2016-12-27, 14:50
Medlem
Stämmer säkert. "Gott slut" förekommer också. Men jag undrar alltså om man önskar "God fortsättning" någon annanstans än i Sverige. Har du någonsin hört någon säga det på något annat språk?
Citera
2016-12-27, 15:01
Medlem
Det " brushane " skriver stämmer för min del också. God fortsättning gäller Jul.

Om dessa God- önskningar gäller i andra länder vet jag inte. Vore intressant att veta om julen varar lika länge som här. Vi har ju även 20 e dagen, som också är Knut. Men då är det slut.
Citera
2016-12-27, 15:01
Medlem
HerrGickhans avatar
https://hogtider.wordpress.com/2012/...-fortsattning/

Begreppet »god fortsättning« runt jul och nyår är i hög grad ett svenskt påfund. I engelskan kan man väl ibland höra: Happy New Year and all the best for the coming year.
Citera
2016-12-28, 14:34
Moderator
Hamilkars avatar
Två högst snarlika trådar sammanfogade.
/Mod.
Citera
2022-12-25, 21:37
Medlem
rex144s avatar
Folk som säger "god fortsättning" redan juldagen

Varför inte säga "God Jul" juldagen och annan dag jul? Julen börjar egentligen första juldagen även om julafton är den dagen alla fokuserar på. Juldagen är en röd dag i kalendern.
Det samma gäller när man säger "god fortsättning" den andra januari och tredje januari, man borde säga "Gott Nytt År" istället, då "god fortsättning" handlar om festligheter och dessa har jo tagit slut.
God fortsättning förutsätter att det föregående året har varit gott och även jul och nyårsfirandet men man borde istället fokusera på framtiden!
Gott Nytt År ,det är det jag skulle vilja höra.

Vad tycker ni?
Citera
2022-12-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Varför inte säga "God Jul" juldagen och annan dag jul? Julen börjar egentligen första juldagen även om julafton är den dagen alla fokuserar på. Juldagen är en röd dag i kalendern.
Det samma gäller när man säger "god fortsättning" den andra januari och tredje januari, man borde säga "Gott Nytt År" istället, då "god fortsättning" handla om festligheter och dessa kommer ju ta slut.
God fortsättning förutsätter att det föregående året har varit gott och även jul och nyårsfirandet men man borde istället fokusera på framtiden!
Gott Nytt År ,det är det jag skulle vilja höra.

Vad tycker ni?

Är väl god fortsättning på julen alltså den är inte över.
Citera
2022-12-25, 21:41
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Är väl god fortsättning på julen alltså den är inte över.

Jag vet, men denna lathet irriterar mig, jag vill höra God Jul! och detsamma gäller Gott Nytt År!

Inte nån jävla fortsättning, då många som haft ett dåligt år, (de flesta är missnöjda med årets om varit) vill se fram emot något nytt!
Det är därför vi har nyårslöften, vi vill se förändring inte fortsättning...
Citera
2022-12-25, 21:43
Medlem
Jordgubbes avatar
De går även urskilja på att de kastat ut granen den 23e.
Citera
2022-12-25, 21:43
Medlem
MinionUnions avatar
Varför skulle "God fortsättning" syfta till att föregående år varit gott. Det är bara en önskning att fortsättningen blir god.

Om någon säger -Lycka till. Tar de det på samma sätt?
Citera
2022-12-25, 21:50
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinionUnion
Varför skulle "God fortsättning" syfta till att föregående år varit gott. Det är bara en önskning att fortsättningen blir god.

God fortsättning... syftar på att julfirandet och nyårsfirandet varit bra och att det föregående året varit bra och man vill ha mer av den varan.

Men det som irriterar mig mest är att man helt utelämnar orden Jul och Nyår,
jag vill höra dessa ord och inte nån jävla anonym fortsättning.
Det kan man säga jobbarna som lägger klinkers, närde gjort halva jobbet och det ser bra ut, "God fortsättning grabbar"

Uttrycket "God fortsättning" eliminerar ordet Jul och Nytt År,
Senast redigerad av rex144 2022-12-25 kl. 21:53.
Citera
2022-12-25, 21:52
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinionUnion

"Lycka till" står för sig själv, det försöker inte utradera andra uttryck som "god fortsättning"
Citera
2022-12-25, 21:53
Medlem
MinionUnions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
God fortsättning... syftar på att julfirandet och nyårsfirandet varit bra och att det föregående året varit bra och man vill ha mer av den varan.

Men det som irriterar mig också ar att man helt utelämnar orden Jul och Nyår,
jag vill höra dessa ord och inte nån jävla anonym fortsättning.
Det kan man säga jobbarna som lägger klinkers, närde gjort halva jobbet och det ser bra ut, "God fortsättning grabbar"

Uttrycket "God fortsättning" eliminerar ordet Jul och Nytt År,
Man säger -Gott nytt år. Sen önskar man -God fortsättning. Du får nog fundera en gång till över ditt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in