2012-01-02, 14:12
Bannlyst
Jag har gelatin och funderar att ha det som klarningsmedel, men hur gör jag?
Ska jag bara hälla i pulvret?

Det är öl jag har gjort på riktigt sätt.
Citera
2012-01-02, 14:26
Medlem
Öl har jag ingen riktig koll på men med vin häller du ju mkt riktigt i pulvret skakar om och låter det sjunka som ett sedement innan du tappar om det för att bli av med bottensatsen (repeteras önskat antal gånger tills vätskan är klar), har svårt att se att det skulle vara annorlunda med öl.
Citera
2012-01-03, 08:37
Medlem
hesons avatar
Jag har bara provat flytande gelantin.
I med gelantin i botten på en jäshink. Tappa över ölet till denna, lämna så mycket bottensats som möjligt. Ställ jäshinken kallt över natten, t.ex ute med lite uvskydd (filt) på den. Tappa upp på flaska.

Resultat: Från flera millimeter tjockt lager jäst i flaskorna till nästan inget och en renare smak.

Kom ihåg att räkna om primingsockret när du flaskar iskall öl.
Citera
2012-01-14, 23:11
Medlem
Har använt pulvergelatin en gång när jag tappat bort den medföljande påsen med flytande. Det blev totalt fiasko, vet inte varför.
Citera
2012-01-19, 09:23
Medlem
vanligt gelatin från mataffären måste lösar upp i ett glas hett vatten innan det rörs i jäshinken.
Citera
2015-12-17, 02:52
Medlem
Buffedbygods avatar
Okej, så mitt vin har inte klarnat tillräckligt mycket som jag vill.

Så hur gör jag för att tillsätta mer klarningsmedel. Köper gelatin på Ica, värmer upp det med vatten och slänger ner i vinet och rör runt? Så enkelt?
Citera
2015-12-17, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod

Så hur gör jag för att tillsätta mer klarningsmedel. Köper gelatin på Ica, värmer upp det med vatten och slänger ner i vinet och rör runt? Så enkelt?

Så enkelt är det faktiskt... med öl funkar det oftast mkt bra... borde gå lika bra med vin?

Mvh
Citera
2015-12-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod

Aldrig testat gelatin men hört och läst att det skall fungera så som du beskriver. Men har du skakat ur all kolsyra ordentligt? Det kan vara anledningen till att det inte har klarnat som önskat. Om all kolsyra är borta så klarnar vinet ändå med tiden, klarningsmedel och gelatin påskyndar bara processen och är inte nödvändigt såvida du inte har bråttom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in