Citat:
Ursprungligen postat av smaksattsak
Jag och min umgängeskrets är allihopa studenter eller hakar oss fram på lågavlönade jobb. Har man tur(!!!!) har man fått en lägenhet för ca 5000 kr(ca 4000 för studenterna), då man plockar ut max 14000 i månaden(har EN lyckost till polare som kan göra det). Ingen har råd att gå ut på vardagarna för ett glas vin eller en öl än mindre dyka upp på krogen tidigt och spendera massa pengar där.
Är man ung idag ska man vara jävligt tacksam om man kan flytta hemifrån innan man fyllt 22, om man har ett jobb(ett fast kan man ju typ bara drömma om)... och kan man gå ut på krogen och beställa finöl hela kvällen, ja då är man nog miljonär.
Detta är ju inte verkligheten för alla men för väldigt, väldigt många unga är det så idag.
Bor du på landet eller varför är det så svårt för dig?
Jag känner ingen som är arbetslös. De flesta i min ålder 20-25 som jag känner jobbar eller läser en bättre utbildning. Har man vilja att skaffa sig det som krävs så får man jobb.
Jag både pluggar och jobbar, det var inte svårt att komma in elller att skaffa ett jobb.
Nu är jag ju inte jättegammal men jag minns när man fick röka på krogen. Då jag feströker lite så brydde jag mig inte om att det luktade rök eller dess effekter på hälsan. Lukten av sprit, fis med mera är mycket värre.
Kan tänka mig att attityden var bättre förr. Går man ut i Malmö idag vilket jag gör väldigt sällan så är det inte bara blattar som har dålig attityd, många svenskar lackar ur om man råkar gå in i dem. Mindre orter som t.ex. Falkenberg har bättre attityd. Även Båstad och Visby under sommaren har generellt bra stämning. Visby är bättre än Båstad då det kommer många till Båstad för att leka stekare som drar med sig ett jävla beteende.
Som tur är har blatteriet och den dåliga attityden inte kommit till Lund. På nationerna har jag aldrig varit med om bråk eller folk som ska undervisa en i vad respekt innebär.
Mina föräldrar berättar att det var trevlig stämning ute och att en blatte kom fram och frågade om man kaxade för att man råkat titta åt hans håll existerade inte. De gick ut för att ha kul. Helrör och champagnesprut var det ingen som höll på med.
Frågar jag farfar så var det dansbanan dit de cyklade i hopp om att träffa en trevlig kvinna. Där var det inte jakt på ONS utan på en kvinna för livet. Där dansade de på riktigt och bjöd upp tjejen de var intresserade av för att sedan visa upp sina steg.