Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det här fascinerar mig. Också att planeterna inte rör sig med jämn hastighet utan accelererar när de kommer närmare solen. Det blir som en puls, en dans,och det är den jag är ute efter
1. Olika elliptiska banor
2. Olika hastigheter sinsemellan och individuellt
Skulle vara guld värt att få se det i någon sorts modell. Det närmaste jag kommer i tanken är en svärm med flyn som pulserar i luften, när dom cirklar kring varandra.
Jag skulle kunna göra en animation som visar planeternas relativa hastigheter under en längre tidsperiod. Dock så ska du veta att de flesta planeter är näst intill cirkulära.
Skillnaden i avståndet mellan exempelvis Jorden och Solen varierar. Men inte så mycket.
Kvoten som beskriver ellipsens utdraghet kallas
excentricitet och ges utav
ε = ( r(max) - r(min) ) / ( r(max) + r(min) )
Du kan läsa mer om Keplers första lag på Wiki.
Om excentriciteten är noll är omloppsbanan helt cirkulär. Så fort 0 < ε < 1 så har du en ellips.
Den här bilden är förståss oproportionell om man tänker sig planeterna i vårt solsystem, men den visar ändå att solen befinner sig brännpunktern för ellipsen.
Här har du en liten lista på excentriciteten för några objekt i solsystemet (med en värdesiffra):
Merkurius: 0.2
Venus: 0.007
Jorden: 0.02
Mars: 0.1
Jupiter: 0.05
Saturnus: 0.05
Uranus: 0.05
Neptunus: 0.01
Pluto: 0.3
Halleys komet: 0.98
Kometen
C/1999F1: 0.9991
Den senare har för övrigt en omloppstid på omkring 6 miljoner år.
Som du ser är planeternas excentricitet nära 0 och när man räknar på det så approximerar man ε=0. Men Venus är den planet som är närmast cirkulär. Merkurius är den som är "mest elliptisk".
När det kommer till kometers banor så är excentriciteten otroligt nära 1, och då mycket elliptiska.
Vad det gäller hastigheterna planeterna har så följer Keplers andra lag;
"A line joining a planet and the Sun sweeps out equal areas during equal intervals of time."
Så här.
Så för att se hastigheten under en given tid så får man derivera Keplers första lag och se hur mycket area som planeter sveper över under den angivna tiden dt.