2011-12-30, 02:16
Medlem
Blatiqs avatar
Vet att os x är i "stort" sätt virusfritt osv. Men en tanke slog mig om man använder bootcamp eller parallels eller något liknande och kör windows ifrån sin macbook, blir macbooken helt plötsligt känslig mot virus osv eftersom det finns massvis med virus i windows? Måste man skaffa ett antivirusprogram?
Citera
2011-12-30, 02:27
Medlem
Jag undrar också detta. Varför skulle OS X vara helt fritt från virus? Jag menar det går ju att exekvera Java?
Citera
2011-12-30, 03:01
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatiq
Vet att os x är i "stort" sätt virusfritt osv. Men en tanke slog mig om man använder bootcamp eller parallels eller något liknande och kör windows ifrån sin macbook, blir macbooken helt plötsligt känslig mot virus osv eftersom det finns massvis med virus i windows? Måste man skaffa ett antivirusprogram?
Ja, om du kör Windows öppnar du dörren till diverse virus. I Parallels eller liknande borde det inte vara någon fara, då det inte kan (tror jag) komma åt dina filer i OS X. Men igenom Bootcamp däremot så kan viruset göra kaos med dina filer i OS X eller stjäla information ifrån samma ställe. Fast det första man gör när man installerar Windows, oavsett på vilken maskin, är väl att installera ett anti-virusprogram?

Det är inte datorn i sig som anses som "virusfri", utan det är operativsystemet OS X.
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabdjuret
Jag undrar också detta. Varför skulle OS X vara helt fritt från virus? Jag menar det går ju att exekvera Java?
Det är inte helt fritt. Grejen är att det inte görs lika mycket virus till OS X som till Windows, det är inte först förrän ett par år sedan i princip som det började dyka upp. Nu pratar jag om benämningen "virus" som i alla skadliga program, inte enbart just virus. Finns väl ett par trojaner till OS X i dagsläget, men dessa kan man nästan räkna på en hand.

Om man enbart kör OS X på sin Mac behöver man inte bry sig om virus det minsta. Har man dock installerat Windows på den, så rekommenderas det starkt att ni skaffar ett anti-virus.
Citera
2011-12-30, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Om man enbart kör OS X på sin Mac behöver man inte bry sig om virus det minsta. Har man dock installerat Windows på den, så rekommenderas det starkt att ni skaffar ett anti-virus.

Jag kör bootcamp, så det kanske vore en bra idé att installera något då. Något du rekommenderar?
Citera
2011-12-30, 18:11
Medlem
systems avatar
Citat:
Jag kör bootcamp, så det kanske vore en bra idé att installera något då. Något du rekommenderar?
Om du kör Windows på Bootcamp så är det såklart ett antivirusprogram för Windows du ska ha, varför du för bästa resultat bör ställa frågan någon annanstans än här.
Citera
2011-12-30, 22:40
Medlem
Citat:
ESET Smart Security.
Finns tusentals Antivirus, alla vinner priset var och varannan dag så det är i stort sett omöjligt att hitta det bästa utan att priset går till någon annan veckan efter. Jag kör själv Smart Security och är väldigt nöjd. Detta är väl off-topic, men jag försöker vara snäll.
Citera
2011-12-30, 23:01
Medlem
Varför vill man kör windows på sin mac? Har själv aldrig haft en så fårstår inte meningen
Citera
2011-12-30, 23:23
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanskekanske
Varför vill man kör windows på sin mac? Har själv aldrig haft en så fårstår inte meningen
Diverse program och spel kanske inte finns till OS X? Själv har jag bootcampat Windows för att kunna lira Battlefield 3.
Citera
2012-01-22, 12:25
Medlem
Det har blivit allt mer vanligt med virus till osx tyvärr. Kan vara läge att fixa ett anti virus. http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/16...ac_mot_malware
Citera
2012-01-22, 13:11
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruTTi
Det har blivit allt mer vanligt med virus till osx tyvärr. Kan vara läge att fixa ett anti virus. http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/16...ac_mot_malware
Nämn ett virus till Mac OS X.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in