Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-02, 12:00
  #1
Medlem
Tja, köpte för något år sedan en HP burk ifrån webhallen som då har ett förinstallerat W7, alltså en OEM-licens. Men nu tänkte jag uppgradera datorn lite smått och i första hand då att byta moderkort och kanske också sätta i en SSD-disk. Det jag undrar är om man kan flytta över en OEM-licens på det sättet eller ifall jag måste köpa ett nytt operativsystem.

Ledsen ifall jag har postat fel, hittade inte någon befintlig tråd som mitt problem verkade passa in helt och hållet på
Citera
2012-01-02, 12:05
  #2
Medlem
galne-golems avatar
Ring Microsoft och säg att moderkortet gått sönder så hjälper dom dig med ny licens
Citera
2012-01-02, 12:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galne-golem
Ring Microsoft och säg att moderkortet gått sönder så hjälper dom dig med ny licens

Men Microsoft har väl frånsagt sig all support då det är en OEM-licens som är köpt av ett annat företag?
Citera
2012-01-02, 12:28
  #4
Medlem
dauits avatar
Jag hade samma "problem" med att jag skulle byta moderkort till ett som klarade SLI bland annat, så jag hoppades på det bästa att jag kunde fortsätta använda OS:et. Och jag det gick, det ända som kom upp var att datorn kollade så att mitt OS inte vart pirat, men om det inte löser sig så är det bara och ringa microsofts kundservice så "låser dom upp" det vips du kan installera det på ett nytt moderkort!
Angående hårdisk så funkar även det, flera "flyttar" över OS:et till en SSD istället för snabbare laddningstider bland annat!
Citera
2012-01-02, 13:35
  #5
Medlem
TorrentLovers avatar
Annars är det väl bara att använda Windows 7 Loader om det inte skulle fungera?
Citera
2012-01-02, 14:09
  #6
Medlem
pundarfans avatar
du installerar som vanligt! sedan måste du ringa ett speciellt nummer som är en telefonsvarare som säger ut en massa siffror du skall skriva ned.. så gjorde jag då ja hade OEM till vista och installerade om i 2-3ggr med allt nytt tror sista gången var inte en pinal från ursprungsdatorn.. Minns ej exakt men under installationen så skall man ringa något nr som är 08 nr
Citera
2012-03-09, 23:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pundarfan
du installerar som vanligt! sedan måste du ringa ett speciellt nummer som är en telefonsvarare som säger ut en massa siffror du skall skriva ned.. så gjorde jag då ja hade OEM till vista och installerade om i 2-3ggr med allt nytt tror sista gången var inte en pinal från ursprungsdatorn.. Minns ej exakt men under installationen så skall man ringa något nr som är 08 nr

och du använder?... win7?
Citera
2012-03-10, 00:51
  #8
Medlem
Jag bytte moderkort för ca en vecka sendan, och i och med att jag gjorde det så passade jag på att formatera min HDD. Gjorde precis som vanlig när jag installerade Win 7 (oem), och det fungerar perfekt. Säkerhetsnyckeln accepterades direkt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback