2005-01-14, 22:08
Medlem
Arasalls avatar
Jag röker under spisfläkten. Jaja, okej, det är väl inte det bästa, men jag sparar uterökningen tills jag ska sluta på allvar, annars har det ju ingen effekt

Jag har en knepig hemmakonstruerad fläkt - enligt sotaren. Filtergrejen som ska rengöras är bara omkring 2x3 dm, så den borde vara lätt att doppa ner i en balja med... nånting. Filtret består av x lager ståltrådsnät med (tror jag) kolfilter mellan, så att ta isär hela boxen är inte att tänka på. Har ingen aning hur jag skulle kunna bära mig åt, kopparplåt runt ikring, ihoplödd.

Nån som har någon genialisk rengöringsmetod på lager? Nån slags kemisk blandning att doppa ner ett litet nerrökt fläktfilter i?

Hoppas
Citera
2005-01-14, 22:32
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Jag har en likadan fläkt, en PM90 för att vara specifik. Ganska enkel att rengöra om än en aning omständigt. Brukar spola med den hårda, koncentrerade strålen från duschmunstycket först för att bli av med allt damm och skit och sedan lägga i en hink med vanligt allrengöringsmedel (euroshopper fungerar utmärkt) ett par timmar för att sedan skölja av den en gång till.

Dom blir hiskeligt äckliga dom där filtren

/#LOUDmouth#
Citera
2005-01-14, 23:47
Medlem
Arasalls avatar
PM90 låter intressant, sotaren kallade min fläkt för idiotmanick

Faktum är att den som bodde här förut var en totalidiot när det gäller konstruktioner. Visserligen kallade han sig byggmästare i telefonkatalogen, men allt han konstruerade var oanvändbart.

Vad sägs om ett badrum inrett med brunt kakel, med dekor... Säkert 15-20 kr plattan, och som täcker hela rummet - kanske 4x4 m (ja, stort). Byggt -75. Vi flyttar in -00. Ett barn tar ett (tämligen) civiliserat barnbad, och kaklet börjar falla. Slutsats - ingen har använt detta badkar sedan badrummet byggts.

Likadan är slutsatsen när det gäller spisfläkt. Detta artefaktliknande föremål har icke använts sedan det infogades för att utgöra ett vackert synintryck. Förmodligen har de väl inte använt spisen heller, när de inte använt badrummet sedan -75 (jaja, kanske har de borstat tänderna då). Fanns färdiglagat då?

Jag ska testa ditt tips i morrn om jag ids... Hoppades på nåt mirakeltips i stil med silverrengöringen på tv-shop
Citera
2005-01-15, 01:05
Medlem
High Voltages avatar
Jag brukar köra med en liter kallavfettning och vatten, bara låta det ligga och dra någon timma så är det som nytt sedan..
Citera
2005-01-15, 01:06
Medlem
Pendeltågs avatar
Lägg filtret i blöt i varmvatten + diskmedel en timma. Att köra filter i diskmaskinen funkar också, såvida du har en vill säga.
Citera
2005-01-15, 15:33
Medlem
tomibollens avatar
frugan sköljer med varmt vatten en stund sen får den ligga i klorin i
20 min blank å fin som om den vore ny
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem