2011-12-29, 15:40
Medlem
Tjo!

Jag har ett ganska så stort intresse för att laga god mat både till mig själv och besök.

Det jag undrar över är hur et baskök ser ut i era ögon?

Dvs:
Vilka råvaror har ni alltid i köket?

ex: kryddor, vin, vinäger, färska kryddor, rotgrönsaker, frysta tillbehör, bönor osv

Vilka köksredskap (undantag knivar) är ett måste?

ex: matberedare, mixer osv

Sökte igenom flashback lite snabbt men hittade inget tillfredställande..
Citera
2011-12-29, 16:02
Medlem
dodeesoss avatar
När det gäller råvaror:
Vitlök, chilli, salt, sv peppar + kvarn, spiskummin, paprikapulver, whiskey, rödvinsvinäger, potatis, pasta, gul lök, tomater, grädde, smör, fransk senap, soltorkade tomater, kapris, olivolja, matolja, tomatpure, buljongtärningar, ris, honung... Kommer inte på mer.
I övrigt köper jag det mesta på förekommen anledning.
Citera
2011-12-29, 16:54
Medlem
ja men då är man inte inne på helt fel spår då. spontaniknöp brukar spräcka min matbudget varje månad...
Citera
2011-12-30, 05:03
Medlem
Jag tycker att många (åtminstone i min bekantskapskrets) har mycket onödig köksutrustning. Vitlökspress till exempel. Det som är ett "måste" i de flesta kök (inklusive mitt eget kök) är ju
- spis
- ugn,
- grytor/kastruller
- stekpannor
- Kyl och frys
- durkslag,
- skärbrädor,
- mått (med dl, kryddmått etc),
- mikrovågsugn
- Stekspade
- skålar. Skålar har man ju när man till exempel ska göra "köttfärssmet" (till köttbullar, pannbiff etc), men även för att kunna göra en blandad sallad och liknande.

Sedan brukar matlagning underlättas om man har potatisskalare, rivjärn, ugnsformar, nån form av visp (antingen vanlig visp eller elvisp), matlådor och liknande. Men det beror ju helt klart på om man använder det ofta också.

Sedan har jag ganska mycket i skafferiet som funkar till det mesta. Kryddor (framförallt salt, svartpeppar och vitpeppar). Pasta (gärna i olika former, tex snabbmakaroner, idealmakaroner, spagetti och kanske pastahjul eller pasta i andra former tex snäckor och skruvar). Ris. Tomater i form av konserver (passerade tomater och krossade tomater). Mjöl i form av vetemjöl och potatismjöl. Socker, även om det är onyttigt så kan det vara praktiskt att alltid ha det hemma. Sedan brukar det finnas bakpulver, burkmajs och burksvamp i skafferiet också. Några burkar fiskbullar också. Musli och flingor, som dock endast äts vid frukost eller mellanmål. Men det är ju mat det också.

I kylen så är smör, margarin och ägg det viktigaste. Brukar komplettera med mjölk, yoghurt och grädde, så att jag ofta har det hemma.

I frysen är det oftast sådant som är till extrapris. Köttfärs till exempel, då kan jag köpa väldigt mycket och frysa in. Samma sak med andra former av kött, även om det oftast blir olika former av korv. För "lata dagar" där man inte alltid har tid eller ork att spendera lång tid på matlagning, så finns det ofta något paket fiskpinnar och kanske lite pytt i panna också. Antingen det eller matrester/storkok.

När det gäller rotfrukter, svamp, grönsaker och frukter så är det väldigt säsongsbetonat. Älskar ju färsk svamp, men det blir bara färsk sådan under hösten. Under övriga delar blir det ofta burksvamp istället. I övrigt försöker jag alltid ha 2-3 sorters frukter hemma (minst), grönsaker (blir ofta sallad, gurka och tomater) och rotfrukter (potatis, morötter, gul lök). Försöker i alla fall. Bor själv, så vill inte storhandla denna typen av mat då det snabbt kan bli dåligt. Då kan jag istället köpa wokgrönsaker och olika grönsaksblandningar, eller en påse med tex majs, ärtor eller broccoli och frysa in.

Som det kanske märks, så försöker jag storhandla sådant som antingen räcker länge (mat i skafferi och frys) eller som kan användas till mycket. Ägg till exempel som kan användas till allt från äggstanning i pajer, omelett till pannkakor, men även mjöl (pajer, gratänger, såser etc), passerade eller krossade tomater (korv stroganoff, diverse köttfärsrätter etc). Har man sådan typ av mat, så slipper man att gå och handla varje dag bara för att man inte har det hemma. Sedan blir det ju alltid saker som man måste köpa ibland för att komplettera med. Mjölk, grönsaker etc. Men sedan är det också tillfällen där man vill eller pga tidsbrist måste slippa spendera lång tid på matlagning, så det är där fiskpinnar, fiskbullar, pyttipanna, matrester etc kommer in i bilden. Även om jag i övrigt helst vill laga min egen mat från grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in