2011-12-30, 13:24
Medlem
Hej,

Fick reda på att jag är ansvarig för köttet för 14 personer imorgon på nyårsafton. Har själv inte sett biten de har handlat in men fick höra att det var en ryggbiff i bit på 4kg.

Jag kan få till ett bra/mycket bra resultat när jag tillagar 800-1100 gram till 4 pers eller liknande men har inte lagat så här mkt ngn gång så kan vara bra med lite tips.

Jag tror jag bara kommer ha tillgång till en innertermometer, hade ni styckat biten i mer än två delar?

Tänkte köra ganska klassiskt. Salt, peppar och ngn dry rub. Bryna biten i riktigt varm panna. In i ugn @ 110-120 grader tillsammans med lite örtkvister, vitlöksklyftor och liten smörbit. Några droppar citron efter när biten är klar och har fått vila.

Nu till frågorna:

1. Hur bör jag stycka upp denna då jag bara kommer ha en termometer?

2. Tips på bra dry rub till biten som kan passa sig till nyår? Tror det kommer vara en sallad till och ingen potatis.

3. Beroende på styckningen; hur lång tid bör den ta @ 120 grader och hur mycket mer bör jag biten vila och således, hur mycket kommer temperaturen stiga?

I vanliga fall brukar jag runt 1KG biten vila i 10-15 minuter. Temperaturen brukar stiga från ca 52 till 57 grader vilket jag tycker brukar passa bra för de flesta.

Har tyvärr ingen bild eller liknande på biten men alla tips mottages, tack!
Citera
2011-12-30, 13:52
Medlem
galne-golems avatar
Köttet verkar du ju ha koll på men varför inte bakad potatis med vitlöks smör till ?? as gott till kött.
Kanske nån sås så blir det inte så torrt
Citera
2011-12-30, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mytze
Hej,

Fick reda på att jag är ansvarig för köttet för 14 personer imorgon på nyårsafton. Har själv inte sett biten de har handlat in men fick höra att det var en ryggbiff i bit på 4kg.

Jag kan få till ett bra/mycket bra resultat när jag tillagar 800-1100 gram till 4 pers eller liknande men har inte lagat så här mkt ngn gång så kan vara bra med lite tips.

Jag tror jag bara kommer ha tillgång till en innertermometer, hade ni styckat biten i mer än två delar?

Tänkte köra ganska klassiskt. Salt, peppar och ngn dry rub. Bryna biten i riktigt varm panna. In i ugn @ 110-120 grader tillsammans med lite örtkvister, vitlöksklyftor och liten smörbit. Några droppar citron efter när biten är klar och har fått vila.

Nu till frågorna:

1. Hur bör jag stycka upp denna då jag bara kommer ha en termometer?

2. Tips på bra dry rub till biten som kan passa sig till nyår? Tror det kommer vara en sallad till och ingen potatis.

3. Beroende på styckningen; hur lång tid bör den ta @ 120 grader och hur mycket mer bör jag biten vila och således, hur mycket kommer temperaturen stiga?

I vanliga fall brukar jag runt 1KG biten vila i 10-15 minuter. Temperaturen brukar stiga från ca 52 till 57 grader vilket jag tycker brukar passa bra för de flesta.

Har tyvärr ingen bild eller liknande på biten men alla tips mottages, tack!
Först skulle jag föreslå att du slipar stektermometern riktigt vass för annars kommer det att bli svårt att stycka köttet med den. Sen så skulle jag dela den i kanske 3-4 bitar, lite beroende på hur mycket plats du har i stekpannan och ugnen och hur tjock köttstycket är.

Har du enbart sallad till skulle jag ge mig på en något mer aromatiskt kryddning utan allt för mycket sting.

Svårt att säge hur länge den ska ligga utan att veta hur blodig du vill ha den.
Citera
2011-12-30, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Först skulle jag föreslå att du slipar stektermometern riktigt vass för annars kommer det att bli svårt att stycka köttet med den. Sen så skulle jag dela den i kanske 3-4 bitar, lite beroende på hur mycket plats du har i stekpannan och ugnen och hur tjock köttstycket är.

Har du enbart sallad till skulle jag ge mig på en något mer aromatiskt kryddning utan allt för mycket sting.

Svårt att säge hur länge den ska ligga utan att veta hur blodig du vill ha den.

Jag vill ha 57 grader vid slutresultat som jag skrev ovan (som jag brukar göra det dvs).
Vad menar du med att slipa stektermometern riktigt vass för att jag ska stycka med den?

Köttet skall brynas i stekpanna, ja, men jag tänker nog bryna den i omgångar. Brukar låta köttbitarna vila lite efter stekning innan jag lägger in i ugnen, är bitarna för varma när de sätts in i ugnen så brukar termometern visa lite falsk information.
Citera
2011-12-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galne-golem
Köttet verkar du ju ha koll på men varför inte bakad potatis med vitlöks smör till ?? as gott till kött.
Kanske nån sås så blir det inte så torrt

Har bara tillgång till en ugn och bakad potatis och köttet skall göras på väldigt skilda temperaturer så då prioriteras köttet. Det kommer självklart vara sås till köttet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in