2011-12-31, 04:33
Medlem
Nattskenets avatar
Har ni alltid känt att ni var grymma på att tippa ishockey?

Har ni väntat på att det ska dra igång en tävling på Powerplay?

Har ni framför allt väntat på att Nattskenet ska anordna en tävling?

NU ÄR DEN HÄR! POWERPLAY-TÄVLINGEN 2012!

Så här går den till:

1. Alla som vill vara med anmäler sig här i tråden innan första tävlingsomgången startar. Har man inte anmält sig innan första omgången eller presenterat sin första rad innan spelstopp på första spelomgången är man inte med.
2. Alla deltagare startar med ett kapital på 10 000 kr.
3. Alla deltagare väljer själva vilket system de vill spela (dock endast matematiskt) och förvaltar sitt kapital på eget ansvar.
4. Första tävlingsomgången kommer att vara den första officiella Powerplay-omgången efter den 8/1-2012 dvs. tidigast den 9/1-2012.
5. Alla deltagare tippar sina rader direkt här i tråden
6. Det gäller att på bästa sätt förvalta sina pengar, siste man att vara kvar i tävlingen vinner.
7. Efter varje omgångs slut åker den deltagare ut som har färst (ja, det heter så, färst, eller kalla det minst om ni vill) antal rätt ut. Skiljeomgång om fler deltagare har lika antal få rätt enligt följande:

- A. Deltagare som har minst antal helgarderingar spelade i omgången rankas högst.
- B. Deltagare som har minst antal halvgarderingar spelade i omgången rankas högst.
- C. Deltagare som har flest antal "spikar" rätt i den enskilda omgången rankas högst.
- D. Deltagare som har flest antal spikade och rätta X rätt i den enskilda omgången rankas högst.
- E. I det fall efter detta två identiska system utgör avgörandet rankas det system som var inlämnat först som högst.
- F. I detta fall ingen kan skiljas ut från omgången återstår samtliga tävlande.

7. Det är upp till var och en som tävlande att själv tippa precis vilket system man vill.
8. Inget kapital återställs eller fylles på under tävlingsomgången. När ens kapital är förbrukat är man per automatik utesluten ur resterande tävlingsomgångar. Det gäller alltså att vara sparsam med sitt kapital.

Har ni förstått reglerna??? Vilka är med mig??? Alla som är med, anmäl er här i tråden.. Tror det här kommer bli kul. Den här typen av tävling har nog inte anordnats förut.
Senast redigerad av Nattskenet 2011-12-31 kl. 04:41.
Citera
2011-12-31, 04:45
Medlem
Langsdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskenet
Har ni alltid känt att ni var grymma på att tippa ishockey? Ja, redan iförrgår.

Har ni väntat på att det ska dra igång en tävling på Powerplay? Ja, givetvis!

Har ni framför allt väntat på att Nattskenet ska anordna en tävling? Nej, fyfan!

Jag är med. Men om man vinner då, får man inte räkna in vinsten i kapitalet då?
Citera
2011-12-31, 04:48
Medlem
Purkoss avatar
Är ingen höjdare på hockey, men kommer helt klart att följas!
Citera
2011-12-31, 04:48
Medlem
Nattskenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langsdale
Jag är med. Men om man vinner då, får man inte räkna in vinsten i kapitalet då?

Jo, då får man behålla vinsten och antingen skänka det till Hannes eller till UFF.

Edit: Man får dock inga extrapoäng genom att svara på de retoriska frågorna i trådstarten...
Citera
2011-12-31, 06:30
Medlem
elimicmats avatar
Låter som en rolig tävling det här. Dock suger jag rejält på NHL, så man får nog ingen framskjuten placering, men det spelar ingen roll.

I'm in...
Citera
2011-12-31, 11:12
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Jag är på.
Citera
2011-12-31, 13:10
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Har ni väntat på att det ska dra igång en tävling på Powerplay?

7. Efter varje omgångs slut åker den deltagare ut som har färst (ja, det heter så, färst, eller kalla det minst om ni vill) antal rätt ut. Skiljeomgång om fler deltagare har lika antal få rätt enligt följande:

Tänka sig, att jag måste svara jakande på den frågan. Jag har ofta känt att en PP-tävling borde vara i görningen och att det bara varit en tidsfråga. Således ett mycket trevligt initiativ, och med en mycket intressant uppläggning av utslagningstyp. Det värsta är att en relativt kunnig tippare kan ha oflyt och åka ut redan i första omgången, utan möjlighet att revanschera sig. Jag anmäler mitt deltagande (det tar inte många minuter att lämna ett system!) men har inte sett en hockeymatch i år och har inga förhoppningar.

Roligt att du väljer den bortglömda ordformen färst, på tal om din inflikade metakommentar. Lägg dock märke till att du skriver färst antal. En petig språkvårdare iakttar detta och nämner att (få, färre, färst) inte kan användas tillsammans med antal. På Wikipedia skriver man såhär i artikeln om hyperkorrektion:

Citat:
Ursprungligen postat av Wiki
En vanlig form av hyperkorrektion är uttrycket "ett färre antal" i stället för det korrekta "ett mindre antal". Skribenten vet att det heter exempelvis "de arbetslösa har blivit färre" och inte "de arbetslösa har blivit mindre". Denna regel smittar av sig, och leder till uttryck som "antalet arbetslösa har blivit färre" i stället för det korrekta "antalet arbetslösa har blivit mindre". Ofta förekommer även uttrycket "ett få antal", däremot aldrig "ett många antal".

Personligen är jag motståndare mot denna "regel", ett finlir som inte vinner hävd i svenskarnas språkkänsla, med vilket jag menar att de allra flesta inte skulle invända mot en formulering som färre antal. Men följ rekommendationen om du är av sådant slag.

Där fick du ett sidospår som heter duga. Jag ser fram emot att följa tävlingen!
Senast redigerad av spleendid 2011-12-31 kl. 13:15.
Citera
2011-12-31, 13:30
Medlem
Nattskenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Det värsta är att en relativt kunnig tippare kan ha oflyt och åka ut redan i första omgången, utan möjlighet att revanschera sig. Jag anmäler mitt deltagande (det tar inte många minuter att lämna ett system!) men har inte sett en hockeymatch i år och har inga förhoppningar.

Nog ska det dock ändå ganska mycket till om man ska åka ut på oflyt, tror jag. Det är ju ändå upp till var och en hur man vill förvalta sitt kapital.
Citera
2011-12-31, 13:59
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Nog ska det dock ändå ganska mycket till om man ska åka ut på oflyt, tror jag. Det är ju ändå upp till var och en hur man vill förvalta sitt kapital.

Så är det förstås. Det blir intressant att se om någon vågar köra ett mindre system än övriga. Det vore förstås lönsamt att kunna lira ett monster i en eventuell final, men det kräver en del risktagande att försöka spara in på kapital. Ett mindre system täcker ju alltid upp skrällarna sämre...
Citera
2011-12-31, 16:08
Medlem
Germanofils avatar
Jag suger på att tippa hockey men är ändå gärna med för skojs skull. Bra initiativ.
Citera
2011-12-31, 19:17
Medlem
Kommer du redogöra/kontrollera efter varje omgång hur vår spelkassa ser ut eller är det
deltagarens ansvar? Lätt att fuska om ingen håller koll..

Jag vill va med.
Citera
2011-12-31, 21:12
Medlem
Nattskenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitt
Kommer du redogöra/kontrollera efter varje omgång hur vår spelkassa ser ut eller är det
deltagarens ansvar? Lätt att fuska om ingen håller koll..

Jag vill va med.

Jag redovisar allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in