2022-12-25, 21:54
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinionUnion
Man säger -Gott nytt år. Sen önskar man -God fortsättning. Du får nog fundera en gång till över ditt resonemang.

Grejen är den att alla nöjer sig med att säga bara "god fortsättning"
Citera
2022-12-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag vet, men denna lathet irriterar mig, jag vill höra God Jul! och detsamma gäller Gott Nytt År!

Inte nån jävla fortsättning, då många som haft ett dåligt år, (de flesta är missnöjda med årets om varit) vill se fram emot något nytt!
Det är därför vi har nyårslöften, vi vill se förändring inte fortsättning...

När man säger god fortsättning efter nyår så är det ju god fortsättning på julen eftersom det fortfarande är jul. Det är jul till 13 Januari. Man kan säga god fortsättning på det nya året också. Det är ju som att önska någon ett gott liv. Det betyder ju inte att det ska fortsätta på samma sätt som innan om du tex haft ett skit år

Du verkar inte ha så bra koll på de där :P Läs på lite innan du klagar på folk Kunskap är alltid bra för att slippa missförstånd.

God fortsättning!
Senast redigerad av johannes89 2022-12-25 kl. 21:58.
Citera
2022-12-25, 21:55
Medlem
MinionUnions avatar
Citat:
Grejen är den att alla nöjer sig med att säga bara "god fortsättning"
Alltså du är irriterande trög. God fortsättning på dig.
Citera
2022-12-25, 22:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Akta ond avslutning. https://frageladan.isof.se/visasvar....&log_id=989804
Citera
2022-12-25, 22:30
Medlem
SimonOhlundsMammas avatar
Citat:
Varför inte säga "God Jul" juldagen och annan dag jul? Julen börjar egentligen första juldagen även om julafton är den dagen alla fokuserar på. Juldagen är en röd dag i kalendern.
Det samma gäller när man säger "god fortsättning" den andra januari och tredje januari, man borde säga "Gott Nytt År" istället, då "god fortsättning" handlar om festligheter och dessa har jo tagit slut.
God fortsättning förutsätter att det föregående året har varit gott och även jul och nyårsfirandet men man borde istället fokusera på framtiden!
Gott Nytt År ,det är det jag skulle vilja höra.

Vad tycker ni?

God fortsättning!
Citera
2022-12-25, 22:31
Medlem
Citat:
Varför inte säga "God Jul" juldagen och annan dag jul? Julen börjar egentligen första juldagen även om julafton är den dagen alla fokuserar på. Juldagen är en röd dag i kalendern.
Det samma gäller när man säger "god fortsättning" den andra januari och tredje januari, man borde säga "Gott Nytt År" istället, då "god fortsättning" handlar om festligheter och dessa har jo tagit slut.
God fortsättning förutsätter att det föregående året har varit gott och även jul och nyårsfirandet men man borde istället fokusera på framtiden!

Vad tycker ni?

God fortsättning använder man sig av efter nyår, annars är det fortfarande jul
Citera
2022-12-25, 22:37
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?
Det fetade är fel. Enligt svensk kyrklig tradition börjar helgdagen klockan 18 på kvällen. Det är därför vi länge hade helgmålsringning i SVT. Det du menar med röd dag är lagstadgad helgdag, och har bara indirekt att göra med hur julen firas inom kyrkan. Man önskar alltså någon god jul efter klockan 18 på julafton om man ska vara helt korrekt i traditionell mening.
Att säga god fortsättning hör till god ton eftersom folk knappast vill höra god jul i veckor framöver. De vet det. Det naturliga är att människor som har träffats och redan har önskat varandra god jul och sedan träffas igen önskar god fortsättning.
Citera
2022-12-25, 23:29
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Det fetade är fel. Enligt svensk kyrklig tradition börjar helgdagen klockan 18 på kvällen. Det är därför vi länge hade helgmålsringning i SVT. Det du menar med röd dag är lagstadgad helgdag, och har bara indirekt att göra med hur julen firas inom kyrkan. Man önskar alltså någon god jul efter klockan 18 på julafton om man ska vara helt korrekt i traditionell mening.
Att säga god fortsättning hör till god ton eftersom folk knappast vill höra god jul i veckor framöver. De vet det. Det naturliga är att människor som har träffats och redan har önskat varandra god jul och sedan träffas igen önskar god fortsättning.

Om det vore så som du säger men "god fortsättning" säger alla som man inte sett tidigare, grannar och bekanta använder sig av "god fortsättning" och varför skulle jul vara ett så hemskt ord att man vill inte höra det fler gånger?
Det verkar som man i Sverige bara får säga "God Jul" bara fram tills det blir kväll den 24 december sedan vill man inte ta ordet Jul i sin mun.

Julen pågår 24-25-26 december, tre dagar... men den 25 som är den egentliga juldagen får man inte längre säga God Jul, det har jag märkt när jag sagt God Jul den 25, jag möts med förvåning... för svenskar verkar julen över när man passerat julafton och alla fått sina presenter.
Citera
2022-12-25, 23:53
Avstängd
Citat:
Om det vore så som du säger men "god fortsättning" säger alla som man inte sett tidigare, grannar och bekanta använder sig av "god fortsättning" och varför skulle jul vara ett så hemskt ord att man vill inte höra det fler gånger?
Det verkar som man i Sverige bara får säga "God Jul" bara fram tills det blir kväll den 24 december sedan vill man inte ta ordet Jul i sin mun.

Julen pågår 24-25-26 december, tre dagar... men den 25 som är den egentliga juldagen får man inte längre säga God Jul, det har jag märkt när jag sagt God Jul den 25, jag möts med förvåning... för svenskar verkar julen över när man passerat julafton och alla fått sina presenter.

Julen varar egentligen till 13 januari, men det är nog ovanligt att säga "God jul" efter 24 december. "God fortsättning" ska man säga efter nyår för ett önska en god fortsättning på det nya året.
Citera
2022-12-26, 00:43
Medlem
Det är naturligtvis en god fortsättning på Julfirandet man önskar. Julen börjar egentligen på Julafton kl 18 och pågår sedan till 13-dagen då de vise männen besökte Jesu föräldrar för att hylla den nyfödda kungen Jesus.

Att det kortas ned till enbart ”God fortsättning..” har väl blivit ganska vanligt förekommande i många språkliga sammanhang.
Exempelvis säger många ”Först till kvarn…” (…får först mala)
Eller ”God dag Yxskaft”. (Vilket hänvisar till den döve mannen som försöker gissa sig till vad den annalkande vandraren på vägen kommer ställa honom för frågor och utifrån det beslutar vad han vill ge för replik, vilket naturligtvis blir helt galet)

Tänker att många yngre som inte är bekanta med dessa uttryck i sin helhet missar betydelsen av dem, vilket naturligtvis ger en sämre förståelse av sin samtid och historia.
Citera
2022-12-26, 02:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag vet, men denna lathet irriterar mig, jag vill höra God Jul! och detsamma gäller Gott Nytt År!

Inte nån jävla fortsättning, då många som haft ett dåligt år, (de flesta är missnöjda med årets om varit) vill se fram emot något nytt!
Det är därför vi har nyårslöften, vi vill se förändring inte fortsättning...
Du begriper ju inte.
man vill se en god fortsättning på det nya året.
Inte på det gamla.
Citera
2022-12-26, 07:41
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det finns bara en dag under julen som gäller och det är Juldagen. Period.

De svenskar som säjer "god fortsättning" när det ännu är Juldagen, har absolut ingen koll.

De har av kommerskulturen lurats tro att "Julafton" är dagen de skall ge varandra dyra presenter.

Skrämmande många svenskar synes inte veta om att Julen allt efter att hednatiden var över har varit en Kristen helg och att denna helg firas till åminnelse av Frälsaren Jesu Kristi födelse.

Förälder, även om du själv intalats inte tro på en Gubbe i Molnet, så berätta för dina telningar varför vi i Västerlandet firar Jul. De kommer då vara mer välbriefade än somliga av sina generationskamrater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in