2011-12-29, 15:51
Medlem
kungsols avatar
I dagarna som kommer går mitt bundna lån ut. Det ligger ungefär på 500k där en bostadsrätt är säkerheten. Jag har för nuvarande 3,10% i ränta och bankens(Nordea) listpris var när jag tog lånet 3,30% dvs 0,20 procentenheter i rabatt.
Jag har lite sparat samt lite fonder för totalt ca 100k på samma bank samt varit denna bank trogen i alla år. Är nöjd med servicen etc. När jag nu skulle förhandla om mitt lån så skulle jag få 0,10% under listpriset vilket är en mycket sämre erbjudande än det jag har nu då räntan gått upp nästan 50% sedan sist.

Så jag undrar nu lite vilken rabatt andra medlemmar har samt i vilken bank. Har ni förhandlat aggressivt eller bara tagit bankens erbjudande?
Citera
2011-12-29, 16:11
Medlem
brewslees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsol
I dagarna som kommer går mitt bundna lån ut. Det ligger ungefär på 500k där en bostadsrätt är säkerheten. Jag har för nuvarande 3,10% i ränta och bankens(Nordea) listpris var när jag tog lånet 3,30% dvs 0,20 procentenheter i rabatt.
Jag har lite sparat samt lite fonder för totalt ca 100k på samma bank samt varit denna bank trogen i alla år. Är nöjd med servicen etc. När jag nu skulle förhandla om mitt lån så skulle jag få 0,10% under listpriset vilket är en mycket sämre erbjudande än det jag har nu då räntan gått upp nästan 50% sedan sist.

Så jag undrar nu lite vilken rabatt andra medlemmar har samt i vilken bank. Har ni förhandlat aggressivt eller bara tagit bankens erbjudande?

Jag har 20 enheter i rabatt. Ringde bara SEB:s kundtjänst och sa att jag ville binda och undrade vad de kunde göra åt räntan. De undrade vad lägenheten var värd i dagsläget och kom med ett erbjudande som jag fick ner lite till. Eftersom jag pluggade då och hade lån på 20 x min årsinkomst så hade jag inte någon vidare förhandlingsposition där, annars hade det blivit mycket aggressivt förhandlande!
Om jag var du skulle jag säga åt Nordea att dumpa räntan för dig illa kvickt annars byter du till en annan bank.
Citera
2011-12-29, 20:04
Medlem
SparkMans avatar
Ingenting då jag inte har några lån. Däremot har jag ränterabatt på lönekontot hos Swedbank
Citera
2011-12-30, 00:39
Medlem
kungsols avatar
Som jag misstänkte. Någon som har bra kolla på vilken ränta jag kan kräva att få om jag vill ha en tvåårsränta som i listan ligger på 3,95%?

Det där med rabatt på lönekonto var en nyhet för mig. Får du ränta där?
Citera
2011-12-30, 01:15
Medlem
Ravekommisionens avatar
Citat:
Som jag misstänkte. Någon som har bra kolla på vilken ränta jag kan kräva att få om jag vill ha en tvåårsränta som i listan ligger på 3,95%?

Antar att SparkMan menade att han inte hade någon ränta på lönekontot (dvs. rabatt på ränta -> lägre ränta än vad man borde ha). Något avämnes så kan jag säga att om man vill ha ränta på lönekontot så är Forex bra. 2.55 % med gratis bankkort och internetbank (som visserligen inte är så himla avancerad men åtminstone funkar att göra överföringar och betala räkningar med).

OnT:
Jag har 3,80 % på mitt 3-månaders hos Swedbank. Listpriset var 4,35 % tror jag. Har ett lönekonto och hemförsäkring hos dem. Har endast bottenlån och amorterar lite på det också.
Senast redigerad av Ravekommisionen 2011-12-30 kl. 01:29.
Citera
2012-01-02, 11:12
Medlem
kungsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravekommisionen
Antar att SparkMan menade att han inte hade någon ränta på lönekontot (dvs. rabatt på ränta -> lägre ränta än vad man borde ha). Något avämnes så kan jag säga att om man vill ha ränta på lönekontot så är Forex bra. 2.55 % med gratis bankkort och internetbank (som visserligen inte är så himla avancerad men åtminstone funkar att göra överföringar och betala räkningar med).

OnT:
Jag har 3,80 % på mitt 3-månaders hos Swedbank. Listpriset var 4,35 % tror jag. Har ett lönekonto och hemförsäkring hos dem. Har endast bottenlån och amorterar lite på det också.

Man är lite trög ibland angående rabatten på lönekontot
Pratade lite med supporten som höll "kanske" med om att 0,10% var i lägsta laget, men att jag inte skulle lita alltför mycket på vad som sades på nätet. Mitt lån var ju inte så stort heller då de lämnar högre rabatt till de som har stora lån. Han sa också åt mig att höra efter med andra banker för att kolla vilken rabatt de erbjuder.

Finns det inga fler som kan bidra med sina räntor?
Citera
2012-01-02, 11:45
Medlem
submariners avatar
hej,

ligger på 0,4% rabatt - har dock inte fonder, försäkringar etc. i banken vilket skulle gett ytterligare rabatt.
Citera
2012-01-02, 11:55
Medlem
Raschs avatar
Jag band mitt och min sambos lån på 2 år i höstas. Fick 0.65%-enheter påslag gentemot upplåningsräntan hos SEB, alltså den upplåningsränta som anges på deras hemsida (hur det ser ut i verkligheten vet man ju aldrig.. ). När vi band stod den i 2.24% vilket gav oss en ränta på 2.89%. Hade vi bundit idag hade vi fått 2.95% istället, inte så stor skillnad alltså. Vi förhandlade inte aggressivt.
Citera
2012-01-02, 18:16
Medlem
Citat:

Det är svårt att veta då vi inte vet hur ditt engagemang i banken ser ut. Hur mer saker du kan kasta in desto mer kan du få i rabatt. Sparande i kapitalförsäkringar, försäkringar amortering olika konton, ensamrätt på kreditkort osv.
Citera
2012-02-14, 06:15
Medlem
Ränterabatt: 0,30 procentenheter
Ränta: 4,00 %
Bindningstid: 3-mån
Bank: Nordea
Lånebelopp: 1.200.000
Säkerhetens värde: 2.000.000 (villa)

Jag är så kallad helkund men har nästan inget sparande eller övriga krediter i banken.
Citera
2012-02-20, 13:43
Medlem
gilpos avatar
Rabatt 0,3%
Ränta 4.05%
Listränta 4.35%
Bindning rörligt/3mån (är inte säker på vilket dom har)
Bank Danske bank.
lånesumma 2.6 mkr
husvärde 3.1mkr

Jag funderar också på hur mycket rabatt man ska ha, jag handlar ganska aktivt med aktier, inga jättesummor men sparar åtminstone 1500 i månaden i fonder/aktier, har hela familjens ekonomi på banken, sambo och två småbarn med månadspar också.

Vilken ränterabatt bör man kunna få?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in