2011-03-03, 15:52
Medlem
Det gäller inte samma ämne som tidigare jag gjorde, att ta bort ett visst forum från heta ämnen, eftersom det verkar som ingen tyckte om den idén. Men jag har därför en annan som någon kanske håller med om.

Något jag absolut inte vill, är att få in en av mina trådar in till heta ämnen, jag vill föra en seriös och bra diskussion. Hellre tio seriösa inlägg än 1000 mindre seriösa. Därför undrar jag, skulle det inte vara bra med en funktion som låter en själv bestämma om man vill att ämnet ska kunna hamna i heta ämnen/populära ämnen?

En knapp vid övriga alternativ, till exempel "Stäng av heta ämnen", eller något bättre formulerad. Eftersom man inte behöver använda detta om man inte vill, så finns det väl ändå ingen direkt motståndare till detta?

Så, vad tycker ni om idén, något ni skulle haft ikryssad?
Senast redigerad av Makla 2011-03-03 kl. 15:58.
Citera
2011-03-03, 15:59
Medlem
Denoms avatar
Det känns korkat med tanke på att Flashback som diskussionsforum låter alla delta i alla diskussioner om i stort sett allt. Att då vilja begränsa tillgängligheten och användarvänligheten för att hitta runt som läsare/skribent för att undvika att få oseriösa svar i tråden känns som en dum lösning.

Hellre då göra frågeställningen tydligare för att undvika diffusa oseriösa svar eller vara snabb med att rapportera alla inlägg som inte hör hemma i tråden.
Citera
2011-03-03, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det känns korkat med tanke på att Flashback som diskussionsforum låter alla delta i alla diskussioner om i stort sett allt. Att då vilja begränsa tillgängligheten och användarvänligheten för att hitta runt som läsare/skribent för att undvika att få oseriösa svar i tråden känns som en dum lösning.

Hellre då göra frågeställningen tydligare för att undvika diffusa oseriösa svar eller vara snabb med att rapportera alla inlägg som inte hör hemma i tråden.

Om en läsare verkligen vill läsa om saker, så kan man ju använda sökfunktionen. Eller om det är något aktuellt leta fram det i de forum det bör finnas i.
Citera
2011-03-03, 16:05
Medlem
turk.i.burks avatar
Allt beror bara på hur man formulerar sig om du formulerar dig rätt får man inga problem med trams, det har jag märkt. Visst det kommer inte att fungera om du skriver om något typiskt flashback ämne eller om nånting om en kändis men för vanliga ämnen fungerar det bra.

EXEMPEL
Jag skapade en tråd som vi kan kalla för tråd1. Där skrev jag ganska slarvigt och överdrev en hel del med siffrorna. På 2 timmar hade den fått 500 visningar, fullt av ot och sånt. Tråden blev sen skickad till PK.

Några dagar senare skapade jag en tråd som handlade om exakt samma sak(vi kan kalla den tråd2).
Överdrev inget, så tråkig rubrik som möjligt, ingen typiskt fb humor i första inlägget. Konstigt nog blev det inte en massa tramsande och ot där fast det handlade om exakt samma sak.

Det jag vill ha sagt är att det är fel att alltid skylla på Heta ämnen för att det är en massa trams i en tråd. Orsaken till att en tråd kommer på heta ämnen är oftast att det sker en massa trams i den vilket sen resulterar i att den hamnar på Heta ämnen.

Så enligt mig är ditt förslag något som inte kommer att ändra nånting
Senast redigerad av turk.i.burk 2011-03-03 kl. 16:08.
Citera
2011-03-03, 16:09
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makla
Om en läsare verkligen vill läsa om saker, så kan man ju använda sökfunktionen. Eller om det är något aktuellt leta fram det i de forum det bör finnas i.
Fast ibland är det skönt att kunna ha heta ämnen uppe för att helt plötsligt finna någon intressant tråd att delta i. Genom att undvika det undviks också väldigt många av de seriösa svaren, för det är trots allt inte så att seriösa svar uteslutande kommer genom sökande och oseriösa genom heta ämnen.
Citera
2011-03-03, 16:15
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
jag instämmer helt. vill du inte ha trams i din tråd får du se till att formulera trådstarten tydligt och avgränsa vad som är relevant. då blir det lättare för moderatorerna att rensa bort sånt som inte hör till ämnet. gör du det, och tråden hamnar i heta ämnen därför att folk skriver många relevanta inlägg i den, ser jag inte riktigt vad problemet är.
Citera
2011-03-03, 16:20
Medlem
Citat:
Fast ibland är det skönt att kunna ha heta ämnen uppe för att helt plötsligt finna någon intressant tråd att delta i. Genom att undvika det undviks också väldigt många av de seriösa svaren, för det är trots allt inte så att seriösa svar uteslutande kommer genom sökande och oseriösa genom heta ämnen.

Du har rätt.
Men jag har känslan att de flesta troll kollar i heta ämnen. Trollen vill beröra så många de kan, det gör dem genom heta ämnen.
Citera
2011-03-03, 16:22
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turk.i.burk
Allt beror bara på hur man formulerar sig om du formulerar dig rätt får man inga problem med trams, det har jag märkt. Visst det kommer inte att fungera om du skriver om något typiskt flashback ämne eller om nånting om en kändis men för vanliga ämnen fungerar det bra.

EXEMPEL
Jag skapade en tråd som vi kan kalla för tråd1. Där skrev jag ganska slarvigt och överdrev en hel del med siffrorna. På 2 timmar hade den fått 500 visningar, fullt av ot och sånt. Tråden blev sen skickad till PK.

Några dagar senare skapade jag en tråd som handlade om exakt samma sak(vi kan kalla den tråd2).
Överdrev inget, så tråkig rubrik som möjligt, ingen typiskt fb humor i första inlägget. Konstigt nog blev det inte en massa tramsande och ot där fast det handlade om exakt samma sak.

Det jag vill ha sagt är att det är fel att alltid skylla på Heta ämnen för att det är en massa trams i en tråd. Orsaken till att en tråd kommer på heta ämnen är oftast att det sker en massa trams i den vilket sen resulterar i att den hamnar på Heta ämnen.

Så enligt mig är ditt förslag något som inte kommer att ändra nånting
Jag håller med till fullo.

Trådstarten är väldigt viktig. Tramsig trådstart = tramsiga svar = risk för papperskorgning.

Tramsig trådstart kan alltså innebära mängder av onödiga tramsinlägg = hamnar på Heta ämnen i onödan.
Citera
2011-03-03, 16:35
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Du har rätt.
Men jag har känslan att de flesta troll kollar i heta ämnen. Trollen vill beröra så många de kan, det gör dem genom heta ämnen.
En seriös frågeställning kommer inte få oseriösa svar i hög utsträckning nog för att hamna på heta ämnen och därigenom få ännu fler oseriösa svar. Istället kommer du genom att tydliggöra diskussionsunderlaget och med en seriösare formulering få seriösa svar som om det nu skulle hamna på heta ämnen inte skulle vara lockande för troll.
Citera
2011-03-03, 17:16
Medlem
Citat:
En seriös frågeställning kommer inte få oseriösa svar i hög utsträckning nog för att hamna på heta ämnen och därigenom få ännu fler oseriösa svar. Istället kommer du genom att tydliggöra diskussionsunderlaget och med en seriösare formulering få seriösa svar som om det nu skulle hamna på heta ämnen inte skulle vara lockande för troll.

Ett troll är numera utbytt, det är inte som det längre var. Nu kan ett troll vara en person som kommer och skriver i en väldigt seriös tråd, man kanske märker att det är ett troll, men det behöver inte alls vara så. De är många gånger efter hur roligt det är att jävlas med andra, ett troll behöver inte reta upp andra genom att vara oseriösa längre.
Citera
2011-03-03, 17:21
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ett troll är numera utbytt, det är inte som det längre var. Nu kan ett troll vara en person som kommer och skriver i en väldigt seriös tråd, man kanske märker att det är ett troll, men det behöver inte alls vara så. De är många gånger efter hur roligt det är att jävlas med andra, ett troll behöver inte reta upp andra genom att vara oseriösa längre.
Om det är någon som håller sig till topic men inte nödvändigtvis håller med övriga skribenter om deras åsikter är den inte (enligt mig) per definition ett troll. Det blir inte nödvändigtvis trollande bara för att personen ifråga provocerar andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in