2011-12-29, 12:03
Medlem
fizys avatar
Jag skulle be att få tala med butikschefen, trycka upp bötern i hans ansikte och nämna att snålfan som inte ens erbjuder sina kunder gratis parkering just har förlorat x kunder (Du, din familj)
Citera
2011-12-29, 12:52
Medlem
Svizzeras avatar
Jag tycker även du ska ta kontakt med Willys. De har ju knappast något intresse av att deras kunder blir trakasserade av ivriga lapplisor. Det slutar nog ändå med att du måste betala och kanske att Willys sätter upp en skylt vid ingågen i stil med "Ställt p-skivan?".

Sedan kan man fråga sig vad exakt "samhällsnyttan" består i av att tvinga hederligt folk som glömt ställa p-skivan under några minuter att betala hutlösa summor i böter. Det vore en annan femma om böterna bara bestod av ett par hundralappar, men nu är ju böterna lite högre än så...
Citera
2011-12-29, 13:00
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizy
Jag skulle be att få tala med butikschefen, trycka upp bötern i hans ansikte och nämna att snålfan som inte ens erbjuder sina kunder gratis parkering just har förlorat x kunder (Du, din familj)
Han erbjuder gratis parkering, om du orkar sätta upp en p-skiva så att de kan se skillnad på de som ska handla och de som bara utnyttjar gratis parkering.
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Jag tycker även du ska ta kontakt med Willys. De har ju knappast något intresse av att deras kunder blir trakasserade av ivriga lapplisor. Det slutar nog ändå med att du måste betala och kanske att Willys sätter upp en skylt vid ingågen i stil med "Ställt p-skivan?".

Sedan kan man fråga sig vad exakt "samhällsnyttan" består i av att tvinga hederligt folk som glömt ställa p-skivan under några minuter att betala hutlösa summor i böter. Det vore en annan femma om böterna bara bestod av ett par hundralappar, men nu är ju böterna lite högre än så...
Samhällsnyttan ligger i att affärerna kan fortsätta erbjuda gratis parkering, för att de kommer då ha plats för sina kunder på de platser de betalar dyrt för att underhålla och äga. Annars skulle platserna bara tas upp av folk som svinar gratis parkering och ställer sina vrak där och sticker. Eller parkerar och åker iväg hela dagarna.

Jag har hellre gratis parkering och låter folk åka dit för att de glömt p-skivan (duh, sånt står vid ingången till parkeringsområdet. Kan du inte se ska du inte köra bil) än att behöva betala för parkeringen också.
Citera
2011-12-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
kul för dig. I min hemkommun så har alla parkeringar vid diverse centrum och mataffärer p-skiva. Det är regel snarare än undantag.

Är butikerna placerade så att det skulle bli fullt av andra gratisparkerare än dom som handlar?

Citat:
Ursprungligen postat av fizy

Om det var gratis så kanske du och din familj inte fick någon ledig plats för att en massa andra luffare fyllt upp alla platser..

.
Citera
2011-12-29, 13:09
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Är butikerna placerade så att det skulle bli fullt av andra gratisparkerare än dom som handlar?
Låt mig säga så här: På de 100 % gratis parkeringsplatserna så är det fullt av lodisbilar, avställda vrak, och folk som utnyttjar det som långtidsparkering. Det behövs att det finns en spärr på hur länge du får stå. Och två timmar utanför mataffärerna är faktiskt mer än väl gott.
Citat:
Om det var gratis så kanske du och din familj inte fick någon ledig plats för att en massa andra luffare fyllt upp alla platser..

.
Och det du skrev ovan är anledningen till att det är p-skiva.
Citera
2011-12-29, 13:18
Medlem
tuffkatts avatar
Säg att du var bara skulle in en snabbis och förmodade att du inte behövde ställa in p-skiva, men att kvinnan i kassan pågrund av sin inkompetens höll dig kvar längre än väntat.
Citera
2011-12-29, 13:23
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Säg att du var bara skulle in en snabbis och förmodade att du inte behövde ställa in p-skiva, men att kvinnan i kassan pågrund av sin inkompetens höll dig kvar längre än väntat.
Acceptera att du glömde p-skiva, för den skulle vara ställd när du lämnade bilen.
Citera
2011-12-29, 15:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jowewe
Så länge det inte är stoppförbud så är det tillåtet med av-/pålastning i max 5 minuter. Detta borde också innefatta hämtning av p-skiva.
Nej, står det att p-skiva gäller ska den finnas där från 1:a sekunden om inget annat anges.
Citera
2011-12-29, 15:41
Medlem
pingu-walters avatar
Säg att du satt och letade efter P-brickan i bilen när en parkeringsvakt hoppade fram och satte en bot på din plåt. Du bara: fan vad gör du? Han bara flinar och går därifrån.
Citera
2011-12-29, 15:45
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingu-walter
Säg att du satt och letade efter P-brickan i bilen när en parkeringsvakt hoppade fram och satte en bot på din plåt. Du bara: fan vad gör du? Han bara flinar och går därifrån.
Hur förklarar du fotografiet som mycket troligt finns som bevisning ifall ts vill försöka lura sig ifrån sitt ansvar att följa områdets parkeringsvilkor?
Citera
2011-12-29, 15:50
Medlem
pingu-walters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Hur förklarar du fotografiet som mycket troligt finns som bevisning ifall ts vill försöka lura sig ifrån sitt ansvar att följa områdets parkeringsvilkor?
Bildbevis är inget bevis i dessa moderna tider men visst, är bilden tagen från sidan så har du P-bricka men snubben har fotat så den inte syns. Annars så letade du efter pbrickan på golvet och syns inte på fotot. Lite långsökt, men konstigare saker har hänt.
Citera
2011-12-29, 15:54
Medlem
edches avatar
Fast det satt ju en p-skiva som var felaktigt inställd, vad är problemet? Betala och se glad ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in