• 1
  • 2
2012-01-02, 14:40
Medlem
Jag har hållt på att prova ut linser, och enligt optikern kan man inte få linser för alla grader av synfel såsom man kan med glasögon, utan ibland får man "kompromissa". Vilka värden är det h*n syftar på i det här fallet?

Till saken hör att jag har astigmatism vilket begränsar urvalet ganska kraftigt, tyvärr. :/
Senast redigerad av Expos 2012-01-02 kl. 14:44.
Citera
2012-01-02, 14:43
Medlem
Xiztecs avatar
Jag är också astigmatiker dock kör jag på helt vanligt med några random endagslinser - hur pass allvarligt är det? Och det hon menar är antagligen att du slipper glasögon men astigmatismen blir värre med linser? Ingen aning - men kör på linser. Skönare och ser vackrare ut (heh).
Citera
2012-01-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Jag är också astigmatiker dock kör jag på helt vanligt med några random endagslinser - hur pass allvarligt är det? Och det hon menar är antagligen att du slipper glasögon men astigmatismen blir värre? Ingen aning - men kör på linser. Skönare och ser vackrare ut (heh).
Ja, alltså glasögon har jag också, och de fungerar jättebra - korrigerar synen fint osv. Men problemen har dykt upp nu när jag vill hoppa över till linser, det blir helt enkelt inte lika skarpt som med glasögonen, och optikern menar att man inte kan göra något åt det.

Särskilt allvarligt vet jag inte om det är, gick "bra" i 20 år men jag ser (heh) en klar förbättring när jag tar på brillorna. ^^

edit: Till saken hör att jag nu gått med linserna i ca 3 dagar nu (dygnet-runt-linser som jag dock kör med i 7-8h/dag) - kan man förvänta sig att det kommer bli bättre framöver?
Senast redigerad av Expos 2012-01-02 kl. 14:48.
Citera
2012-01-02, 15:48
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expos
Ja, alltså glasögon har jag också, och de fungerar jättebra - korrigerar synen fint osv. Men problemen har dykt upp nu när jag vill hoppa över till linser, det blir helt enkelt inte lika skarpt som med glasögonen, och optikern menar att man inte kan göra något åt det.

Särskilt allvarligt vet jag inte om det är, gick "bra" i 20 år men jag ser (heh) en klar förbättring när jag tar på brillorna. ^^

edit: Till saken hör att jag nu gått med linserna i ca 3 dagar nu (dygnet-runt-linser som jag dock kör med i 7-8h/dag) - kan man förvänta sig att det kommer bli bättre framöver?

Det kommer antagligen inte bli bättre, men hur pass dåligt är det nu? Är det suddigt eller är det bara astigmatismen som jävlas med dig? Det kan vara så enkelt att du fått en för stark eller svag styrka på dina linser om du ser otydligt eller liknande.
Citera
2012-01-02, 16:03
Medlem
Citat:
Det kommer antagligen inte bli bättre, men hur pass dåligt är det nu? Är det suddigt eller är det bara astigmatismen som jävlas med dig? Det kan vara så enkelt att du fått en för stark eller svag styrka på dina linser om du ser otydligt eller liknande.
Jag anade väl att det skulle förbli såhär, men ibland lever man på hoppet.

Alltså, nu när jag använder linserna är det lite suddigt, OCH jag tror att det beror på astigmatismen. Jag satt tidigare idag med linserna på hos optikern och provade på lite olika glas och det blev inte nämnvärt bättre. Dock kanske det mest berodde på att mätsättet, dvs tavlan på väggen, inte var optimalt. Just nu känner jag mig både pissed och ledsen, pissed för att jag slösat tid och pengar på något som inte ger något, och ledsen för att linserna inte kan ge mig den frihet jag väntat mig.

Men, än har jag inte gett upp. Ska ringa in imorgon och se om man kan titta närmare på det här.
Citera
2012-01-02, 16:10
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Jag anade väl att det skulle förbli såhär, men ibland lever man på hoppet.

Alltså, nu när jag använder linserna är det lite suddigt, OCH jag tror att det beror på astigmatismen. Jag satt tidigare idag med linserna på hos optikern och provade på lite olika glas och det blev inte nämnvärt bättre. Dock kanske det mest berodde på att mätsättet, dvs tavlan på väggen, inte var optimalt. Just nu känner jag mig både pissed och ledsen, pissed för att jag slösat tid och pengar på något som inte ger något, och ledsen för att linserna inte kan ge mig den frihet jag väntat mig.

Men, än har jag inte gett upp. Ska ringa in imorgon och se om man kan titta närmare på det här.

Jag lider också av astigmatismen dock verkar det inte vara lika allvarlig som din, fråga om det kanske inte är så att du har en för stark eller svag styrka i dina linser. OCh du gör rätt i att prata med dem igen, jag önskar dig lycka till!
Citera
2012-01-02, 16:19
Medlem
Citat:
Jag lider också av astigmatismen dock verkar det inte vara lika allvarlig som din, fråga om det kanske inte är så att du har en för stark eller svag styrka i dina linser. OCh du gör rätt i att prata med dem igen, jag önskar dig lycka till!
Hm, jag tror faktiskt inte att min astigmatism är så illa? Axel på 180 på båda, och cylinder @ -0,75 & -1,75. Nu är väl detta visserligen någorlunda justerat för att fungera med vad som finns tillgängligt i linser, men för glasögon har jag -1 resp -2 (och axel 175).
Dock har jag för mig att värdena också blir annorlunda pga att linserna ju sitter närmare ögonen.

Tror du att man kan få ett sämre resultat vid synundersökningen ifall man gör den med linserna i?

Och tack!
Senast redigerad av Expos 2012-01-02 kl. 16:24.
Citera
2012-01-02, 16:28
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Hm, jag tror faktiskt inte att min astigmatism är så illa? Axel på 180 på båda, och cylinder @ -0,75 & -1,75. Nu är väl detta visserligen någorlunda justerat för att fungera med vad som finns tillgängligt i linser, men för glasögon har jag -1 resp -2 (och axel 175).
Dock har jag för mig att värdena också blir annorlunda pga att linserna ju sitter närmare ögonen.

Tror du att man kan få ett sämre resultat vid synundersökningen ifall man gör den med linserna i?

Och tack!

Jag är inte så insatt när det gäller styrka på astigmatismen, enbart vanlig. Och utifall du får ett sämre resultat vid en synundersökning än vad du får med glasögon så är det lite lurt. Din vanliga styrka borde vara lika bra, det som borde vara lite knepigare är kanter och bedömma avstånd osv.

Prata med din optiker iallafall, min gissning ligger fortfarande på att du fått en för stark eller svag lins.
Citera
2012-01-02, 16:59
Medlem
Citat:
Jag är inte så insatt när det gäller styrka på astigmatismen, enbart vanlig. Och utifall du får ett sämre resultat vid en synundersökning än vad du får med glasögon så är det lite lurt. Din vanliga styrka borde vara lika bra, det som borde vara lite knepigare är kanter och bedömma avstånd osv.

Prata med din optiker iallafall, min gissning ligger fortfarande på att du fått en för stark eller svag lins.
Jo, förhoppningsvis är det något så simpelt & lättlöst! Kan skriva mer imorgon efter att jag kontaktat optikern.
Citera
2012-01-02, 17:37
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Jo, förhoppningsvis är det något så simpelt & lättlöst! Kan skriva mer imorgon efter att jag kontaktat optikern.

Yes det blir bra, hittar jag inte tråden så kan du alltid PMa mig uppdatering, blev lite intressant faktiskt.
Citera
2012-01-04, 20:57
Medlem
Update: Det verkar inte bli särskilt mycket bättre, fick en höjning på ett snäpp på ena ögat (sedan tidigare, men det bekräftades iaf nu), dock är nuv. linser i en svagare styrka, så jag vet inte hur mycket det egentligen hjälper.

T.ex. så skulle jag behöva -1.00 i cylinder för ena ögat, men det säljs bara -0.75 och -1.25 (och uppåt i steg om .5) Samma grej med andra ögat, det går inte att få det helt perfekt om man inte vill hoppa över till hårda linser vilket är både dyrt & krångligt. Förhoppningsvis kommer linser i fler styrkor framöver när tekniken går framåt (och de blir billigare&enklare att tillverka)!

Jag ska iaf fortsätta köra med de linser jag har hemma nu, förhoppningen är väl att jag vänjer mig vid att det inte är helt perfekt, för en viss förbättring ser jag ju ändå. Jag menar, nu kan jag knappt sitta vid datorn utan glasögon/linser utan att störa mig hyfsat mycket, men det gick "ok" innan jag fick glasögon.
Citera
2012-01-07, 07:03
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Jag ska iaf fortsätta köra med de linser jag har hemma nu, förhoppningen är väl att jag vänjer mig vid att det inte är helt perfekt, för en viss förbättring ser jag ju ändå. Jag menar, nu kan jag knappt sitta vid datorn utan glasögon/linser utan att störa mig hyfsat mycket, men det gick "ok" innan jag fick glasögon.

Ja, finns nog inte så mycket mer att göra förutom att vänta på teknikens fortskridande.
Och jag vad det gäller att sitta vid datorn utan glasögon så hade jag likadant som dig faktiskt hahah - kunde sitta finfint framför datorn tills jag fick glasögon och började använda dem framför datorn.

Till en början var det jobbigt med glasögon på, sedan så klarade man sig inte utan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in