2011-12-29, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kliimax
Jag har delvis slutat besöka baren, men vid vissa utvalda tillfällen går jag ändå ut. Det jag har märkt är att det är betydligt färre människor ute på krogen nu, det var betydligt mer folk ute förr. Jag var ute varje helg samt även veckodagar ibland mellan det jag var 18 och 24, nu en tid efter detta så är det nästintill tomt. Är detta ett lokalt fenomen? Vad kan det bero på, är det demografin, priserna eller trenderna?

Jag och min umgängeskrets är allihopa studenter eller hakar oss fram på lågavlönade jobb. Har man tur(!!!!) har man fått en lägenhet för ca 5000 kr(ca 4000 för studenterna), då man plockar ut max 14000 i månaden(har EN lyckost till polare som kan göra det). Ingen har råd att gå ut på vardagarna för ett glas vin eller en öl än mindre dyka upp på krogen tidigt och spendera massa pengar där.

Är man ung idag ska man vara jävligt tacksam om man kan flytta hemifrån innan man fyllt 22, om man har ett jobb(ett fast kan man ju typ bara drömma om)... och kan man gå ut på krogen och beställa finöl hela kvällen, ja då är man nog miljonär.

Detta är ju inte verkligheten för alla men för väldigt, väldigt många unga är det så idag.
Citera
2011-12-29, 11:57
Medlem
Har Sverige någonsin haft ett trevligt uteliv (enligt internationella mått)?
Under hela min ungdom så har det här med krogen mest varit en dryg grupptrycksgrej.
Det finns dock fruktansvärt trevliga klubbar utomlands, jag vet inte vad det är som gör dem så mycket trevligare. Tror det är mer avslappnat och mer variation i musiken.
Citera
2011-12-29, 11:58
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krissepoffer
Var volymen på musik lika jävla hög förr i tiden som nu?

Det är ju hopplöst att konversera med folk på krogen då volymen är så vansinnigt hög. Det underlättare ju inte direkt att hörseln är kass från början.
På discon och liknande ställen, ja.
Angående negrer och menaförekomst. Negrer mycket ovanligt, dessutom betraktades de inte som störande snarare tvärtom. Mena, färre men samma attityd som nu.
Citera
2011-12-29, 12:01
Medlem
FarbrorKjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Var det mycket negrer på krogen förr eller turkar i klunga?
Nej. När jag var 20 år hade jag bara sett en handfull svarta personer.
De invandrare som fanns uppfattades fortfarande som exotiska och spännande.
Citera
2011-12-29, 12:04
Medlem
Germanofils avatar
Intressant läsning. Hoppas på fler anekdoter från förr.
Citera
2011-12-29, 12:12
Medlem
Jack.Horner92s avatar
På 60-70-talet fanns det klubbar där folk gick upp på sen och hade samlag (ibland orgier) mitt framför alla andra besökares ögon och det var "nattens underhållning" så att säga. Jag är själv för ung för att ha bevittnat detta men mina föräldrar har berättat rätt så mycket om det. De drack sprit, rökte braj och såg på när folk hade sex (tänk er sjuttiotalskroppar med mycket hår som knullar omkring på blankt scengolv).

Det kan dock ha varit en slags underground-klubb och inte direkt något supervanligt.
Citera
2011-12-29, 12:17
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nu är jag ju inte extremt gammal (36år).. en massa text

Fabulöst skrivet! Tack.

Mitt eget 80-90 tal.. Det fanns väl inte så väldigt många ställen att gå på. På den tiden hade jag bara pengar över på lönehelgerna, köerna var långa, lika långa som håret på den obligatoriska trubaduren som att och brände av nationalteaternlåtar.

Barens utbud var storstark, en dag dyk tequila knack upp, uj så fulla alla blev!

Fick man till äventyrs med sig något hem fick man snällt hålla tillgodo med en redig skäggbiff men oftast fick man gå loserns skamliga väg hem via ett gatukök där man fick sig en dubbelpipig tunnbrödsrulle med räksallad. Såna där grillkorvgubbar var ännu inte uppfunna.
Senast redigerad av idiamindada 2011-12-29 kl. 12:29.
Citera
2011-12-29, 12:33
Medlem
Roll8ors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Nej. När jag var 20 år hade jag bara sett en handfull svarta personer.
De invandrare som fanns uppfattades fortfarande som exotiska och spännande.

Är du född på 30-talet?

Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Var det mycket negrer på krogen förr eller turkar i klunga?

Ja, det var det. Juggar var dock vanligare.

Med "förr i tiden" menar jag 90-talet.
Citera
2011-12-29, 12:35
Medlem
MADs avatar
Det jag saknar mest från slutet på 80- och början på 90-talet är alla svartklubbar man gick till.
Inget kriminellt slödder utan softa människor som satt i soffor och lyssnade på skön musik, drack sprit och rökte cigg. Det var det ultimata stället att ragga på. Avslappnade människor och fantastisk musik på lagom volym ofta med nån DJ.
Citera
2011-12-29, 12:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Nu är det högtid för våra gammla flashbackare att ta ton här i Barer och nattklubbs-forat.

Hur var det att gå ut på eran tid? Hur var stämningen?, vilken musik spelades?, hur mycket röktes det? och vad kostade öl,sprit etc?

Kvinnor?

Kommer ihåg när ölen under en sommar på gamla Lion bar (fridhemsplan) kostade 19 kr för en 50cl flaska. Känns nästan overkligt billigt i dag.

Minns också sista kvällen man fick röka. Rökförbudet infördes exakt klockan 12 på natten och 23.55 stod absolut ALLA och rökte utav bara helvete. Helt klart ett episkt ögonblick.
Citera
2011-12-29, 12:44
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaksattsak
Jag och min umgängeskrets är allihopa studenter eller hakar oss fram på lågavlönade jobb. Har man tur(!!!!) har man fått en lägenhet för ca 5000 kr(ca 4000 för studenterna), då man plockar ut max 14000 i månaden(har EN lyckost till polare som kan göra det). Ingen har råd att gå ut på vardagarna för ett glas vin eller en öl än mindre dyka upp på krogen tidigt och spendera massa pengar där.

Är man ung idag ska man vara jävligt tacksam om man kan flytta hemifrån innan man fyllt 22, om man har ett jobb(ett fast kan man ju typ bara drömma om)... och kan man gå ut på krogen och beställa finöl hela kvällen, ja då är man nog miljonär.

Detta är ju inte verkligheten för alla men för väldigt, väldigt många unga är det så idag.

Bor du på landet eller varför är det så svårt för dig?

Jag känner ingen som är arbetslös. De flesta i min ålder 20-25 som jag känner jobbar eller läser en bättre utbildning. Har man vilja att skaffa sig det som krävs så får man jobb.

Jag både pluggar och jobbar, det var inte svårt att komma in elller att skaffa ett jobb.

Nu är jag ju inte jättegammal men jag minns när man fick röka på krogen. Då jag feströker lite så brydde jag mig inte om att det luktade rök eller dess effekter på hälsan. Lukten av sprit, fis med mera är mycket värre.

Kan tänka mig att attityden var bättre förr. Går man ut i Malmö idag vilket jag gör väldigt sällan så är det inte bara blattar som har dålig attityd, många svenskar lackar ur om man råkar gå in i dem. Mindre orter som t.ex. Falkenberg har bättre attityd. Även Båstad och Visby under sommaren har generellt bra stämning. Visby är bättre än Båstad då det kommer många till Båstad för att leka stekare som drar med sig ett jävla beteende.

Som tur är har blatteriet och den dåliga attityden inte kommit till Lund. På nationerna har jag aldrig varit med om bråk eller folk som ska undervisa en i vad respekt innebär.

Mina föräldrar berättar att det var trevlig stämning ute och att en blatte kom fram och frågade om man kaxade för att man råkat titta åt hans håll existerade inte. De gick ut för att ha kul. Helrör och champagnesprut var det ingen som höll på med.

Frågar jag farfar så var det dansbanan dit de cyklade i hopp om att träffa en trevlig kvinna. Där var det inte jakt på ONS utan på en kvinna för livet. Där dansade de på riktigt och bjöd upp tjejen de var intresserade av för att sedan visa upp sina steg.
Senast redigerad av Triremer 2011-12-29 kl. 12:49.
Citera
2011-12-29, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Bor du på landet eller varför är det så svårt för dig?

Jag känner ingen som är arbetslös. De flesta i min ålder 20-25 som jag känner jobbar eller läser en bättre utbildning. Har man vilja att skaffa sig det som krävs så får man jobb.

Jag både pluggar och jobbar, det var inte svårt att komma in elller att skaffa ett jobb.

Nej jag bor i en stad.
Läs i texten igen så ser du att det inte handlar om ovilja att söka jobb
Har en enda polare som är arbetslös så resten jobbar eller pluggar, men du lever ju knappast livet på csn eller på en lön mellan 8-14tusen. I denna stad ska man vara jävligt glad om man ens hittar en ledig lägenhet. Gör man det och är under 25(vilket de flesta av mina vänner är) så är det istortsett omöjligt att få 1a handskontrakt så då behöver du någon som står på kontraktet åt dig. De flesta privata hyresvärdar som inte hyr ut en liten skrubb(vilket iofs är helt ok som student, då får man inget annat såklart) kräver referens, vilket du inte har om du bott hemma hela ditt liv.

Edit: Du har förstått situationen nu tror jag, tråden handlar om kroglivet så vi fortsätter diskutera det nu istället
Senast redigerad av smaksattsak 2011-12-29 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in