2011-12-30, 01:35
Medlem
M0ntanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Nej, du kan aldrig byta, oavsett om förpackningen är obruten eller "använd". Receptbelagd medicin bytes aldrig, det står bland annat på kvittot.

Mycket sitter säkert i psyket, men att det aldrig skulle gå att känna skillnad på olika tabletter med samma verksamma ämne men olika bindemedel stämmer inte (i alla fall inte enligt läkare och apotekspersonal jag pratat med). När jag hade Tradolan mot min smärta fick jag en gång Nobligan och fick väldigt dålig effekt, däremot kräktes jag massor vilket jag inte gjorde när jag fick prova Tradolan.

Numera äter jag Citodon, har ett par gånger fått Panocod när Citodon varit slut och de har sämre effekt på min smärta, dessutom mår jag sämre av dem. Har som sagt pratat både med läkare och apotekspersonal och frågat om det "bara" är placebo (placebo ska ju inte underskattas) och fått svaret att det faktiskt kan "kännas skillnad" på olika preparat som är "samma sak".

OnT: Som emmeline säger så måste Apoteket erbjuda det billigaste alternativet, vill man ha ett dyrare får man lägga till lite i mellanskillnad. Det bästa om man absolut vill ha ett speciellt märke är att be läkaren ange "Får ej bytas ut" på receptet, då får Apoteket heller inte byta mot ett billigare alternativ och man slipper betala mellanskillnaden. Dock kan det ju bli problem om ens föredragna märke tar totalt slut överallt, då får man inte ta ett annat märke eftersom läkaren sagt att det inte får bytas ut.
Tramadolen låter mer som att du var allergisk mot något av de resterande ämnen i tabletten. Sen inte för att vara sådan men du tror inte att Panocod faktiskt fungerar lika bra men känns så just för att de inte är Citodon? Vet själv hur mycket hjärnan faktiskt spelar in eftersom jag har haft PÅ i flera år och har PTSD, folk som tycker nojja och sånt är löjligt och för folk med svaga psyken är rätt tröga faktiskt. Ser detta mycket i cannabis och hallucinogen-forumen. De personerna som skriver sådant har uppenbarligen ingen aning om hur mycket hjärnan faktiskt styr våra kroppar och hur vi reagerar i olika situationer och sammanhang.
Citera
2011-12-30, 06:16
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ntana
Tramadolen låter mer som att du var allergisk mot något av de resterande ämnen i tabletten. Sen inte för att vara sådan men du tror inte att Panocod faktiskt fungerar lika bra men känns så just för att de inte är Citodon? Vet själv hur mycket hjärnan faktiskt spelar in eftersom jag har haft PÅ i flera år och har PTSD, folk som tycker nojja och sånt är löjligt och för folk med svaga psyken är rätt tröga faktiskt. Ser detta mycket i cannabis och hallucinogen-forumen. De personerna som skriver sådant har uppenbarligen ingen aning om hur mycket hjärnan faktiskt styr våra kroppar och hur vi reagerar i olika situationer och sammanhang.

Jo, en allergi kan det ju mycket väl vara, eller rättare sagt är väl mest troligt.

Det är möjligt att det är som du säger angående Citodon/Panocod, men som sagt, både min läkare och apotekspersonal har sagt att man kan reagera olika på preparat som är "samma sak fast med annat bindemedel". De kan ju iofs ha fel, eller ha en uppfattning som inte är överens med rådande normer eller vad man ska säga.

Jag är dock helt säker på att olika bindemedel/olika märken kan göra att man känner olika effekt, även om det är sällsynt. Vi får nog enas om att vara oense här.
Citera
2011-12-30, 08:22
Medlem
sara.nillsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexw2
Hmm okej. Så det är inte samma som Mylan ändå??
Är inte Zopiklon Imovane? Meda har jag aldrig fått. Ska be om att få det utskrivet till nästa gång!

Jag har bett min läkare att kryssa för ej utbytbart. Jag får alltså endast imovane meda. vilket jag är jävligt nöjd med. Mylan var inte heller dåliga. pilum däremot tyckte jag var riktigt dåligt. både effekt och form. Hur många fick du utskrivet? När jag fick pilum så var det 60 stycken. Var så arg att jag inte sa till. Imovane meda kostar kanske 5 kr mer. så värt.
Citera
2011-12-30, 08:27
Medlem
sara.nillsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ntana

Jag håller med om att psyket spelar in väldigt mycket. Men vissa bind medel är verkligen hemska. Speciellt p sömn mediciner tycker jag. zopiclone är det inte så stor skillnad mellan märkena, men pilum är nytt och annorlunda i formen.

Zolpidem däremot är det jävligt mycket skillnad mellan olika preparat. Jag har provat alla, och vissa fick mig verkligen att spy.
Citera
2011-12-30, 08:30
Medlem
sara.nillsons avatar
Citat:
Det bästa om man absolut vill ha ett speciellt märke är att be läkaren ange "Får ej bytas ut" på receptet, då får Apoteket heller inte byta mot ett billigare alternativ och man slipper betala mellanskillnaden. Dock kan det ju bli problem om ens föredragna märke tar totalt slut överallt, då får man inte ta ett annat märke eftersom läkaren sagt att det inte får bytas ut.

Min läkare hade valt någon märke på zolpidem som var slutsålt överallt och hade valt att det ej får bytas ut. Där har 2/3 apotek hjälpt mig att få nytt märke. Bara en apotekare som nekade. SÅ det går om man verkligen visar att det är viktigt. Beror självklart också på hur sammarbetsvillig personen är.
Citera
2011-12-31, 01:33
Medlem
xanax99s avatar
Det är exakt samma mängd av den aktiva substansen zopiklon i båda givetvis, det enda som skiljer sig är den fysiska formen på tabletten samt bindmedel etc. Detta kan ju ge en marginell skillnad i frisättning när du väl har pillret i magen men är som sagt marginell.

Vad som däremot kan göra stor skillnad är att underskatta det mänskliga psyket.
Dvs om du redan innan du tar en tablett är negativt inställd till dess möjliga effekt och därmed tror att den inte skall fungera som den ska, så är det oxå troligt att du just kommer uppleva den precis just så.
Citera
2012-01-02, 15:29
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sara.nillson
Min läkare hade valt någon märke på zolpidem som var slutsålt överallt och hade valt att det ej får bytas ut. Där har 2/3 apotek hjälpt mig att få nytt märke. Bara en apotekare som nekade. SÅ det går om man verkligen visar att det är viktigt. Beror självklart också på hur sammarbetsvillig personen är.

Ja, samarbetsviljan kan ju variera... En tidigare husläkare satt "får ej bytas ut" på mina Citodon eftersom jag ju tycker att det bara är de som funkar, det blev problem när Citodonen tog slut överallt. "Nej, de får ju inte bytas så du får inte ta något annat" hette det då. Att Citodon inte fanns var helt oväsentligt.

Det var ju enkelt löst med ett nytt recept förstås, men det kan ju bli struligt.
Citera
2012-01-02, 15:33
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Det är exakt samma mängd av den aktiva substansen zopiklon i båda givetvis, det enda som skiljer sig är den fysiska formen på tabletten samt bindmedel etc. Detta kan ju ge en marginell skillnad i frisättning när du väl har pillret i magen men är som sagt marginell.

Vad som däremot kan göra stor skillnad är att underskatta det mänskliga psyket.
Dvs om du redan innan du tar en tablett är negativt inställd till dess möjliga effekt och därmed tror att den inte skall fungera som den ska, så är det oxå troligt att du just kommer uppleva den precis just så.

Säger inte emot dig helt, men jag kan ju säga att första gången jag fick Panocod istället för Citodon hade jag inga som helst "negativa förväntningar". De var ju "exakt samma sak" och borde alltså fungera exakt likadant. Så jag hade inga "fördomar" alls. Men de fungerade inte alls "exakt likadant", så jag hävdar ändå att bindemedel kan göra skillnad. Och så länge läkare och apotekspersonal, som ju har viss utbildning i sådana här frågor, säger samma sak ser jag ingen anledning att omvärdera min inställning i frågan (jag är rätt envis, ja ).
Citera
2012-01-03, 04:32
Medlem
Angeliques avatar
Jag tyckte mig faktiskt märka en liten skillnad, att Pilum var en aningen mindre potent än Mylan men det kan lika gärna varit ren skär inbillning..

(Ödmjuk as hell, det är jag det!)
Senast redigerad av Angelique 2012-01-03 kl. 04:35.
Citera
2012-01-03, 10:36
Medlem
sara.nillsons avatar
Citat:
Ja, samarbetsviljan kan ju variera... En tidigare husläkare satt "får ej bytas ut" på mina Citodon eftersom jag ju tycker att det bara är de som funkar, det blev problem när Citodonen tog slut överallt. "Nej, de får ju inte bytas så du får inte ta något annat" hette det då. Att Citodon inte fanns var helt oväsentligt.

Det var ju enkelt löst med ett nytt recept förstås, men det kan ju bli struligt.

Du kan ju alltid beställa på apotekets hemsida? gör jag varje gång och hämtar på närmsta apotek. sjukt enkelt och det märket du vill finns alltid. rekommenderar att du gör det.
Citera
2012-01-03, 11:25
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sara.nillson
Du kan ju alltid beställa på apotekets hemsida? gör jag varje gång och hämtar på närmsta apotek. sjukt enkelt och det märket du vill finns alltid. rekommenderar att du gör det.

Men sådant som är narkotikaklassat och sådant som skrivs på "särskild receptblankett" kan väl inte beställas? Har inte kollat så noga om jag ska vara ärlig, hade förut intervallsrecept och det gick ju inte att beställa förrän intervallet "gått ut" och då behövde jag det ju den dagen så jag hade inte kunnat beställa ändå. Var tvungen att åka och hämta på närmaste apotek (det vill säga drygt 2,5 mil hemifrån, varav 5 km till närmaste busshållplats. Inget körkort. Men jag gnäller inte! ).

Oj så "bra" jag förklarar, är en smula trött.
Citera
2012-01-03, 19:47
Medlem
sara.nillsons avatar
Citat:
Men sådant som är narkotikaklassat och sådant som skrivs på "särskild receptblankett" kan väl inte beställas? Har inte kollat så noga om jag ska vara ärlig, hade förut intervallsrecept och det gick ju inte att beställa förrän intervallet "gått ut" och då behövde jag det ju den dagen så jag hade inte kunnat beställa ändå. Var tvungen att åka och hämta på närmaste apotek (det vill säga drygt 2,5 mil hemifrån, varav 5 km till närmaste busshållplats. Inget körkort. Men jag gnäller inte! ).

Oj så "bra" jag förklarar, är en smula trött.

hej! jag började med det för några månader sedan. otroligt smidigt är det. Går även att få det skickat till din adress, men då kostar frakten 30 kr. annars kostar det inget att beställa och bara hämta order på närmsta apotek. Då kan du beställa gratis och hämta.

Angående intervall så stämmer det som du säger. men det går att se alla sina recept på deras hemsida. Då står det om läkare valt intervall och då står det dagen det går att beställa. Spelar ingen roll vad för medicin det är. kanske är det värt för dig att beställa hem det än att åka så långt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in