2012-01-02, 12:20
Medlem
hallå där!

jag hade medlemskap på ett gym i gbg för 2 år sedan som jag sen sa upp för att flytta till Norge.
för ett tag sen fick jag inkasso på att jag inte betalat medlemsavgift på över 2 år. och idag drogs de pengar från mitt swedbank konto som jag börjat använda nu igen.

Jag VET att jag sagt upp medlemskapet, men dom säger att dom inte har papper på det.
Jag har krävt att dom tar bort skulden och betalar tillbaka alla pengar dom dragit av mig under denna tiden som jag varit uppsagd.

min fråga är:

vem vinner denna tvisten? Jag som konsument eller dom pga att dom INTE har något papper på detta.

tack för svar flashbackers!
Citera
2012-01-02, 12:33
Medlem
dauits avatar
Eftersom du inte har skrivit på någon slags avtal så borde du vinna! Är du helt säker på att du inte ha skrivit på något, om det är ett muntligt avtal däremot, jag då blir det jobbigt eftersom då måste både du och motparten bevisa vem som har sagt vad!
Stå på dig och hota med att föra det vidare till ARN etc
Citera
2012-01-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Eftersom du inte har skrivit på någon slags avtal så borde du vinna! Är du helt säker på att du inte ha skrivit på något, om det är ett muntligt avtal däremot, jag då blir det jobbigt eftersom då måste både du och motparten bevisa vem som har sagt vad!
Stå på dig och hota med att föra det vidare till ARN etc

Först.. tack för snabbt svar.

Dom har papper på att jag är medlem, men dom har inte papper på att jag skrivit under ett uppsägningsavtal. Känns som att jag har en uppförsbacke där.

Dom frågade om jag hade en kopia på uppsägelsen men jag har flyttat cirka 3 gånger sen allt utspelade sig. Man slänger ju massa skit då. och gamla kopior på från gym man inte tror man är medlem av räknas du i min värld som skit - och slängs.

Har du tips på hur jag kan gå vidare?
Citera
2012-01-02, 13:00
Medlem
dauits avatar
tyvärr så stannar min kunskap där, ska börja läsa rättskunskap nu efter jullovet så förhoppningsvis får jag lite mer kött på benen och kunskap! Ska gå nu men kan återkomma med ett svar senare på eftermiddagen!
Citera
2012-01-04, 12:27
Medlem
Utan att vara helt säker:
Borde ett medlemskap inte räknas på samma sätt som en prenumeration? Dvs att du måste förnya avtalet typ 1 gång per år? Isåfall sägs det ju per automatik upp när du väljer att inte förnya det genom att betala in avgiften. Men vänd dig till konsumentverket (kan kontakta en rådgivare på deras hemsida).

Rent generellt så är det väl så att konsumentköplagen oftast står till konsumentens fördel när det gäller sådana här tvister.
Citera
2012-01-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gillarpengar1
Utan att vara helt säker:
Borde ett medlemskap inte räknas på samma sätt som en prenumeration? Dvs att du måste förnya avtalet typ 1 gång per år? Isåfall sägs det ju per automatik upp när du väljer att inte förnya det genom att betala in avgiften. Men vänd dig till konsumentverket (kan kontakta en rådgivare på deras hemsida).

Rent generellt så är det väl så att konsumentköplagen oftast står till konsumentens fördel när det gäller sådana här tvister.

Oftast skriver man på ett löpande avtal som förlängs per automatik om inte man säger annat.

hade själv samma tvist tidigare men då var gymmet scyssta och kunde se att jag aldrig utnyttjat kortet och förstodd att det blivit fel, De gav tillbaka alla pengar de dragit över två år bortsett från en administrativ avgift på 30kr per månad som de tog ut.
Citera
2012-01-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RWelsh
Oftast skriver man på ett löpande avtal som förlängs per automatik om inte man säger annat.

hade själv samma tvist tidigare men då var gymmet scyssta och kunde se att jag aldrig utnyttjat kortet och förstodd att det blivit fel, De gav tillbaka alla pengar de dragit över två år bortsett från en administrativ avgift på 30kr per månad som de tog ut.

Jag har svårt att tro att dom kommer betala mig någonting, men jag vill inte hamna i fogden för något jag inte använt.
- Som någon nämnde med att dom va schyssta, känns som att det är mitt enda alternativ här. Men eftersom jag redan skrivit ett pissed off mail till dom (för en vecka sedan, utan svar- IGEN) så är den bron nog bränd, riven, uppbyggd och förintad igen.

Men ska försöka få tag i dom i veckan. kollar dom inte mailen får man ju ringa. lättare att formulera sin ilska i text bara. blir lätt hetsigt annars.

men tack för svaren FB!
Citera
2012-01-21, 13:31
Medlem
Du kan ju förfalska en kopia på ett uppsägningsdokument.. Annars kan du ju du bara spela på. Kontakta din bank och säg att överföringen som dom dragit är obehörig. Gör det omgående. Kontakta också gymmet och säg att du vidtar åtgärder omgående om inte pengarna kommer tillbaka. Var hård, ta kontakt via telefon eller vanligt brev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in