Citat:
Ursprungligen postat av
Observerare
Det fetade är fel. Enligt svensk kyrklig tradition börjar helgdagen klockan 18 på kvällen. Det är därför vi länge hade helgmålsringning i SVT. Det du menar med röd dag är lagstadgad helgdag, och har bara indirekt att göra med hur julen firas inom kyrkan. Man önskar alltså någon god jul efter klockan 18 på julafton om man ska vara helt korrekt i traditionell mening.
Att säga god fortsättning hör till god ton eftersom folk knappast vill höra god jul i veckor framöver. De vet det. Det naturliga är att människor som har träffats och redan har önskat varandra god jul och sedan träffas igen önskar god fortsättning.
Om det vore så som du säger men "god fortsättning" säger alla som man inte sett tidigare, grannar och bekanta använder sig av "god fortsättning" och varför skulle
jul vara ett så hemskt ord att man vill inte höra det fler gånger?
Det verkar som man i Sverige bara får säga "God Jul" bara fram tills det blir kväll den 24 december sedan vill man inte ta ordet Jul i sin mun.
Julen pågår 24-25-26 december, tre dagar... men den 25 som är den egentliga juldagen får man inte längre säga God Jul, det har jag märkt när jag sagt God Jul den 25, jag möts med förvåning... för svenskar verkar julen över när man passerat julafton och alla fått sina presenter.