Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-29, 20:53
Medlem
Legals avatar
Hej alla kunniga!

Jag söker en bärbar PC som funkar att redigera lite enkel film med(Panasonic videokamra). Mellandagsreatips vore grymt uppskattat(max 6000kr)! Som sagt, jag ska inte redigera dom nya Hobbitfilmerna hemma, utan enklare prylar. Inget behöver gå hypersnabbt, men det får heller inte vara hur segt som helst.

Är det grafikkortet som gör att filmredigering blir smidigare, snarare än processorn? Eller är det en kombo av grafikkort och processor. Eller är det grafikkort, processor OCH snabb hårddisk kombon som måste funka för hyfsat flow i filmredigering?

All saklig input är mycket uppskattad!

// Tarantino
Citera
2011-12-29, 21:05
Medlem
Kasporrs avatar
Jag skulle rekommendera en modell med så många kärnor som möjligt då du kommer lägga mycket tid på att rendera ditt material (antagligen). Kan du då sprida ut detta på ett så stort antal trådar som möjligt kommer du givetvis spara tid.

Sedan tycker jag du skall välja lite smart också vad det gäller skärm. Visst, du kan kosta på dig en super-dator som renderar arbetet ditt skitsnabbt, men sitter du på en värdelös panel så kommer slutresultaten ändå inte göra dig nöjd. Nu sa du i och för sig att du skulle hålla dig till enklare redigering (retuschering också?) men om du får ökat intresse kommer du att vilja manipulera färgerna i filmen (gör en galen skillnad om du vet vad du håller på med) och då vill du inte sitta där med en skitskärm.

Sedan vad det gäller hårddisk så vill du självfallet ha en så snabb som möjligt i din kombo. För 6000:- kommer du dock inte så lång vad det gäller SSD och jag rekommenderar istället en snabb och stor HDD. Storleken får du i och för sig lista ut själv. Tänk på att filmer tar mycket plats på din hårddisk.

Edit; såg att du ville ha hjälp med en specifik modell. Kan kolla om jag hittar något senare ikväll.
Citera
2011-12-31, 12:58
Medlem
Legals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasporr
Jag skulle rekommendera en modell med så många kärnor som möjligt då du kommer lägga mycket tid på att rendera ditt material (antagligen). Kan du då sprida ut detta på ett så stort antal trådar som möjligt kommer du givetvis spara tid.

Sedan tycker jag du skall välja lite smart också vad det gäller skärm. Visst, du kan kosta på dig en super-dator som renderar arbetet ditt skitsnabbt, men sitter du på en värdelös panel så kommer slutresultaten ändå inte göra dig nöjd. Nu sa du i och för sig att du skulle hålla dig till enklare redigering (retuschering också?) men om du får ökat intresse kommer du att vilja manipulera färgerna i filmen (gör en galen skillnad om du vet vad du håller på med) och då vill du inte sitta där med en skitskärm.

Sedan vad det gäller hårddisk så vill du självfallet ha en så snabb som möjligt i din kombo. För 6000:- kommer du dock inte så lång vad det gäller SSD och jag rekommenderar istället en snabb och stor HDD. Storleken får du i och för sig lista ut själv. Tänk på att filmer tar mycket plats på din hårddisk.

Edit; såg att du ville ha hjälp med en specifik modell. Kan kolla om jag hittar något senare ikväll.

Hej,

4 kärnor(quad) är att föredra då antar jag?

Mediat för film kommer i slutändan vara vanliga plasma- och LCD skärmar(läs mormor och farmors tv apparater). Retusch är inget jag kommer att sitta med på en bärbar. Dock blir jag nyfiken på hur man korrigerar färger i film. Är det After Effects man jobbar i då? Funkar det som i Photoshop att man drar i RGB kurvor för att ställa färger, sätta vitpunkt och skuggor?

Hårddisk - Min tanke är att ha en disk som funkar för 30-50minuters filmer och sedan föra över färdigt material för lagring på en extern disk. God idé?
Citera
2011-12-31, 15:48
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal
Hej,

4 kärnor(quad) är att föredra då antar jag?

Mediat för film kommer i slutändan vara vanliga plasma- och LCD skärmar(läs mormor och farmors tv apparater). Retusch är inget jag kommer att sitta med på en bärbar. Dock blir jag nyfiken på hur man korrigerar färger i film. Är det After Effects man jobbar i då? Funkar det som i Photoshop att man drar i RGB kurvor för att ställa färger, sätta vitpunkt och skuggor?

Hårddisk - Min tanke är att ha en disk som funkar för 30-50minuters filmer och sedan föra över färdigt material för lagring på en extern disk. God idé?

Ja, jag skulle säga att 4 kärnor i en bärbar dator är att föredra.

AE kan man använda, ja. Jag rekommenderar dock Adobes Premiere pro. Är mer anpassat för film redigering och retuschering än AE. Är förövrigt ett mycket välgenomtänkt program!

Oavsett om du skall spela upp slutresultatet på en LED TV eller en brödrost så är en påkostad skärm på enheten du redigerar filmen på värt. Så snåla inte här.

Extern disk för lagring låter ytterst smidigt. Kör på det!

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in