2011-12-29, 20:53
Medlem
nighwolf435s avatar
Om jag har uppfattat rätt så är dom flesta nationalister ateister. Och dem flesta anti-religion men vill fråga och få frågan överstökad. Vad tycker ni om religion.
Citera
2011-12-29, 21:00
Medlem
Sibiriens avatar
Gott mit uns

Har svårt att ta någon nationalist på allvar som inte erkänner religionens (i vårat fall kristendomens) roll i den nationella identiteten. Andlighet är nyttigt för individens välmående och religiös tradition bidrar till starka rötter för hela folket.
Citera
2011-12-29, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirien
Gott mit uns

Har svårt att ta någon nationalist på allvar som inte erkänner religionens (i vårat fall kristendomens) roll i den nationella identiteten. Andlighet är nyttigt för individens välmående och religiös tradition bidrar till starka rötter för hela folket.
Men kristendomen är ju en religion från mellanöstern, vad har den egentligen att göra med rötterna i vår nationella identitet? Kristendomen är lika sjuk och patetisk som islam.
Citera
2011-12-29, 21:09
Medlem
Yassahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirien
Gott mit uns

Bra sagt. Håller med dig till fullo
Citera
2011-12-29, 21:11
Medlem
Sibiriens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Men kristendomen är ju en religion från mellanöstern, vad har den egentligen att göra med rötterna i vår nationella identitet? Kristendomen är lika sjuk och patetisk som islam.

Hedniska religioner i all ära, men efter så många hundra år så är det biblisk moral som ligger till grund för hur vi är som människor här i norr är. Nu är ju vi ganska sekulariserade, på gott och ont, och jag ser ingen poäng att tvinga på folket kristendomen en annan gång men jag ser heller inten poäng med att aktivt bekämpa den.
Citera
2011-12-29, 21:20
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Men kristendomen är ju en religion från mellanöstern, vad har den egentligen att göra med rötterna i vår nationella identitet?

Antagligen eftersom att kristendomen hållit Sverige i järngrepp sedan 1100-talet?
Ursprung spelar väl egentligen inte jätte stor roll i frågan då vi pratar såpass många sekel att den enbart blir löjligt.
Citera
2011-12-29, 21:22
Medlem
Stormtroopers avatar
Jag är mer agnostiskt lagd men tycker panteism och hedendom är mer intressanta religioner än någon av de abrahamitisk religionerna.
Citera
2011-12-29, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kasporr
Antagligen eftersom att kristendomen hållit Sverige i järngrepp sedan 1100-talet?
Ursprung spelar väl egentligen inte jätte stor roll i frågan då vi pratar såpass många sekel att den enbart blir löjligt.
Självklart har kristendomen påverkat oss, men den är inte nåt relevant, sunt eller nödvändigt för välbalanserade svenskar av idag.

Jag är inte nationalist, men väl en stolt svensk, och jag anser inte att Jesus eller Oden (eller för den delen allah) är något som moderna svenskar ska dyrka eller ens ägna en tanke åt idag.
Citera
2011-12-29, 21:39
Medlem
Religion i sig är något bra på högerkanten, många stora västerlänningar har varit religiösa. Man blir ofta mer radikal som religiös. Det går självklart att kritisera kristendomen för det den skulle vara "semitisk" och svag, men hur svarar man då på Codreanus storhet?

Likaså med hedendomen att traditionen skulle vara bruten och att kristendomen har varit det enda inslaget i västerlandet och Europa men hur förklarar man då att vi är vikingar i direkt nedstigande led eller att mod, styrka och makt har haft en så framträdande roll i vår historia?
Citera
2011-12-29, 21:52
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krucifix
Religion i sig är något bra på högerkanten, många stora västerlänningar har varit religiösa. Man blir ofta mer radikal som religiös. Det går självklart att kritisera kristendomen för det den skulle vara "semitisk" och svag, men hur svarar man då på Codreanus storhet?
Codreanu var varken protestant eller katolik, utan en anhängare av den Rumänska ortodoxa kyrkan. Men inte ens den kyrkan stod upp för Codreanu, den tog avstånd ifrån honom och hans rörelse - så hur bra är egentligen de kristna samfunden?
Citat:
Ursprungligen postat av Krucifix
Likaså med hedendomen att traditionen skulle vara bruten och att kristendomen har varit det enda inslaget i västerlandet och Europa men hur förklarar man då att vi är vikingar i direkt nedstigande led eller att mod, styrka och makt har haft en så framträdande roll i vår historia?
Vet inte vad svaret på frågan är eftersom jag inte riktigt hängde med när du kom till vikingar. Men angående bruten traditionen så är ju även den kristna traditionen rätt så tillstukad i dag, och jag ser inte varför vi ska verka för att folket ska dyrka en pseudojudisk religion.
Citera
2011-12-29, 21:55
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Självklart har kristendomen påverkat oss, men den är inte nåt relevant, sunt eller nödvändigt för välbalanserade svenskar av idag.

Jag är inte nationalist, men väl en stolt svensk, och jag anser inte att Jesus eller Oden (eller för den delen allah) är något som moderna svenskar ska dyrka eller ens ägna en tanke åt idag.

Tycka vad man vill, absolut. Förespråkar själv ingen religion. Man kan dock inte blunda inför att många nationalister håller hårt om sitt kors och vice versa i och med influensen kristendomen medfört under alla år.
Citera
2011-12-29, 21:59
Medlem
Heladageniskogens avatar
Religion (både hednisk och kristen sådan) har ett kulturellt värde eftersom de har format det svenska folkets kultur. Därför skall de kulturella aspekterna uppmuntras och faktum är att för att inte svenskarna skall försvinna måste vi ha en kultur och utan religion finns det inte mycket kultur.

Däremot bör inte religion styra politiken/vetenskapen eftersom den inte stämmer.
Senast redigerad av Heladageniskogen 2011-12-29 kl. 22:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in