2011-12-29, 15:02
Medlem
seusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
Gäller oavsett hur lång/kort spärrtiden är så får man köra upp/ skriva ta om riskerna och nytt körkortstillstånd

Jag menade ju då om jag/någon som inte längre är under prövotid får det indraget. Medan någon som har prövotid inte har denna möjlighet utan då rycker kortet helt istället.
Citera
2011-12-29, 15:47
Medlem
BAB7s avatar
En hastighetsmätare får inte visa exakt hastighet, den är inställd att visa en något högre hastighet än den verkliga.
Ju fortare du kör, desto större är skillnaden mellan vad mätaren visar och den verkliga hastigheten.
Det varierar något mellan olika bilmodeller men ytterst lite, det handlar om ett par km/h i skillnad.
Du kan enkelt mäta din egen bils exakta hastighet med hjälp av en gps som visar hastigheten.
Gps hastigheten är alltid den exakta hastigheten.

Vid hastighetskontroll dras minst 3 km/h av i rabatt.

Generellt kan du köra förbi hastighetskontroll utan böter i:
55 km/h på 50 väg.
110 km/h på 100 väg.
130-135 km/h på 120 väg.

Men för att veta exakt - kolla med en gps som visar km/h!
Citera
2011-12-29, 15:53
Medlem
psyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En hastighetsmätare får inte visa exakt hastighet, den är inställd att visa en något högre hastighet än den verkliga.
Ju fortare du kör, desto större är skillnaden mellan vad mätaren visar och den verkliga hastigheten.
Det varierar något mellan olika bilmodeller men ytterst lite, det handlar om ett par km/h i skillnad.
Du kan enkelt mäta din egen bils exakta hastighet med hjälp av en gps som visar hastigheten.
Gps hastigheten är alltid den exakta hastigheten.

Vid hastighetskontroll dras minst 3 km/h av i rabatt.

Generellt kan du köra förbi hastighetskontroll utan böter i:
55 km/h på 50 väg.
110 km/h på 100 väg.
130-135 km/h på 120 väg.

Men för att veta exakt - kolla med en gps som visar km/h!

Har du någon källa på detta? Jag är absolut ingen expert inom området men jag kan inte tänka mig att det finns en internationell lag som tvingar hastighetsmätaren i alla bilar att visa fel.
Låter väldigt dumt.

Om det stämmer så undrar jag i sånt fall varför det är på det sättet?
Citera
2011-12-29, 16:19
Medlem
Janne-Taikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxia
.
Är det ok att köra 60 på 50 vägar, 100 på 90 vägar, 110 på 100 vägar och 120 på 110 vägar? Bilen jag kör (precis som dom flesta andra bilar) har lite av en glädjemätare så att äver om mätaren visar 60, så är den igentliga hastigheten typ 55.

Njae 50 vägar, ligger du 10 km över där och det är kontroll, så åker du dit garanterat.

90/100/110/120 så beror det på hur nitisk farbror blå bestämmer sig för att vara, 5-10 km över brukar mig veterligen inte vara några problem. (dock mellan Nyköping & Norrköping så är de förbannat övernitiska)

Men allt upp till 70, ska man passa sig noga för att överskrida.

Jag har inte hört nåt om att hastighetsmätaren alltid är felinställd, däremot drar farbror blå av några kilometer när de klockar en, pga att utrustningen inte kan mäta på pricken, fick jag reda på för ett par år sedan när jag missade att de var 70 och låg o puttra i 101, de drog av 3 km så att jag hamna i 28km för fort, vilken var en jävla tur, för enligt dem så skulle de tatt kortet om jag legat 31 km över.
Citera
2011-12-29, 16:26
Medlem
Citat:
Kanske lite konstig fråga, men ändå något jag funderar över. Jag tog körkort för 2 månader sen. Jag tycker det är riktigt kul att köra bil, men om man ligger exakt på den tillåtna hastigheten och lat-kör i högerfilen blir det ganska trist. Därför brukar jag köra ca 5-10km/h över hastigheten så att man blir lite mer "aktiv" i körningen, och får göra lite omkörningar osv.

Nu undrar jag hur mycket för fort det är "säkert" att köra utan att riskera att farbror blå tar fast en. För mig skulle det bli riktigt jobbigt då jag har för mig att om man åker fast inom 2 år efter man tagit körkortet så blir man av med det.

Är det ok att köra 60 på 50 vägar, 100 på 90 vägar, 110 på 100 vägar och 120 på 110 vägar? Bilen jag kör (precis som dom flesta andra bilar) har lite av en glädjemätare så att äver om mätaren visar 60, så är den igentliga hastigheten typ 55.

Besvärar sig polisen med att ta fast folk som kör 5-10 km/h för fort? Självklart menar jag nu vid goda väg/sikt förhållanden där man inte utgör en fara för andra. Det känns som dom borde fokusera på dom som kör i 120/130 på 100 vägar och kör "farligt".

Så ni som är mer erfarna bakom ratten, är det lugnt att göra som jag gör?

Ganska enkelt svar eftersom du har prövotid. Är du rädd om kortet, gör allt helt rätt i trafiken efter lagboken.

Är det inte 5 år de har förlängt prövotiden till nu?

I övrigt, för de som inte har prövotid, tycker jag det varierar. Man kan inte säga att så är okej, ibland är det inte okej att hålla hastigheten ens. Man får göra en bedömning utifrån rådande trafiklag, är det blixthalka och pissestorm kanske man inte håller 70 på en 70 väg. Men vid bra väglag ser jag inga problem med att ligga något över, ligger oftast själv mellan 10-20 för fort, dock ej vid skolor eller känsligare ställen. Anpassning och en bedömning är det som gäller.

/A.P
Citera
2011-12-29, 17:10
Medlem
toby79s avatar
Lysande trådstart och ännu ett bevis på att kraven på trafikutbildningen håller för låg klass.
Två månader och TS har redan glömt vad den enklaste skyltningen betyder.
Hastighetsskyltarna betyder precis vad de betyder, dvs förbud mot att framföra fordonet snabbare än vad som står på skylten.

Man får inte köra fortare än skyltat. Gör alla andra det så kör de för fort.
Citat: "Följa trafikrytmen" är ju bara skitsnack folk kommer dragande med. Speciellt om man är den förare som kör om. Vilken rytm är det man följer då, inte är det trafikrytmen iaf.

Ingen kan bli sur på dig för att du kör högst skyltad hastighet. Har dom problem med det så ligger hela ansvarsfrågan på dem själva. Kör dom om och krockar står du ansvarsfri på alla juridiska och moraliska plan.

Det moraliska svaret på frågan är att du får köra så fort som du anser att du har råd att betala om något händer. Det lindrigaste är en varning med rapporteftergift (som styrs av polismannens tycke), nästa steg är böter vid en mätning, det högsta priset är den livslånga känslan över att ha tagit livet av någon annan efter en olycka där du och din hastighet varit vållande. Här kan fängelse komma in i bilden.

Hur jag kör själv? Jag planerar min körning istället för att ha en tung högerfot, det vinner man mest tid på i långa loppet. Jag följer reglerna efter mitt omdöme, men ibland bryter jag mot dom. Skulle jag åka dit så skulle jag glatt betala vad det kostar och inte gnälla på någon annan än mig själv.

Någon skrev något om 5 års prövotid. När ska den myten försvinna?
2 år är vad som gäller, inget annat!
Citera
2011-12-29, 18:55
Medlem
daxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Lysande trådstart och ännu ett bevis på att kraven på trafikutbildningen håller för låg klass.
Två månader och TS har redan glömt vad den enklaste skyltningen betyder.
Hastighetsskyltarna betyder precis vad de betyder, dvs förbud mot att framföra fordonet snabbare än vad som står på skylten.

Man får inte köra fortare än skyltat. Gör alla andra det så kör de för fort.
Citat: "Följa trafikrytmen" är ju bara skitsnack folk kommer dragande med. Speciellt om man är den förare som kör om. Vilken rytm är det man följer då, inte är det trafikrytmen iaf.

Ingen kan bli sur på dig för att du kör högst skyltad hastighet. Har dom problem med det så ligger hela ansvarsfrågan på dem själva. Kör dom om och krockar står du ansvarsfri på alla juridiska och moraliska plan.

Det moraliska svaret på frågan är att du får köra så fort som du anser att du har råd att betala om något händer. Det lindrigaste är en varning med rapporteftergift (som styrs av polismannens tycke), nästa steg är böter vid en mätning, det högsta priset är den livslånga känslan över att ha tagit livet av någon annan efter en olycka där du och din hastighet varit vållande. Här kan fängelse komma in i bilden.

Hur jag kör själv? Jag planerar min körning istället för att ha en tung högerfot, det vinner man mest tid på i långa loppet. Jag följer reglerna efter mitt omdöme, men ibland bryter jag mot dom. Skulle jag åka dit så skulle jag glatt betala vad det kostar och inte gnälla på någon annan än mig själv.

Någon skrev något om 5 års prövotid. När ska den myten försvinna?
2 år är vad som gäller, inget annat!

Jag vet mycket väl vad skyltning hänvisar till, herr viktigpetter. Du kanske missade att frågan inte handlade om det? Dom "hastigheter" du talar om är precis som jag skrev i första inlägget mellan 5-10 km/h över gällande hastighetsgräns vid goda förhållanden, och mig vetande har ingen åkt i fängelse för att ha kört 10 km/h för fort när det kan göras på ett säkert sätt, men du kanske sitter på annan information, vilken du gärna får dela med dig av.

Tack för ditt svar, men trappa ner lite på besserwisser attityden.
Citera
2011-12-29, 18:57
Medlem
BAB7s avatar
Jag får förtydliga mitt tidigare inlägg.

Enligt internationell lag får inte hastighetsmätaren visa för låg hastighet, den får dock visa upp till 10% för mycket.

Alla biltillverkare låter mätaren visa mer än verkliga hastigheten, alltså minst 2-3 % upp till som mest 10%, detta är helt enkelt för att biltillverkarna ska vara på den säkra sidan och bla inte kunna bli stämda i ett rättsligt efterspel exempelvis vid en trafikolycka.
Citera
2011-12-29, 19:34
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag får förtydliga mitt tidigare inlägg.

Enligt internationell lag får inte hastighetsmätaren visa för låg hastighet, den får dock visa upp till 10% för mycket.

Alla biltillverkare låter mätaren visa mer än verkliga hastigheten, alltså minst 2-3 % upp till som mest 10%, detta är helt enkelt för att biltillverkarna ska vara på den säkra sidan och bla inte kunna bli stämda i ett rättsligt efterspel exempelvis vid en trafikolycka.
Det du säger stämmer delvis. Men det har inte med stämningar att göra utan för att i stort sett alla länder har böter på fortkörning. Om mätaren visar för mkt så kan ingen vinna en överklagan genom att säga att jag håll rätt hastighet enl mätaren.
Sedan är det lite synd att de inte har reglerat det hela lite hårdare.
Som det är nu så kan man ligga bakom en idiot som inte ens vågar köra 90 på 90väg samtidigt som idioten inte fattar vrf han skapar köer när han ligger en aning över.
Nu spelar det ingen roll då jag har en liten egen agenda vad gäller hastigheter. Kör efter vad jag anser är ok o vad min plånbok tillåter
Citera
2011-12-29, 22:45
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Jag vet mycket väl vad skyltning hänvisar till, herr viktigpetter. Du kanske missade att frågan inte handlade om det? Dom "hastigheter" du talar om är precis som jag skrev i första inlägget mellan 5-10 km/h över gällande hastighetsgräns vid goda förhållanden, och mig vetande har ingen åkt i fängelse för att ha kört 10 km/h för fort när det kan göras på ett säkert sätt, men du kanske sitter på annan information, vilken du gärna får dela med dig av.

Tack för ditt svar, men trappa ner lite på besserwisser attityden.
Det tar fortfarande inte bort sanningen i svaret. Det är inte okej att köra för fort juridiskt. Mitt svar baseras på att du som färsking redan efter kort tid börjar dra på dig dåliga vanor. Vill du ha mer utmaning i körningen finns det bättre platser att söka den än ute bland övriga trafikanter.

Anledningen till att man inte åker dit från 1 km/h i överträdelse är för att då skulle polisen inte ha annat att göra om dagarna.
Var den "magiska gräns" som du är ute efter ligger är helt upp till aktuell myndighet och till sist ligger det på polismannen att göra en bedömning om du ska få böter eller ej för din förseelse. Kör du slarvigt eller konstant för fort en längre tid så sänks ribban garanterat för vad konstapeln kommer att tolerera. Glider du upp i hastighet en kortare tid kommer du förmodligen aldrig bli stoppad av någon bakom dig.

Är det kontroll däremot så talar vi om andra saker. Då är det fastställt redan från början var gränsen ska gå. Ofta plockas allt som rullar över 6 km/h för fort, men det beror på hur folk i övrigt kör. Är det en dag då väldigt många kör mycket för fort kanske resurserna bara finns att plocka de största fiskarna.

Sen är det ofta så att polisen bakom dig inte alltid har tid att bry sig om din körning. Så det är ingen garanti att du inte blir stoppad bara för att polisbilen låg bakom dig. Dom har förmodligen något som prioriterades högre, men att om de inte haft det så hade du fått stanna.

Oavsett vad så bör du fokusera på att köra som reglerna säger. Det blir enklast för dig i det långa loppet. Det finns roligare saker att göra för pengar än att betala böter.

Är du mer nöjd med det svaret?
Citera
2011-12-30, 10:26
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seuss
Jag har personligen aldrig hört om någon som blivit tagen för att ha kört 5-10kmh för fort.

Vill de så är det ju klart att de kan ta dig. Du kör ju över hastighetsbegränsningen. Den magiska gränsen ligger vid 30 kmh när det börjar handla om att bli av med körkortet.

Att du har prövotid ska inte spela någon roll i sig. Att du kan bli av med körkortet när andra får varningar och sånt är inte sant. Trots prövotid ska du bedömmas precis lika som någon som inte har prövotid. Skillnad är att medan jag blir av med mitt körkort för en viss period, kanske 3 månader, så blir du av med ditt permanent.
55km/h på 50-väg är det ganska dryga böter på...

Innan det blir "magiskt" så är det relativt dyrt också..

5-10km/h tjänar man ingen tid på att köra för fort,ska man tjäna tid,så behöver man köra uppåt 200km/h konstant,innan det så är det i stort sett ingen ide...Så det är mycket smartare att hålla hastigheten,blir man trött,så stanna och sträck på benen.
Citera
2011-12-30, 10:37
Medlem
Förstår inte varför folk envisas med "trafikrytmen". I överlag kör folk onödigt fort och håller alldeles för korta avstånd. De planerar heller inte körningen i någon större mån och kan utan problem köra om 5 bilar som kör långsamt bara för att upptäcka att det står 2 brandbilar, 3 polisbilar och någon ambulans, alla med blåljus på och viftar åt idioten att stanna.

Så det är upp till dig själv, vill du vara som alla andra och köra som pantade idioter eller ska du vara lite bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in