• 1
  • 2
2012-01-01, 22:50
Medlem
Passepartouts avatar
Avbildningar av vårt solsystem visar att planeterna rör sig kring solen i rena, heliocentrerade cirklar, men de rör sig tydligen i elliptiska banor. Är det för att ellipserna bara avviker en ringa grad från en cirkel?

Är den elliptiska banan liknande för alla planeter (inklusive månen), eller är det någon planet som har en mer särpräglad bana?

Tacksam för bild över de faktiska förhållandena.
Senast redigerad av Passepartout 2012-01-01 kl. 22:54.
Citera
2012-01-01, 22:54
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
De rör sig i ellipser, där solen står i ena brännpunkten. Alla planetbanor är lite olika. Sedna, som visserligen inte är en planet men icke desto mindre kretsar kring solen, har en väldigt elliptisk bana, likaså många kometer.
Citera
2012-01-01, 23:00
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
De rör sig i ellipser, där solen står i ena brännpunkten. Alla planetbanor är lite olika. Sedna, som visserligen inte är en planet men icke desto mindre kretsar kring solen, har en väldigt elliptisk bana, likaså många kometer.

Har du någon aning om hur det ser ut bildligt? Dvs hur jag kan få tag i en översiktskarta som visar förhållandena? Är nyfiken på proportionerna; om merkurius till exempel har en mer ihoptryckt bana än jupiter.
Senast redigerad av Passepartout 2012-01-01 kl. 23:02.
Citera
2012-01-01, 23:04
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Har du någon aning om hur det ser ut bildligt? Dvs hur jag kan få tag i en översiktskarta som visar förhållandena? Är nyfiken på proportionerna, om merkurius till exempel har en mer ihoptryckt bana än jupiter.
Inte världens bästa kanske, men här är en bild som kan vara till hjälp. Den visar också hur planeterna står i realtid!
Citera
2012-01-01, 23:15
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Inte världens bästa kanske, men här är en bild som kan vara till hjälp. Den visar också hur planeterna står i realtid!

Tack. Det var inte så kraftfulla ellipser som jag trodde. Undrar vilken planet som är mest heliocentrisk..

Försöker mäta med linjalen, kanske Venus.
Senast redigerad av Passepartout 2012-01-01 kl. 23:19.
Citera
2012-01-01, 23:20
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Tack. Det var inte så kraftfulla ellipser som jag trodde. Undrar vilken planet som är mest heliocentrisk..
Enligt bilden så ser ju jorden och Neptunus onekligen ut att vara väldigt cirkelformade, frågan är bara vem som är det mest. Tänk på att den tar med Pluto, fast Pluto inte räknats som planet sedan 2006.

Edit: Venus ser ut att vara nästan en cirkel också!
Citera
2012-01-01, 23:29
Medlem
Passepartouts avatar
Det här fascinerar mig. Också att planeterna inte rör sig med jämn hastighet utan accelererar när de kommer närmare solen. Det blir som en puls, en dans,och det är den jag är ute efter

1. Olika elliptiska banor
2. Olika hastigheter sinsemellan och individuellt

Skulle vara guld värt att få se det i någon sorts modell. Det närmaste jag kommer i tanken är en svärm med flyn som pulserar i luften, när dom cirklar kring varandra.
Citera
2012-01-01, 23:34
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Det här fascinerar mig. Också att planeterna inte rör sig med jämn hastighet utan accelererar när de kommer närmare solen. Det blir som en puls, en dans,och det är den jag är ute efter

Skulle vara guld värt att få se det i någon sorts modell. Det närmaste jag kommer i tanken är en svärm med flyn som pulserar i luften, när dom cirklar kring varandra.
Jag rekommenderar att du laddar ner Celestia, där kan du kan flyga omkring i rymden, och kolla på planeterna och deras omloppsbanor.
Citera
2012-01-01, 23:40
Medlem
Passepartouts avatar
Tack.
Citera
2012-01-02, 00:08
Medlem
SciOques avatar
Citat:

Det beror på gravitationskraften som verkar mellan solen och planeten. Gravitationskraften är omvänt proportionell med avståndet mellan två föremål, så ju mindre avståndet mellan föremålen är desto större blir bådas acceleration. Är väl bara att skriva så här egentligen:

F = ma = GMm/r^(2) <=>
a = GM/r^(2)
Senast redigerad av SciOque 2012-01-02 kl. 00:32.
Citera
2012-01-05, 15:21
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:

Jag skulle kunna göra en animation som visar planeternas relativa hastigheter under en längre tidsperiod. Dock så ska du veta att de flesta planeter är näst intill cirkulära.

Skillnaden i avståndet mellan exempelvis Jorden och Solen varierar. Men inte så mycket.
Kvoten som beskriver ellipsens utdraghet kallas excentricitet och ges utav
ε = ( r(max) - r(min) ) / ( r(max) + r(min) )
Du kan läsa mer om Keplers första lag på Wiki.

Om excentriciteten är noll är omloppsbanan helt cirkulär. Så fort 0 < ε < 1 så har du en ellips.

Den här bilden är förståss oproportionell om man tänker sig planeterna i vårt solsystem, men den visar ändå att solen befinner sig brännpunktern för ellipsen.

Här har du en liten lista på excentriciteten för några objekt i solsystemet (med en värdesiffra):
Merkurius: 0.2
Venus: 0.007
Jorden: 0.02
Mars: 0.1
Jupiter: 0.05
Saturnus: 0.05
Uranus: 0.05
Neptunus: 0.01
Pluto: 0.3
Halleys komet: 0.98
Kometen C/1999F1: 0.9991
Den senare har för övrigt en omloppstid på omkring 6 miljoner år.

Som du ser är planeternas excentricitet nära 0 och när man räknar på det så approximerar man ε=0. Men Venus är den planet som är närmast cirkulär. Merkurius är den som är "mest elliptisk".
När det kommer till kometers banor så är excentriciteten otroligt nära 1, och då mycket elliptiska.

Vad det gäller hastigheterna planeterna har så följer Keplers andra lag;
"A line joining a planet and the Sun sweeps out equal areas during equal intervals of time."

Så här.

Så för att se hastigheten under en given tid så får man derivera Keplers första lag och se hur mycket area som planeter sveper över under den angivna tiden dt.
Citera
2012-01-09, 18:34
Medlem
Susslarns avatar
Citat:
Har du någon aning om hur det ser ut bildligt? Dvs hur jag kan få tag i en översiktskarta som visar förhållandena? Är nyfiken på proportionerna; om merkurius till exempel har en mer ihoptryckt bana än jupiter.

http://www.solarsystemscope.com/

Där har du också möjlighet att snurra runt ute i rymden. Vi kan se omloppsbanornas skillnader både radiellt och axiellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in