Citat:
Ursprungligen postat av User91
Hej Flashback,
Undrar om nån som tidigare gjort uppsats-delen samt det muntliga testet i "nationella proven" språk 3 eller språk 4 skulle kunna informera mig på ett ungefär om hur provet ser ut och vad jag bör träna på innan. Ska skriva provet i spanska och enligt skolverket är det "10-15 minuter muntlig prövning" samt "50 minuter uppsatsskrivning".
Uppsatsen ska handla om "Väder och Vind, Kläder, Ta sig till platser samt Mat", några tips på vad det handlar om? Kommer de vara olika rubriker att välja mellan eller bara en?
Hur går muntliga till? Kommer jag att få en massa små lappar med olika rubriker att prata fritt runt?
Förstår att de är en ganska bred och generell fråga, så all hjälp uppskattas
(Kan tillägga att läsförståelse-delen samt hörförståelse-delen finns upplagda på skolverkets hemsida, så där har jag rätt bra koll på vad som kommer.)
Tack på förhand.
Tjena!
Jag läser själv språk steg 4 just nu (fast tyska), med andra ord så läste jag steg 3 förra året.
Då hade vi nationella, så jag kan väl försöka förklara vad vi hade. Hoppas det hjälper, lycka till!
*
Den muntliga delen är oftast väldigt simpel. Vi blev indelade i grupper om fyra personer ungefär en vecka innan provet. Veckan senare var det dags för provet. Då låg det sju, kanske åtta, bilder/kort nedåtvända på bordet. Alla fick ta upp ett varsitt kort och sedan lade läraren bort de resterande korten.
Vi fick kolla på korten i kanske fem minuter. Sedan skulle vi berätta vad som stod på kortet man själv fick. Jag fick "vandring"... ja, ganska kul ämne
Jag började prata tyska, och allt gick bra. Jag var bäst i gruppen, fast fick "bara" vg- på muntliga

(kan tillägga att dem jag var i grupp med var tämligen värdelösa på tyska. Så det var kanske inte jättesvårt att glänsa. Om jag nu ens gjorde det)
Ett tips: när de andra pratar, ställ frågor. Det gjorde jag och därför fick jag ett sådant "bra" betyg.
*
Uppsatsen var svårast, helt klart. Vi skulle skriva om en dag i någons liv. Jag har för mig att vi fick olika rubriker att välja mellan, men å andra sidan har jag för mig att vi inte fick det... mmja...
Hur som helst, vi fick "hjälpmedel", det kommer jag ihåg. Alltså, vi skulle skriva en dag i en persons liv och vi fick samtidigt lite ledtrådar såsom klocka, mat, bil, säng, tandborste. Jag har ett ganska vagt minne om just denna del, men något liknande var det. Fast, jag är ändå ganska säker på att vi fick två rubriker. Isåfall var ena rubriken "beskriv en dag i hans liv" och den andra kommer jag inte ihåg.
Okej, hoppas det hjälpte... Tänk på att prata mycket och ställ frågor när det gäller den muntliga delen. Träna in många glosor och tänk på grammatiken när du skriver uppsatsen. Då borde du klara det. Sedan beror det på hur bra du är på just detta språk.
Förresten: när ska du ha provet/proven?
Med vänliga hälsningar