2011-12-30, 04:52
Medlem
Denoms avatar
Jag har många gånger lagt märke till hur trådar som ursprungligen är seriösa frågor med till en början seriösa svar går käpprätt åt helvete så fort de kommer upp på heta ämnen. Genom heta ämnen så får trådar läsare som vanligtvis inte skulle läsa trådarna för sig att klicka sig in på dem, och många av dem får dessutom för sig att de kan någonting om saken.

Trådar om droger slutar upp i moraliserande uppläxningar istället för att bidra med hjälpande information, vetenskapliga trådar i Fysik, matematik och teknologi mynnar ut i att ingen orkar bemöta folk som ifrågasätter fysikens grundlagar då de minsann läst någonting i Aftonbladet om saken och alla politiska diskussioner som inte redan fått nog med ogenomtänkta svar bombarderas med dem.

Är verkligen heta ämnen så bra? Hur kan det förändras till det bättre?
Citera
2011-12-30, 04:57
Medlem
PositiveNegatives avatar
Jag tror på hårdare tag av mods, dock är jag en av dom som brukar gå jävligt OT
Citera
2011-12-30, 05:00
Medlem
Kungensbordells avatar
Har också märkt det då jag gör det själv. Vissa forumdelar skulle må bättre utan heta ämnen.

Fast man lär sig mycket genom det också
Citera
2011-12-30, 10:14
Bannlyst
En stor orsak till att de går mer och mer OT är ju att man ofta inte orkar läsa hela tråden som "ny" debattör. Men å andra sidan, trådar och debatter fungerar ju så här, tråden skulle självdö fort om alla höll sig till ursprungsfrågan, under debatter skapas underdebatter vilket är hela naturligt, egentligen har jag inget emot det. Därimot stör jag mig oxå på folk som läst något om vetenskapligt obevisat trams på aftonbladet ska leka fysiker utan EN enda matematisk formulering som backar det. Inget fel med sådant men hör hemma i "filosofi" , inte i matematik och fysik-tråden.
Citera
2011-12-30, 10:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatteSnille
En stor orsak till att de går mer och mer OT är ju att man ofta inte orkar läsa hela tråden som "ny" debattör. Men å andra sidan, trådar och debatter fungerar ju så här, tråden skulle självdö fort om alla höll sig till ursprungsfrågan, under debatter skapas underdebatter vilket är hela naturligt
Ja det är helt naturligt att diskussionen utvecklas genom tråden och att nya läsare som kommer in oftast inte orkar läsa hela tråden. Men det tycks inte vara så att de läser in sig på den pågående debatten utan kollar på frågeställningen i första inlägget i tråden och svarar med någon replik om att de minsann tycker på ett visst sätt utan att på något sätt bidra till en diskussion. Det blir snarare inlägg som bara tar plats för att folk vill visa att de minsann också tycker någonting utan att främja diskussion.
Citera
2011-12-30, 11:53
Medlem
epost72s avatar
Grundtanken med HÄ är bra men det få med sig en del oönskade problem i form av massivt postande av OT.

Nog har man försökt att komma till rätta med det:
Omröstning om Heta Ämnen ska finnas kvar eller inte
Populära ämnen försvinner - heta ämnen i ny version
Stänga av sina trådar ifrån heta ämnen
Aktuella händelser särredovisas i Heta Ämnen
Vissa forumdelar är helt bortplockade från att visas på HÄ
Trådar kan plockas bort från visning på HÄ

Det senaste är att trådar kan flaggas för visning på HÄ Aktuella händelser (inte för att det innebär något positivt vad gäller OT iofs)
Citera
2011-12-30, 13:41
Medlem
Sunners avatar
Ja heta ämnen är dynga. Så fort en tråd hamnar där så kan man lika gärna papperskorga den då diverse spånskaft ska in och häva ur sig allsköns skit.
Reflekterade över det för ett tag sedan när en tråd i träningsforumet började ganska bra med en sansad diskussion. F5 ett par timmar senare så har tråden växt med ~10 sidor varav 95% är ren skit och idioti från folk som inte har ett jävla piss i träningsforumet att göra.
Innan dess så verkade HÄ mest förstöra trådar i forum som jag inte ger mig in i, men på sistone har forum såsom träning börjat drabbas också.
Citera
2011-12-30, 13:46
Medlem
SweTechs avatar
Det enkla svaret på frågan är: Ja.

Jag har tidigare förklarat min avsky mot dessa "verktyg" och min åsikt har inte ändrats.
Visst kan dom användas för att hitta ämnen som man annars inte skulle ha hittat men verkligheten är att dom främjar inlägg av låg nivå där användarna mest vill "vara med" i en tråd där dom egentligen inte har något att tillföra.

Flashback, tror jag, vore mycket bättre utan Heta Ämnen.
Citera
2011-12-30, 14:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Trådar om droger slutar upp i moraliserande uppläxningar istället för att bidra med hjälpande information, vetenskapliga trådar i Fysik, matematik och teknologi mynnar ut i att ingen orkar bemöta folk som ifrågasätter fysikens grundlagar då de minsann läst någonting i Aftonbladet om saken och alla politiska diskussioner som inte redan fått nog med ogenomtänkta svar bombarderas med dem.

Är verkligen heta ämnen så bra? Hur kan det förändras till det bättre?
Problemet du beskriver ligger enligt mig inte i Heta ämnen utan hos moderatorerna. En tråd ska aldrig få förstöras av OT oavsett om den ligger under Heta ämnen eller inte, och det är upp till de som modererar - gärna med hjälp av användare som rapporterar inlägg - att städa bort det.
Citera
2011-12-30, 14:54
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Problemet du beskriver ligger enligt mig inte i Heta ämnen utan hos moderatorerna. En tråd ska aldrig få förstöras av OT oavsett om den ligger under Heta ämnen eller inte, och det är upp till de som modererar - gärna med hjälp av användare som rapporterar inlägg - att städa bort det.
Jo såklart. Men de trådar som hamnar på heta ämnen får ett såpass mycket högre tryck att det trots rapporterade inlägg ofta dyker upp ytterligare lika många efter att en mod rensat upp i tråden på kort tid vilket gör att man själv tappar intresset av att försöka föra någon debatt/diskussion eller försöka hjälpa någon med information när man dränks av inlägg som är helt orelevanta i tråden.
Citera
2011-12-30, 16:49
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar

Men hamnar en tråd i ens forum på heta ämnen så vallfärdrar ju allehanda puckon och grottmongon dit, det märker man direkt. Forum som vanligtvis är lugna får helt plötsligt tonvis av rps i och det är inte helt ovanligt att man får radera 100+ inlägg många med medföljande varningar. Detta händer alltså på nolltid.

Men ja det är ju upp till oss mods att styra upp situationen.
Citera
2011-12-30, 17:06
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Men hamnar en tråd i ens forum på heta ämnen så vallfärdrar ju allehanda puckon och grottmongon dit, det märker man direkt. Forum som vanligtvis är lugna får helt plötsligt tonvis av rps i och det är inte helt ovanligt att man får radera 100+ inlägg många med medföljande varningar. Detta händer alltså på nolltid.
Visst kan det vara en mindre mardröm att vakna upp och hitta en sådan tråd i ett forum man modererar, men det är fortfarande bara moderatorer som kan ändra attityden användarna har mot den sortens trådar. Vet folk om att det aldrig är okej att bete sig som en idiot, och dessutom vet att det gäller överallt så minskar nog problemet drastiskt. Att det sen är svårt att få till denna förändring är en annan sak, men jag anser ändå inte att grundproblemet ligger i HÄ eftersom en sådan funktion bör kunna finnas utan att idioter förstör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in