2011-12-28, 18:07
Medlem
Tycker det här med att få till en riktig skön/fet kick kan vara lite klurigt att få till...Jag brukar lägga på compressor och lite eq, det borde väl duga?
Så om ni har några tips vad som behövs göras så får ni gärna komma med det

p.s om ni har några feta kicksamples så får ni ju gärna ge mig det höhö
Citera
2011-12-28, 18:18
Medlem
Deficios avatar
Ingen compressor och mycket EQ.
Citera
2011-12-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deficio
Ingen compressor och mycket EQ.

fan vilken myt!? men hur ställer jag eq:n rätt då?
Citera
2011-12-29, 08:40
Medlem
Deficios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beffsor
fan vilken myt!? men hur ställer jag eq:n rätt då?
Träna! Jag menar endast att jag brukar undvika compressors, en liten ovana kanske.

Kolla denna & läs detta!
Citera
2011-12-29, 12:34
Medlem
Jonny666s avatar
Trigga kaggen, finns ju tusentals med bra samplingar, googla
Citera
2011-12-29, 16:15
Medlem
jag brukar compressa kicken och självklart EQ men testa att lägga en sub kick men "bassboost" samtidigt för att kanske få en mer hiphop stil.

http://www.youtube.com/watch?v=WohHW...84AUAAAAAAAAAA

Här har du en liten melodi jag skapade för att testa nya genre, lyssna på kicken vid varje ny takt.

Hoppas att detta hjälpte något!
Citera
2011-12-30, 00:23
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Om du pratar i en vanlig sång mick (dynamisk) brukar det finnas en "ful-frekvens" att börja bekämpa. T.ex. kan du då ställa ett svepbart filter på +8 dB och börja leta med svepet. Vi säger att du med ratten stående i närheten av 350Hz låter riktigt fördjävligt, nu ställer du om boosten på +8db till att skära -6dB eller så. Sedan höjer du nog en aning på regeln och börjar leta efter hur pass mycket du vill skära, och efter det är det nog inga lika kraftiga eq'n som ska till för att bli nöjd.
Nu till baskaggemicken. Om du medan trummisen stampar gör likadant efter tankegången att börja leta efter "ful-frekvensen" så upptäcker du att micken med större membran har fula fläcken vid en lägre frekvens. Kanske vid 170Hz....? Om du börjat så med svepet brukar det inte kännas lika farligt att låta lägsta frekvenserna vara kvar även om Deficio's tips vara riktigt bra. Jag skulle säga att min modell skulle funka bra live där man kan bygga ljudet på styrka med mäktigt PA, medan om man gör inspelningar kommer bli sjukt besviken om man försöker göra likadant. Bra ljud blir då att finskruva mer i stil med Deficio's länkar.

Valet av mikrofon är ett bra vapen också, har PA't riktigt jättemaffiga sub-basar under scenen behöver du inte fläskigare mick än Shure Beta-91 för att få byxbenen att fladdra, och på köpet ger den micken det där snabba rappa soundet som du inte får med Beta-52'an (med 52'an kan du bara picka med fingertoppen på gallret så låter det som en atombomb i PA't och då blev ju ideologin att skära bort lägsta basen knappast fel).

Glöm bara inte att för en del sorts musik är det närmickade "tjoffljudet" inte bäst, utan man vill kanske hellre ha ett ljud som liknar hur det känns att stå bredvid trumsetet. Och det måste inte vara vis-jazz eller så, lyssna t.ex. på Mötley crue's skiva "shout at the devil". Riktigt hårt utan att bastrumsljudet egentligen låter så där "producerat". http://open.spotify.com/track/5ebNUXrwvKm8g7N4CxXEui
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in