• 1
  • 2
2005-01-15, 23:01
Medlem
Jag tror alltid på bättre tider, oavsätt hur bra jag än har det. Just nu blickar jag framåt i tiden med goda förhoppningar, på ålderns höst lär jag blicka tillbaka.
Tror ni att man kan fånga dagen?
Citera
2005-01-15, 23:11
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KATOmatic
Jag tror alltid på bättre tider, oavsätt hur bra jag än har det. Just nu blickar jag framåt i tiden med goda förhoppningar, på ålderns höst lär jag blicka tillbaka.
Det är det som är konsten. Att rejektera frågor om varför? (#bakåt i tiden, dvs opåverkbart), parat med oro (#framåt i tiden, vad vet vi om morgondagen?). Att leva i nuet ~ en konstart i Livets teater.
Citera
2005-01-16, 01:30
Medlem
nebutsdutss avatar
Citat:

En del är bättre på det än andra och jag undrar ibland om sådant går att lära sig alls. En del verkar ha det i sig helt enkelt, andra inte.
Citera
2005-01-16, 05:46
Medlem
Jag tror inte på "fånga dagen" eller såsom man pratar om det. Det handlar om att bara vara och låta livet "fånga dagen" omedvetett.
Citera
2005-01-16, 11:57
Medlem
Carpe Diems avatar
Det som har varit kan vi inte göra något åt.
Framtiden vet vi inget om.
Carpe Diem
Citera
2005-01-16, 17:31
Medlem
dagen vill inte bli fångad..det är inte meningen att vi ska kunna fånga den heller.
Citera
2005-01-16, 20:10
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Självklart. Det är bara att bygga en tidshåv som är tillräckligt stor.
Citera
2005-01-20, 00:08
Medlem
lepetitbazookas avatar
Man kan helt klart "fånga dagen".
Din tillvaro och ditt liv blir alltid till det du gör det till. Du har ultimat kraft över dig själv och hur din dag ska vara. Väljer du att bli förbannad eller besviken över något så kan du räkna med att din dag kommer inte leda till det bättre.
Väljer du däremot att bortse från alla motgångar i din vardag, som mig själv idag när jag brände såsen på spisen, så finns det ju inget annat kvar än framgång.
Att försöka eliminera alla ens motgångar i vardagen är omöjligt eftersom alla människor felar. Ibland gör man större fel och ibland mindre.
Citera
2005-01-20, 12:33
Medlem
smartypantss avatar
Jag undrar om inte "fånga dagen" bara är en poetisk omskrivning för "sluta lata dig". Jag skulle gärna lära mig sluta vara lat...
Citera
2005-01-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepetitbazooka
Man kan helt klart "fånga dagen".
Din tillvaro och ditt liv blir alltid till det du gör det till. Du har ultimat kraft över dig själv och hur din dag ska vara. Väljer du att bli förbannad eller besviken över något så kan du räkna med att din dag kommer inte leda till det bättre.
Väljer du däremot att bortse från alla motgångar i din vardag, som mig själv idag när jag brände såsen på spisen, så finns det ju inget annat kvar än framgång.
Att försöka eliminera alla ens motgångar i vardagen är omöjligt eftersom alla människor felar. Ibland gör man större fel och ibland mindre.

du har faktiskt fel. din teori baseras på ett nästan mekaniskt, förutsägbart liv där inga oförutsedda händelser förekommer. men livet är allt annat än förutsägbart, det blir ju aldrig riktigt som man tänkt sig, eller hur?

det finns krafter utanför dig själv som kommer dra i dig från olika håll, påverka ditt liv och förmodligen sätta dina planer ur spel.

enligt egen erfarenhet tycker jag alltid att dagarna där något spontant händer är de bästa. när något man inte trott skulle hända, händer.
Citera
2005-01-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
enligt egen erfarenhet tycker jag alltid att dagarna där något spontant händer är de bästa. när något man inte trott skulle hända, händer.

Håller med om det, när förväntningarna är låga så kan man bli positivt överraskad.
Citera
2005-01-21, 02:08
Medlem
Det där ni är inne på att "Lev i nuet" Det gör vi ju allihopa hela tiden. För om man tänker efter, Igår Finns Inte. det var ju igår. För 10 sekunder sen finns inte heller. OM 10 sekunder finns ju inte heller. För det blir ju "Nutid" hela tiden. Morgondagen finns inte heller, för varje sekund som Ska gå framåt blir det ju att vi lever i nutid, och när vi levt "den sekunden" så vart den dåtid. Alltså lever vi konstant i Nutid.

Nu krånglade jag till det mesta, men jag hoppas ni får ut något vettigt ur det jag just skrev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in