• 1
  • 2
2011-12-30, 10:33
Medlem
paprikaflickans avatar
har en skatteskuld som jag skulle ha betalat innan den 27:e, hade dock ingen möjlighet att göra detta då jag såklart valde att prioritera min hyra istället. men jag kommer antagligen att kunna betala nästa vecka.

någon som vet? har hört att skatteverket skickar till kronis direkt. och skuld hos kronis=betalningsanmärkning va?

någon som har koll på detta? mycket tacksam för svar.
Citera
2011-12-30, 10:39
Bannlyst
du måste skriva på en delgivning innan man får en anmärkning
Citera
2011-12-30, 10:50
Medlem
mungs avatar
Såhär säger KFM:
http://www.kronofogden.se/infotext/b...880002329.html
Du får alltså ett inbetalningskort från KFM och en betalningsanmärkning. Betalar du det i tid och inte har eller har haft någon skuld hos KFM de senaste två åren så sekretessbeläggs din anmärkning. Så blir det bara när det gäller myndigheter - myndigheter har nämligen per automatik alltid rätt, så du får ingen chans att överklaga först.
Citera
2011-12-30, 10:52
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
har en skatteskuld som jag skulle ha betalat innan den 27:e, hade dock ingen möjlighet att göra detta då jag såklart valde att prioritera min hyra istället. men jag kommer antagligen att kunna betala nästa vecka.

någon som vet? har hört att skatteverket skickar till kronis direkt. och skuld hos kronis=betalningsanmärkning va?

någon som har koll på detta? mycket tacksam för svar.

Ring och underrätta dem så ska det nog lösa sig.

Om beloppet är under 1.800 kr (tror jag gränsen är) så går det numera inte vidare till kronofogden, även om du inte betalar förrän långt senare. Du åker bara på räntekostnaden (vilken är i princip obefintlig).
Citera
2011-12-30, 11:07
Medlem
Charlatanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatteSnille
du måste skriva på en delgivning innan man får en anmärkning

Gäller inte vid allmänna mål, dvs skulder till stat eller kommun.
Citera
2011-12-30, 11:13
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ring och underrätta dem så ska det nog lösa sig.

Om beloppet är under 1.800 kr (tror jag gränsen är) så går det numera inte vidare till kronofogden, även om du inte betalar förrän långt senare. Du åker bara på räntekostnaden (vilken är i princip obefintlig).
fan vad surt, den är på typ 1820 har jag för mig men det står på inbetalningsordern att "din skuld överlämnas till kronofogdemyndigheten om du inte betalar alla dina skatter och avgifter i tid", så det gör den nog.
Citera
2011-12-30, 11:15
Medlem
paprikaflickans avatar
men om jag skulle betala till skv på måndag, innan jag fått något från kronofogden, skulle jag slippa kfm helt då eller ändå tvingas betala dedär 600 kr osv?
Citera
2011-12-30, 15:25
Medlem
paprikaflickans avatar
eller är det bättre att vänta på räkningen från kronofogden och betala då?
Citera
2011-12-30, 16:45
Medlem
Betala så fort du har möjlighet. Har du tur så hinner pengarna in innan kronkalle kopplas in. Nu är det väl 15år sedan jag satt i samma situation och då har jag för mig att kronkalles brev kom först ett par veckor efter absolut sista betalningsdatum. Då hade jag redan betalt till skattmasen och behövde inte betala kronkalles avgift.

Men nuförtiden går det kanske lite snabbare.
Citera
2011-12-30, 19:52
Medlem
Anledning till att då fått ett betalningskrav är att underskottet på ditt skattekonto var mer än din restföringsgräns (500 kr för privatpersoner, 10000 kr för företag). Skulden går över till KFM efter första avstämningsdagen efter att kravet skickats ut, i ditt fall 7 januari.

MEN!

1 januari träder den nya Skatteförfarandelagen i kraft. Den största skuld du får att utan att KFM driver in den blir då istället 2000 kr

Citat:
70 kap. Indrivning SFS 2011:1244
Begäran om indrivning
1 § Om ett skattebelopp eller avgiftsbelopp inte har betalats i rätt tid, ska
fordran lämnas till Kronofogdemyndigheten för indrivning, om
1. det obetalda beloppet uppgår till
a) minst 10 000 kronor för en betalningsskyldig som ska lämna skattedeklaration eller är godkänd för F-skatt,
b) minst 2 000 kronor för andra betalningsskyldiga, och
2. den betalningsskyldige har uppmanats att betala beloppet

Alltså är hotet om KFM riktigt enligt då gällande lagstiftning men eftersom lagen ändras så klarar du dig. Om räntan tickar på så att skulden blir större än 2000 kr så kommer den att skickas över till KFM avstämningsdagen i månaden efter att du fått ett krav. Avstämningsdagen är som regel första lördagen varje månad.
Citera
2012-01-02, 00:18
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungersven
Anledning till att då fått ett betalningskrav är att underskottet på ditt skattekonto var mer än din restföringsgräns (500 kr för privatpersoner, 10000 kr för företag). Skulden går över till KFM efter första avstämningsdagen efter att kravet skickats ut, i ditt fall 7 januari.

MEN!

1 januari träder den nya Skatteförfarandelagen i kraft. Den största skuld du får att utan att KFM driver in den blir då istället 2000 kr

Alltså är hotet om KFM riktigt enligt då gällande lagstiftning men eftersom lagen ändras så klarar du dig. Om räntan tickar på så att skulden blir större än 2000 kr så kommer den att skickas över till KFM avstämningsdagen i månaden efter att du fått ett krav. Avstämningsdagen är som regel första lördagen varje månad.

tack för infon!!! men detta låter ju nästan för bra! du menar alltså att jag helt enkelt skulle kunna låta skulden ligga ända tills den pga ränta kommer upp i 2000? (ja jag vet att det alltid är bäst att bli av med skulder så snabbt som möjligt, men jag har lite andra räkningar som jag gärna skulle betala isf pga strulig ekonomisk situation just nu)

kan jag ringa till någon på skatteverket och få bekräftat att det är såhär tror du? vore ju lite surt att riskera en betalningsanmärkning bara på något som någon skrev på internet :P (no offence)
Citera
2012-01-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
tack för infon!!! men detta låter ju nästan för bra! du menar alltså att jag helt enkelt skulle kunna låta skulden ligga ända tills den pga ränta kommer upp i 2000? (ja jag vet att det alltid är bäst att bli av med skulder så snabbt som möjligt, men jag har lite andra räkningar som jag gärna skulle betala isf pga strulig ekonomisk situation just nu)

kan jag ringa till någon på skatteverket och få bekräftat att det är såhär tror du? vore ju lite surt att riskera en betalningsanmärkning bara på något som någon skrev på internet :P (no offence)

Visst, ring och kolla du. Jag förväntar mig en ursäkt i den här tråden efter att du har kollat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in