Citat:
Ursprungligen postat av daxia
Jag vet mycket väl vad skyltning hänvisar till, herr viktigpetter. Du kanske missade att frågan inte handlade om det? Dom "hastigheter" du talar om är precis som jag skrev i första inlägget mellan 5-10 km/h över gällande hastighetsgräns vid goda förhållanden, och mig vetande har ingen åkt i fängelse för att ha kört 10 km/h för fort när det kan göras på ett säkert sätt, men du kanske sitter på annan information, vilken du gärna får dela med dig av.
Tack för ditt svar, men trappa ner lite på besserwisser attityden.

Det tar fortfarande inte bort sanningen i svaret. Det är inte okej att köra för fort juridiskt. Mitt svar baseras på att du som färsking redan efter kort tid börjar dra på dig dåliga vanor. Vill du ha mer utmaning i körningen finns det bättre platser att söka den än ute bland övriga trafikanter.
Anledningen till att man inte åker dit från 1 km/h i överträdelse är för att då skulle polisen inte ha annat att göra om dagarna.
Var den "magiska gräns" som du är ute efter ligger är helt upp till aktuell myndighet och till sist ligger det på polismannen att göra en bedömning om du ska få böter eller ej för din förseelse. Kör du slarvigt eller konstant för fort en längre tid så sänks ribban garanterat för vad konstapeln kommer att tolerera. Glider du upp i hastighet en kortare tid kommer du förmodligen aldrig bli stoppad av någon bakom dig.
Är det kontroll däremot så talar vi om andra saker. Då är det fastställt redan från början var gränsen ska gå. Ofta plockas allt som rullar över 6 km/h för fort, men det beror på hur folk i övrigt kör. Är det en dag då väldigt många kör mycket för fort kanske resurserna bara finns att plocka de största fiskarna.
Sen är det ofta så att polisen bakom dig inte alltid har tid att bry sig om din körning. Så det är ingen garanti att du inte blir stoppad bara för att polisbilen låg bakom dig. Dom har förmodligen något som prioriterades högre, men att om de inte haft det så hade du fått stanna.
Oavsett vad så bör du fokusera på att köra som reglerna säger. Det blir enklast för dig i det långa loppet. Det finns roligare saker att göra för pengar än att betala böter.
Är du mer nöjd med det svaret?