2011-12-29, 13:19
Medlem
daxias avatar
Kanske lite konstig fråga, men ändå något jag funderar över. Jag tog körkort för 2 månader sen. Jag tycker det är riktigt kul att köra bil, men om man ligger exakt på den tillåtna hastigheten och lat-kör i högerfilen blir det ganska trist. Därför brukar jag köra ca 5-10km/h över hastigheten så att man blir lite mer "aktiv" i körningen, och får göra lite omkörningar osv.

Nu undrar jag hur mycket för fort det är "säkert" att köra utan att riskera att farbror blå tar fast en. För mig skulle det bli riktigt jobbigt då jag har för mig att om man åker fast inom 2 år efter man tagit körkortet så blir man av med det.

Är det ok att köra 60 på 50 vägar, 100 på 90 vägar, 110 på 100 vägar och 120 på 110 vägar? Bilen jag kör (precis som dom flesta andra bilar) har lite av en glädjemätare så att äver om mätaren visar 60, så är den igentliga hastigheten typ 55.

Besvärar sig polisen med att ta fast folk som kör 5-10 km/h för fort? Självklart menar jag nu vid goda väg/sikt förhållanden där man inte utgör en fara för andra. Det känns som dom borde fokusera på dom som kör i 120/130 på 100 vägar och kör "farligt".

Så ni som är mer erfarna bakom ratten, är det lugnt att göra som jag gör?
Citera
2011-12-29, 13:23
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Det är beroende på hastigheten på vägen du kör på. Kör du 5-10 km/h för fort på en 50-väg så är aina mycket strängare än om du hade kört 5-10 km/h för fort på en 90 väg t.ex.

Sen under prövotiden så är det väldigt viktigt att du inte kör för fort på iaf 50 vägar. Jag är väldigt glad, min prövotid gick ut 24 november detta året. Men jag kör inte annorlunda nu mot innan.
Citera
2011-12-29, 13:24
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxia
Är det ok att köra 60 på 50 vägar, 100 på 90 vägar, 110 på 100 vägar och 120 på 110 vägar? Bilen jag kör (precis som dom flesta andra bilar) har lite av en glädjemätare så att äver om mätaren visar 60, så är den igentliga hastigheten typ 55.

Nej. Vägverket sätter inte hastigheterna för att jävlas med folk utan de placeras utifrån omgivningens omständigheter.

Citat:
Så ni som är mer erfarna bakom ratten, är det lugnt att göra som jag gör?

Just precis. Tycker du själv att det är vettigt att som nybliven förare sitta och trycka lite extra på gaspedalen?
Citera
2011-12-29, 13:31
Medlem
seusss avatar
Jag har personligen aldrig hört om någon som blivit tagen för att ha kört 5-10kmh för fort.

Vill de så är det ju klart att de kan ta dig. Du kör ju över hastighetsbegränsningen. Den magiska gränsen ligger vid 30 kmh när det börjar handla om att bli av med körkortet.

Att du har prövotid ska inte spela någon roll i sig. Att du kan bli av med körkortet när andra får varningar och sånt är inte sant. Trots prövotid ska du bedömmas precis lika som någon som inte har prövotid. Skillnad är att medan jag blir av med mitt körkort för en viss period, kanske 3 månader, så blir du av med ditt permanent.
Citera
2011-12-29, 13:31
Medlem
daxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3aksh0w
Det är beroende på hastigheten på vägen du kör på. Kör du 5-10 km/h för fort på en 50-väg så är aina mycket strängare än om du hade kört 5-10 km/h för fort på en 90 väg t.ex.

Sen under prövotiden så är det väldigt viktigt att du inte kör för fort på iaf 50 vägar. Jag är väldigt glad, min prövotid gick ut 24 november detta året. Men jag kör inte annorlunda nu mot innan.
Men håller du hastigheten på pricken? Det är det ju nästan ingen som gör.
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Nej. Vägverket sätter inte hastigheterna för att jävlas med folk utan de placeras utifrån omgivningens omständigheter.

Tycker du själv att det är vettigt att som nybliven förare sitta och trycka lite extra på gaspedalen?
Jag vet faktiskt inte om jag håller med om att det är säkrare att bryta trafikrytmen än att köra lite för fort. Det är ju ett faktum att ytterst få håller sig till dom exakta hastighetsbegränsningarna, och om man bryter trafikrytmen för att köra "korrekt", så skapar man köer eller "tvingar" dom bakom att göra farliga omkörningar.
Citera
2011-12-29, 13:33
Medlem
daxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seuss
Jag har personligen aldrig hört om någon som blivit tagen för att ha kört 5-10kmh för fort.

Vill de så är det ju klart att de kan ta dig. Du kör ju över hastighetsbegränsningen. Den magiska gränsen ligger vid 30 kmh när det börjar handla om att bli av med körkortet.

Att du har prövotid ska inte spela någon roll i sig. Att du kan bli av med körkortet när andra får varningar och sånt är inte sant. Trots prövotid ska du bedömmas precis lika som någon som inte har prövotid. Skillnad är att medan jag blir av med mitt körkort för en viss period, kanske 3 månader, så blir du av med ditt permanent.

Phew. Trodde man blev av med körkortet så fort man åkt fast för vad som helst
Citera
2011-12-29, 13:34
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte om jag håller med om att det är säkrare att bryta trafikrytmen än att köra lite för fort. Det är ju ett faktum att ytterst få håller sig till dom exakta hastighetsbegränsningarna, och om man bryter trafikrytmen för att köra "korrekt", så skapar man köer eller "tvingar" dom bakom att göra farliga omkörningar.

Säg inte det där till en polis bara, då skjuter de dig på plats.
Citera
2011-12-29, 13:34
Medlem
Zhuls avatar
Jo, känns nästan som regel snarare än undantag att gasa på lite extra på 90 och 110 vägar.
Citera
2011-12-29, 13:36
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Men håller du hastigheten på pricken? Det är det ju nästan ingen som gör.
På 50-vägar håller jag oftast exakt 50 men på 70-90 vägar så ligger jag oftast 10-15 km/h över. Dålig vana men har alltid gjort det.

Edit: På 100-110 vägar så ligger jag oftast 20-30 km/h över gränsen.
Citera
2011-12-29, 13:38
Medlem
psyDucks avatar
Nu skrev du iofs i början av ditt inlägg att Du ville bryta trafikrytmen genom att köra mer "aktivt" så du kunde göra fler omkörningar.

Så länge du följer trafikrytmen och kör på samma sätt som dem flesta andra (inom rimliga gränser) så är chansen liten att du blir stoppad. Men å andra sidan så följer också dem flesta hastighetsbegränsningarna, +-5km/h.

Edit: Frågan är om du känner att det är värt att chansa då du teoretiskt redan vid ett par km/h över hastighetsbegränsningen får 2000kr i böter.

http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/allmanna/allmanna11.htm
Senast redigerad av psyDuck 2011-12-29 kl. 13:43.
Citera
2011-12-29, 13:54
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Nu undrar jag hur mycket för fort det är "säkert" att köra utan att riskera att farbror blå tar fast en. För mig skulle det bli riktigt jobbigt då jag har för mig att om man åker fast inom 2 år efter man tagit körkortet så blir man av med det.

Så var det inte för mig iaf. Blev stoppad när jag körde i 145 på 120-väg när jag var arton och haft körkortet några månader. Jag fick 2800 kr i böter, sen var det inte mer med det. Kanske jag som hade tur, men sedan dess kör jag aldrig för fort och skulle inte rekommendera dig heller att göra det.
Citera
2011-12-29, 14:02
Medlem
iggesundarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seuss

Gäller oavsett hur lång/kort spärrtiden är så får man köra upp/ skriva ta om riskerna och nytt körkortstillstånd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in