2011-12-30, 23:32
Medlem
MarxWebers avatar
Är i behov av ett headset, men använder mig av en netbook (samma 3.5mm-ingång för både hörlurar och mikrofon) och gissar mig på att ett headset har 1 hane för mikrofonen och 1 hane för hörlurarna. Skulle det vara på det sättet är det väl mer eller mindre kört.

Men om jag istället skulle välja ett headset som har USB-anslutning vore väl det problemet löst? Dock när jag googlat på usb headset och linux så har jag mest hittat inlägg som rör folks problem kring det hela. Hur står det egentligen till i linuxvärlden när det kommer till usb-headset nu för tiden? Vore det en smart lösning, eller är det helt enkelt ingen idé att försöka införskaffa headset för min del?
Citera
2011-12-31, 02:30
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarxWeber
Är i behov av ett headset, men använder mig av en netbook (samma 3.5mm-ingång för både hörlurar och mikrofon) och gissar mig på att ett headset har 1 hane för mikrofonen och 1 hane för hörlurarna. Skulle det vara på det sättet är det väl mer eller mindre kört.

Men om jag istället skulle välja ett headset som har USB-anslutning vore väl det problemet löst? Dock när jag googlat på usb headset och linux så har jag mest hittat inlägg som rör folks problem kring det hela. Hur står det egentligen till i linuxvärlden när det kommer till usb-headset nu för tiden? Vore det en smart lösning, eller är det helt enkelt ingen idé att försöka införskaffa headset för min del?

I dagsläget så borde det verkligen inte vara något problem. De flesta "användarvänliga" distarna lär till och med ha stöd för det utan att du behöver dona med något alls. Ett tips är dock att googla på din dist tillsammans med med märkesnamnet på ditt headset. Inlägg som är äldre än två år kan du bortse från.
Citera
2011-12-31, 11:21
Medlem
MarxWebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
I dagsläget så borde det verkligen inte vara något problem. De flesta "användarvänliga" distarna lär till och med ha stöd för det utan att du behöver dona med något alls. Ett tips är dock att googla på din dist tillsammans med med märkesnamnet på ditt headset. Inlägg som är äldre än två år kan du bortse från.

OK, det låter ju lovande! Använder mig av Arch Linux, så om det är "användarvänligt" eller inte är väl lite av en diskussionsfråga. Men bra är det, så hoppas det ska funka bra.
Då fortsätter letandet, men denna gång med lite hopp.
Citera
2011-12-31, 15:48
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarxWeber
OK, det låter ju lovande! Använder mig av Arch Linux, så om det är "användarvänligt" eller inte är väl lite av en diskussionsfråga. Men bra är det, så hoppas det ska funka bra.
Då fortsätter letandet, men denna gång med lite hopp.

Kör du med Arch, så kommer du antagligen att behöva hämta hem något extrapaket, men det borde verkligen inte vara några problem. Dessutom så är folk riktiga klippor på Archs forum, så det ska vara lugnt om du behöver hjälp.
Citera
2012-01-01, 15:57
Medlem
Zoms avatar
Minns jag rätt ska tydligen pulseaudio underlätta väldigt mycket när det kommer till ljud över USB, så det kan vara en god idé att börja kolla efter distros som kör med det som standard (arch har paket du kan installera, men t.ex. archbang kör med OSS så där vet jag inte om pulse fungerar som avsett).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in