2012-01-02, 06:48
Medlem
Jag skriver detta kl. 6 på morgonen efter ännu en sömnlös natt. Min vänstra axel känns ovanligt "lös". Jag kan inte ligga ner på sängen riktigt, annars glider kulleden bakåt (känns det som), vilket leder till att nerver stramas till och jag får panik. Det är ganska svårt att förklara. Just nu känns axeln instabil som en höjdhoppsribba.

Jag har varit ganska aktiv på gymmet sen 4 månader tillbaka. Jag kände redan då att fästet i vänstra axeln kändes lite lösare än den andra, så pass lite att jag kunde träna och att jag knappt har tänkt på det, men att jag ändå undvek att sova på sidan med vänstra axeln underst. Jag har dock inte gymmat mycket över huvud taget nu under december.

Det började bli värre för en månad sen. Jag har tänkt kontakta läkare, men det kan man ju inte göra förräns lite längre in i januari. Det vore guld om någon här på FB har någon aning om vad jag snackar om.
Citera
2012-01-02, 07:45
Medlem
7KorpusBrigadas avatar
Tjena..

Detta är jättejobbigt. Jag har haft liknande problem, det värsta är att läkarna inte ger konkreta besked. Var på röntgen men utan resultat. I mitt fall så fick jag problem med axeln efter en bilsemester, man kör bil långa sträckor med armbågen "vilandes" på dörren. det gör att blodcirkulationen försämras och lederna blir mer omtåliga för infekstioner. Det gick över efter så där 6-7 mån.

I ditt fall så tror jag det handlar om utmattning. du skriver att du tränar men var även försiktig ifrån inflamationer.
Citera
2012-01-02, 09:06
Medlem
Alla som tränat på gym en tid brukar ha eller haft problem med just axlarna.

Jag skyller många av de problemen på att det ska lastas för tungt innan kroppen är med på det. Då främst i pressövningarna.

Botemedlet mot axelproblem brukar vara "rotatorcuff"-övningar, ryggträning och inga tunga vikter på framsidan ett tag..

.
Citera
2012-01-02, 10:47
Medlem
Det är också viktigt att träna upp musklerna lika både fram och bak så att axlarna får stabilitet. Jag är väldigt överörlig och har haft jättemycket problem med mina axlar. Jag har gått med gips varje år sedan 2007 (annan skada) vilket inneburit att jag är väldigt omusklad i armarna och uppe vid axlarna etc. Det ökar ju svårigheten med överrörlighet och axlarna hakar smått ur led på nätterna så att jag måste knäcka tillbaka dem. Det är inget sådant du har? Att de knakar och åker "fram"? Utan dina åker bakåt om jag förstått det rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in