2011-12-29, 18:46
Medlem
provocative77s avatar
Katten har just gått ut. Antingen kommer den tillbaka om några dagar eller så har den gått hem till dit där den bodde förut. Du vet ju inte historiken på den. Det KAN ha varit en utekatt från början.
Nu till det mindre roliga. Eftersom folk inte stannar om de kör över en katt så bör ni kolla dikena runt omkring där ni bor. Oerfarna katter blir lättare påkörda.

Men som sagt. Hon kommer när hon blir kelsugen.
Citera
2011-12-29, 18:54
Medlem
lovesnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Katten har just gått ut. Antingen kommer den tillbaka om några dagar eller så har den gått hem till dit där den bodde förut. Du vet ju inte historiken på den. Det KAN ha varit en utekatt från början.

Hon har bott hos oss i mellan två och tre år, men visst så kan det vara.

Jobbigt att det ösregnar och blåser storm bara, känns som att hon borde ligga och kura någonstans nu, så jag följer era råd att vänta och "keep my faith up". Tack allihop.
Citera
2011-12-29, 19:38
Medlem
Ficklampa leta är den inte van vara ute så kan den ligga och trycka.
Citera
2011-12-29, 19:45
Medlem
Trumpeters avatar
Är den inte van att vara ute är den troligen i närheten. Leta. Locka med ljud som påminner den om matdags. Konservöppnare, skaka torrfoder i burk etc.
Citera
2011-12-29, 21:55
Medlem
soffilinas avatar
är din katt id-märkt? om inte, se till att göra det det första du gör om/när katten kommer tillbaka.

har du tur kommer katten hem igen. hör av dej till katthem, pensionat och veterinärkliniker i din stad, lämna signalement på katten.
jobbar själv på djurklinik och man får inte många "hemlösa" katter som folk hittar, som strosar runt. är inte katten märkt är det många som tar den som vildkatt och dom avlivas om man har otur... eller så är det en så mysig katt att upphittaren helt sonika tar den, märker och tar som sin katt.

är den id-märkt, vilket jag dock hoppas och antar är chansen att få tillbaka den större, oavsett om det är att den komme rhem eller att den påträffas förolyckad.....

hoppas den kommer till rätta
Citera
2011-12-29, 23:26
Medlem
lovesnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soffilina
är din katt id-märkt? om inte, se till att göra det det första du gör om/när katten kommer tillbaka.

har du tur kommer katten hem igen. hör av dej till katthem, pensionat och veterinärkliniker i din stad, lämna signalement på katten.
jobbar själv på djurklinik och man får inte många "hemlösa" katter som folk hittar, som strosar runt. är inte katten märkt är det många som tar den som vildkatt och dom avlivas om man har otur... eller så är det en så mysig katt att upphittaren helt sonika tar den, märker och tar som sin katt.

är den id-märkt, vilket jag dock hoppas och antar är chansen att få tillbaka den större, oavsett om det är att den komme rhem eller att den påträffas förolyckad.....

hoppas den kommer till rätta

Hon är tatuerad i örat. Tror du att om en djurklinik skulle få in henne att de skulle kolla upp ägaren och kontakta mig när de ser det? Eller bör jag ringa runt?
Citera
2011-12-30, 16:44
Medlem
soffilinas avatar
vad bra att hon är märkt!!!! allt för få innekatter är det, många resonerar tyvärr som så att dom ändå bara ska va inne. ofta är det just dom katterna som kommer bort..

om någon hittar henne och tar henne till en klinik så bör kliniken absolut kolla i id-registret. detta kan även en privatperson göra via skk´s hemsida.

men jag tycker absolut du ska ringa runt. uppge signalement och id-nummer så kan dom hålla ögonen öppna. vi brukar sätta lappar i receptionen och man har alltid dom där bortsprungna katterna i huvvet om det kommer in nån med nån ny hittekatt osv.
dessutom den trista biten, att skulle hon förolyckas och någon finner henne och tar henne till en klinik så kan dom lättare höra av sej.
Citera
2011-12-30, 16:48
Medlem
MajorUmeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovesnare
Hon är tatuerad i örat. Tror du att om en djurklinik skulle få in henne att de skulle kolla upp ägaren och kontakta mig när de ser det? Eller bör jag ringa runt?

Tatueringen är till just för att kunna identifiera katter, så det antar jag att dom gör. Jag och min Sambo har själva en innekatt (Sven Tumba) som är snart 1 år och bor i ett bostadsområde i Umeå.

Han sprang också ut genom fönstret för några veckor sedan, var ute med ficklampa och matpåsen och skakade hela natten. Men inget spår av honom, var ute lite sporadiskt dom närmsta dagarna och letade men inte ett spår av katten. Efter 4 dagar så var jag rätt säker på att han blivit överkörd, men se där hade jag fel.
Tog bara några timmar efter mitt felaktiga konstaterande så satt han på fönsterbläcket och ville in.

Katter är som sagt inte dum i huvudet, blir det dåligt väder så söker dom skydd omgående och där kan dom stanna rätt länge tills dom känner att det är tryggt att gå ut igen.
Jag gissar på att Tumba blivit skrämd av en hund eller något och sedan legat och kurat i någon av cykelbodarna eller lekstugorna här på området.

Så håll hoppet uppe! En kastrerad/steriliserad katt har ju ingen större benägenhet att dra ut på längre turer
Lycka till! Hoppas katten kommer tillbaka.
Citera
2012-01-03, 00:01
Medlem
lovesnares avatar
1 vecka nu, och fortfarande ingen Louise. Det är svårt att inte försöka lägga tankarna på en hylla i bakhuvudet och försöka "gå vidare", samtidigt som jag hoppas förtvivlat att hon skall komma hem. Även om vi inte pratar om det så sitter vi båda två och tittar ut genom fönstret och tar extra turer i området i hopp om att se hennes stora runda ögon någonstans under en bänk eller i en buske. Men icke. Vad hade ni gjort? Finns det något mer att göra? Kan hon ha "somnat in" i en buske nån stans, av köld/hunger? Påkörd är en tanke jag inte vill tänka, men som finns där i bakhuvudet. Har dock inte sett något än.

Nåt tips, vad gör man nu??
Citera
2012-01-03, 07:45
Medlem
Eftersom katter är aktiva tidigt på morgonen, skulle jag råda att gå ut mellan 3-5 på morgonen med en ficklampa och ropa. Om katten är lite rädd, kan den sitta och trycka men det är lugnare på morgonen så den kan ge ifrån sig ett litet ljud eller kanske komma fram till dig. Vet flera som fått tillbaka katten vid just den tiden, så lycka till!
Citera
2012-01-03, 09:24
Medlem
soffilinas avatar
har du ringt runt nu till kliniker åså?

det är inte mkt man kan göra mer än att leta och vänta, tyvärr.
är hon fullt frisk tror jag knappast hon lagt sej å dött av kylan eller så, hon har säkert hittat skydd nånstans. att hon kan blivit påkörd eller hittat ett nytt hem känns mer troligt.
Citera
2012-01-03, 11:06
Medlem
Ge det några veckor till. Jag skulle tro att när hon blir så hungrig att hon är på gränsen så kommer hon hem eller går in till någon i ren desperation. Det gjorde min katt som "rymde" från kattvakten, kom hem på dagen fyra månader efter rymningen. Hade varit så desperat att hon gick in i en djuraffär och började gnaga på hundgodis. Det var nog bara en tidsfråga innan kroppen hade gett upp, men nu klarade hon sig och har lagt på sig muskler igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in