2011-12-29, 22:23
Medlem
Matthew93s avatar
Hej!

Jag är extremt mycket nybörjare när det kommer till överklockning av processorer, men har tänkt att ge det en chans på min nu 3 (tror jag) år gamla dator.

Datorn är tillverkad av Inet och är något specialbyggd men hoppas ni skall kunna hjälpa mig ändå.
Specs:
Intel Core 2 Duo E6750 @ 2,66 GHz 2,67 GHz socket 775 LGA, core voltage 1,232 V.
8 GB RAM DDR2.
Nätagg. 400 W
Moderkort Gigabyte EP35-DS3.
Grafikkort Nvidia Geforce 9600 GT 512 MB.
Originalkylning.

Fråga 1: Fungerar det att överklocka när jag har originalkylning och isåfall hur högt kan jag överklocka utan att processorn ger med sig? CPUID Harware Monitor visar nu att CPU:n ligger på cirka 31 grader vid liten användning och runt 50 grader vid spel med hög prestandanivå.

Fråga 2: Om det fungerar att överklocka med originalkylning osv. Hur gör jag? Har förstått att jag ska in i bios men har som sagt aldrig sysslat med dessa grejer innan så om man kan få en "steg till steg" så vore det underbart!

Fråga 3: Om jag behöver någon extra kylning för att jag ska kunna överklocka, vilken bör jag köpa? Förslag?

Tack så mycket på förhand!
Senast redigerad av Matthew93 2011-12-29 kl. 22:25. Anledning: Glömde en sak :)
Citera
2011-12-29, 22:33
Medlem
crillecrilles avatar
Läs: Sweclockers guide

Läs allt och googla begrepp du inte får full insikt om av guiden. Att överklocka en 775-processor är inte jättekomplicerat men man behöver lite bättre koll än med tex Intels nya processorer som helt enkelt är gjorda för att överklockas.

Kylningen är relativ till din cpu. Alla processorer är unika och presterar olika. Det betyder att din cpu kanske inte behöver så hög spänning för att bränna på i högre frekvens, i så fall klarar du säkert en liten bit utan att köpa en eftermarknadskylare. Å andra sidan så kan det vara så att din processor eller moderkort inte alls vill leka på låga spänningar vilket betyder mer värme och då måste du byta kylare.

Om jag skulle rekommendera en kylare så blir det Arctic Cooling Freezer 13 Pro då den är väldigt prisvärd. Dock finns det betydligt dyrare varianter om du har pengar till det.
Citera
2011-12-29, 23:03
Medlem
Matthew93s avatar
Tack så mycket!

Då kommer vi genast till nästa fråga som jag suttit o kollat på under de senaste timmarna,
Jag antar att det skulle fungera att köpa INTEL PENTIUM DUAL CORE E6700 3.2GHZ 2MB 1066MHZ S-775 istället för min processor som jag har nu? Skulle det då fungera att likaså köra in ett nyare grafikkort (förutsatt att det har samma anslutning som det jag har nu)? Eller kommer jag då att behöva byta nätagg?
Citera
2011-12-29, 23:24
Medlem
crillecrilles avatar
Onödigt att köpa en i stort sett likadan processor.

Nätagget beror på vilket grafikkort du tänker köpa och på hur bra nätagget är. Förmodligen kan du köpa nytt utan problem men det är svårt att säga utan detaljer.
Citera
2011-12-30, 11:00
Medlem
GlennGBGs avatar
Hade en likadan processor och den fungerar fint att överklocka, hade dock aldrig uppe den i några fantasihastigheter men 3.3 har jag för mig gick fint med bara en minimal volt-ökning.

Ska man klocka så skall man aldrig använda originalkylningen. Om du har plats, satsa på en stor kylare med rejäla fläktar, 120-140mm. Här är ett förslag: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in