Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Inte om man får fördelar av denna tro. Religion fyller en funktion och det är inte en slump att alla mänskliga samhällen hitintills har varit religiösa.
Då är det ju falsk tro som leder en till helvetet eller i varje fall inte till himlen/paradiset/lyckan i efterlivet.
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirien
För det första skulle jag vilja göra en skillnad mellan religion och andlighet - man kan vara andlig utan att följa en speciellt religion och man kan följa en speciell religion utan att egentigen vara andlig. Jag ser likt dig liten poäng i att påtvinga någon tro och att stat och kyrka bör hållas isär, men det nuvarande söndrandet av traditioner och värderingar som ofta härstammar från kyrkan tycker jag bör stoppas (eller snarare inte uppmuntras som idag) då den är själasöndrande.
Fast nu var det kristendom i sig som det gällde så någon generell andlighet är inte helt relevant här. Att vara andlig kan man givetvis vara men då är frågan var man ordnar in under detta. Rör det sig om att pyssla med yoga, att ta långa skogspromenader eller besöka kyrkan för att där samla sina tankar är det givetvis högst rimligt. Jag tycker själv om kyrkolokaler så den biten har jag full förståelse för.
Om det är söndrandet av traditioner som är problemet är det ju inga större problem att plocka upp de traditioner som egentligen inte har med kristendomen att göra utan som är lite mer generella. Mycket av moralen och tankegodset som emmenerat från kristendomen är högst relevanta i dagens samhälle men det är då de bitar som inte har med en allsmäktig gud att göra som vi talar om.
Mycket av moralbiten är som sagt vettig, men det krävs mer för att kalla det följande av religion. Att staten ska lägga sig i de bitar som inte kan bevisas är ungefär lika sunt som att låta Vänsterpartiet sätta statsbudgeten. Staten ska inte syssla med tramserier utan det får människor göra på egen hand.
Citat:
Om medeltida kyrkor börjar falla samman på grund av bristande underhåll tycker jag att det faller under en sund kulturpolitik att rusta upp dessa och bevara dem, men då är det inte lika mycket på grund av dess egenskaper som Guds hus som på grund av dess historiska och kulturella värde.
Detta är däremot något helt annat. Nu är jag visserligen personligen emot allt vad kulturpolitik heter, men ska sådan bedrivas tycker jag att det är högst rimligt att finansiera gamla kyrkors underhåll. Som du säger är det att värna om det som varit och att ta hand om vårt arv och det skiljer sig från att måla om i Guds hus.
Citat:
Att rakt ut kalla det korkat att tro på "spöken" tycker jag är korkat i sig, många av tidernas största genier har varit religiösa och det är ingen som kallar dem korkade för det. Religion är en tröst och en trygghet för väldigt många människor och jag anser att så länge religion gör personerna till bättre och lyckligare människor så spelar det ingen roll om de hycklar eller tror på "spöken".
Korkat må vara att ta i, men det är högst irrationellt. Att människor söker sig till sagovärlden när de känner sig otrygga är väl inte så märkligt - det är ju så man behandlar barn med stor framgång. Jag låter gärna människor tro som de vill, men att blanda in staten i bilden kan jag inte ställa upp på.
Staten ska som sagt vara en seriös instutition om måste då stå över enskilda människors svaga sidor. Staten har våldsmonopol och får lov att taxera och med de rättigheterna är det inte rimligt att staten har åsikter om ting som är obevisbara.
Laissez faire - laissez passer är det enda raka här.