Citat:
Ursprungligen postat av icy
Vi har representativ demokrati, vilket jag anser inte r speciellt demokratiskt. Ta en sak som krnkfraften, inte ens de socialdemokratiska politikerna r s dumma att de inte inser att om man rstat idag, om det svenska folket ftt som de velat, skulle inte Barsebck stngas. Nr politiker i sakfrgor gr emot deras invnares nskan, s anser jag inte att det r en fungerande demokrati.
Vad har vi fr val? Vi kan vlja Socialdemokraterna eller moderaterna. Inget annat val. Vi har inga mjligheter att lgga oss i sakfrgorna. Vi har ingen mjlighet att f Sverige t en annan riktning Det finns ingen makt hos folket, de enda som har ngon makt i Sverige r de som blir politiker.
Dmn vl talat... vi har inget alternativ frutom de tv.. och inget av dem r vidare bra. Inget vet vad politikerna egentligen kommer ta fr beslut d vi rstar, deras valften ger jag inte mkt fr..
Anser inte att vi har s mycket demokrati egentligen...
Men direkt demokrati skulle nog inte funka bttre det..
Kanske att representativ skulle funka om de faktiskt hll vad de lovade.. och sger det de menar.. och inte bara ordbajsar skyller ifrn sig och inte sger nnting som de gr i dagens lge..