag, men inte varför integrationsgränsen är från 0 till t egentligen. Jag kan ju förstå det om jag redan vet svaret och logaritmerar exp(0) = 1 osv, men då är det ju cirkelresonemang. Det känns som att intervallet bara flyger dit från ingenstans.
0 till t skrev jag fel på, utan integrationsgränsen ska vara 1 till t. Som manne skrev från början. Integrationsgränserna väljs för att begynnelsevillkoret ska uppfyllas. Jag menar, om man ändrar den nedre integrationsgränsen så ändras integralen bara med en konstant, så det att välja en specifik nedre integationsgräns är bara att välja en
specifik primitiv funktion till 1/t. I det här fallet så säger begynnelsevillkoret att, om vi ser x som en funktion av t, att
x(1) = 0.
Vidare har vi diffekvationen
x'(t) = 1/t.
Den generellla lösningen till diffekvationen är
[; x(t) = \int_a^t \frac{dt}{t}\text. ;]
och vi väljer helt enkelt sedan a så att begynnelsevillkoret uppfylls.