Citat:
Ursprungligen postat av David86
När ska ni fatta att denna praxisen med 5 minuter (t om 10 minuter i din stad tydligen) enbart skall gälla när det saknas biljett eller p-skiva.
Det är väl just precis det vi har fattat för att använda dina ord. Det står ingenting i lagen om tid, det är helt enkelt något som parkeringsbolagen har tolkat som korrekt, något som sedan ofta har ändrats av Polismyndigheten som endast följer lagen.
Parkeringsbolagen indoktrinerar (utbildar) ofta sina anställda till något som vi kallar praxis. Det finns inget stöd för detta i någon lag eller föreskrift. Polismyndigheten har dock haft godheten att stryka parkeringar som ej har överskridit 10 minuter med hänvisning till lastning och lossning eller annat skäl. Det har sedan lett till en praxis som outbildade och indoktrinerade lapplisor gärna vill kalla lag.
I de många överklaganden som jag fått igenom genom åren, både för mig själv och många kollegor så har just lastning och lossning åberopats. Lapplisan har då många gånger skrivit 10:43-10:47 som exempel. Eftersom man lämnat bilen endast 4 minuter för att tex köpa en parkeringsbiljett så har vid överklagan boten strukits.
När det gäller p-skivan så tolkar jag det som att det råder parkeringsförbud på platsen om man inte använder p-skiva. Då har du, precis som överallt i Sverige rätt att ägna dig åt lastning och lossning av gods, och du kan lämna fordonet för just det, så länge det inte tar mer än 10 minuter från det du lämnade det till det du återkommer.
Det sistnämnda är just praxis, för vem överklagar du till egentligen när du får p-böter, jo just det Polismyndigheten. Men som i fallet ovan så är det ett privat parkeringsbolag, då skall överklagan göras dit tyvärr. Men de följer trots allt Polismyndighetens exempel, om de vill behålla sitt kontrakt med kommunen, så möjligheten att få rätt hos dem borde, och skall vara lika stor som hos Polismyndigheten. Lastning och lossning borde vilken förordning som än gäller idag vara tillåten. Hur skulle vårt samhälle fungera utan den lagen.
I Göteborg råder ännu, den gamla praxisen, lagen, vanan, sedvänjan. Ställ dig på parkeringsförbud och kom undan med det om du lastar i max 10 minuter. Samma borde med min uppfattning råda med en löjlig p-skiva. Om du ej betalat, råder parkeringsförbud. Du bryter ej mot parkeringsförbudet om du lastar eller lossar gods. P-skivan är underordnad emedan den är att jämställa med att betala sin parkeringsavgift.
En jurist vore trevligt nu. Själv har jag Felparkerarens Handbok i bokhyllan skriven av Mårten Wikforss som numera är Head of Volvo Group Media Relations. De va la så han fick jobbet kanske.