• 1
  • 2
2011-12-30, 02:01
Medlem
Maestrons avatar
Klockan är en djävulsk uppfinning. Finns det ingen annan som tror att livet vore så mycket bättre om man inte visste ett skit om "tid"? Då skulle man kunna göra vad man ville hela tiden och förhoppningsvis skulle det materialistiska samhället kollapsa. Vad tror ni skulle hända om man aldrig uppfunnit tideräkningen?
Citera
2011-12-30, 02:06
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestron
Klockan är en djävulsk uppfinning. Finns det ingen annan som tror att livet vore så mycket bättre om man inte visste ett skit om "tid"? Då skulle man kunna göra vad man ville hela tiden och förhoppningsvis skulle det materialistiska samhället kollapsa. Vad tror ni skulle hända om man aldrig uppfunnit tideräkningen?

Att lägga fram sådana hypoteser blir ganska dumt ganska snabbt. Svaret på din fråga är ju att man hade uppfunnit tideräkningen, på något annat vis, ändå. Så småningom. Annars hade vi inte haft ett fungerande samhälle där folk synkroniserat kan åstadkomma mer än vad var och en med egen tidsuppfattning kan göra. Planering är vad som gjort vårt samhälle så livskraftigt.
Citera
2011-12-30, 02:09
Medlem
Maestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Att lägga fram sådana hypoteser blir ganska dumt ganska snabbt. Svaret på din fråga är ju att man hade uppfunnit tideräkningen, på något annat vis, ändå. Så småningom. Annars hade vi inte haft ett fungerande samhälle där folk synkroniserat kan åstadkomma mer än vad var och en med egen tidsuppfattning kan göra. Planering är vad som gjort vårt samhälle så livskraftigt.

Jaha.. och vad är det vi "åstadkommit" som är så spektakulärt?
Citera
2011-12-30, 02:14
Medlem
Kashis avatar
Citat:

Ett väldigt enkelt sätt att bedöma tiden på dygnet istället för att behöva ta till ett solur och kolla upp i kalendern vilken dag det är för korrekt mätning. (Även dessa system är förstås väldigt spektakulära även om de bara funkar i solljus)

Har hört talas om platser där klockor är förbjudna, kan tänka mig det är väldigt avkopplande att bara leva efter dagsljuset utan precisa regler. Nån som vet mer om detta?

Den är ganska djävulskt men det är fritt fram att leva utan den.
Citera
2011-12-30, 02:18
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

William Shakespeares verk
Aristoteles filosofiska tankar som påverkat hela vår historia
Matematik inklusive geometri som hjälpt oss bygga ståtliga byggnader
Kvantmekaniska teorier
Evolutionsläran
Relativitetsteorin som hjälpts oss att skapa GPS t.ex
Flygfarkoster
Medicin
Citera
2011-12-30, 02:19
Medlem
Om inte klockan hade funnits så hade nog människan varit en väldigt slapp art. Inget fel med det, men hela grunden i planering ligger i tid och kan inte någon planera nåt så hade vi såklart inte kommit så långt i utvecklingen. Jag är beredd att hålla med dig om att klockan är fel. Det hade nog varit softare att bara leva i naturen utan pressen från dagens samhälle
Citera
2011-12-30, 02:20
Medlem
-Orko-s avatar
En lockande tanke är det men jag har svårt att se det i praktiken. Tiden är lika självklar som luften vi andas. Jag kan inte ens bestämma mig för om jag tycker tid är bra eller dåligt även om jag suktar efter ett alternativt liv. Fritt från materialism och rutiner.
Citera
2011-12-30, 02:30
Medlem
Krafses avatar
Men ööhh.. Klockan har väl ingenting med materialism att göra? Eller missar jag något?

Jag tycker klockan är en bra uppfinning iaf, den gör att vi kan organisera våra sysslor. Sen att vi inte gör något vettigt EGENTLIGEN utan bara systematiskt försöker dra varandra på pengar och fördriva tiden på mer eller mindre meningslösa grejer, det är en helt annan femma. Det hade vi gjort oavsett om vi hade haft klockor eller inte.
Senast redigerad av Krafse 2011-12-30 kl. 02:34.
Citera
2011-12-30, 02:44
Medlem
psyDucks avatar
Det här är bara ett exempel.

http://www.telegraph.co.uk/science/s...t-of-time.html

Jag vet att man har hittat flera fall av mindre samhällen där folket totalt saknar en uppfattning om tid.
Citera
2011-12-30, 03:13
Medlem
Maestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
William Shakespeares verk
Aristoteles filosofiska tankar som påverkat hela vår historia
Matematik inklusive geometri som hjälpt oss bygga ståtliga byggnader
Kvantmekaniska teorier
Evolutionsläran
Relativitetsteorin som hjälpts oss att skapa GPS t.ex
Flygfarkoster
Medicin
Allt det där hade kunnat uppfinnas även om man inte räknade tiden, möjligen undantaget medicinen. De flesta saker du nämner är typiska ämnen människan skulle kunna ägna sig mer
åt om man inte räknade tiden. Har svårt att se att någon som aristoteles skulle ägna sig åt något så banalt som att räkna tiden.
Citera
2011-12-30, 03:20
Medlem
Svensson94s avatar
Skulle varit jävligt nice om ingen brydde sig om tiden eller vilken tid på dygnet man befann sig Åldern hade inte spelat någon roll längre, då ingen skulle veta hur gamla dom vore
Citera
2011-12-30, 03:50
Medlem
ojskis avatar
Citat:
Överleva.

När går solen upp, när går den ner? När är det som ljusast och när är det som mörkast? När är villebråden som mest aktiva? När ska man så gröda på årstiderna? När kommer grödorna vara klara att skördas? När, när, när, när.

Vad hade du föredragit? Att vi inte hade sinne för tid och aldrig lyckats utveckla den livsstil människan haft de senaste årtusendena utan varit halvt primitiva grottmänniskor som inte är lyckade jägare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in