2011-12-30, 00:29
Medlem
Hej, polaren beställde ett nytt moderkort, RAM och processor och allt gick fint att sätta ihop. Dock uppstår det nu problem då vi ska installera windows 7 via DVD-r skiva (som tidigare har fungerat fint!).

I BIOS har jag cd/dvd-läsaren som prio 1, sedan hdd'n som 2. Ändå så lyckas den inte boota utan jag får fram en text där det står att jag ska starta om eller sätta in en enhet som kan bootas... Har även testat att koppla ur båda hårddiskarna och ena cd/dvd-läsaren (läste att det kunde fungera då).

Någon som vet vad det är för fel? Har även testat två olika cd/dvd-läsare.
Citera
2011-12-30, 00:40
Medlem
Kundvagnsdrulles avatar
Rent spontant skulle jag säga det låter som att det är fel på skivan. Dock påstår du ju att den funkat bra innan och så länge ni inte hanterat den för bryskt bör inte skivan blivit såpass skadad att den inte klarar av att ens bootas upp.

Är du säker på att just den optiska enheten klarar av att läsa DVD-R skivor? (bör inte vara felet då typ alla sen 10 år tillbaks klarar det).
Citera
2011-12-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundvagnsdrulle
Rent spontant skulle jag säga det låter som att det är fel på skivan. Dock påstår du ju att den funkat bra innan och så länge ni inte hanterat den för bryskt bör inte skivan blivit såpass skadad att den inte klarar av att ens bootas upp.

Är du säker på att just den optiska enheten klarar av att läsa DVD-R skivor? (bör inte vara felet då typ alla sen 10 år tillbaks klarar det).

Ska försöka fixa en ny skiva!
Polarens dator vet jag inte om den klarar DVD-r, men i och med att jag testade min läsare i hans dator (samma läsare som jag använde SAMMA skiva i) så är nog felet skiva eller något annat!
Citera
2011-12-30, 14:44
Medlem
Om jag ska boota från USB, hur gör jag då i BIOS?
Citera
2011-12-30, 15:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Om jag ska boota från USB, hur gör jag då i BIOS?

En liten hänvisning, men under denna tråd -> https://www.flashback.org/t952925 så finner man lite tips och åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in