• 5
  • 6
2011-12-30, 13:07
Medlem
sikkers avatar
Inte för att det gäller i detta fallet, men har du ingen P-skiva i bilen kan du skriva en egen lapp och sätta den i rutan. Då skriver du ett stort P och tiden. Detta är en giltig variant av P-skiva, så länge den placeras tydligt i rutan och är tydligt skriven.
Citera
2011-12-30, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jowewe
Så länge det inte är stoppförbud så är det tillåtet med av-/pålastning i max 5 minuter. Detta borde också innefatta hämtning av p-skiva.

Har haft p-vakten väntandes utanför porten många gånger när jag lastar upp arbetsväskor, men jag är aldrig uppe i mer än 2 minuter, så han åker så fort jag går fram till bilen.

Mvh

Finns ingen stipulerad kontrolltid. Det ska pågå en aktiv lossning/lastning vid bilen, och den får inte förhalas. Man kan t.ex inte ställa en tom flyttlåda vid bilen och sen gå iväg en halvtimme för att fika för att det ska se ut som att man lossar/lastar.
Citera
2011-12-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Jag tycker även du ska ta kontakt med Willys. De har ju knappast något intresse av att deras kunder blir trakasserade av ivriga lapplisor. Det slutar nog ändå med att du måste betala och kanske att Willys sätter upp en skylt vid ingågen i stil med "Ställt p-skivan?".

Sedan kan man fråga sig vad exakt "samhällsnyttan" består i av att tvinga hederligt folk som glömt ställa p-skivan under några minuter att betala hutlösa summor i böter. Det vore en annan femma om böterna bara bestod av ett par hundralappar, men nu är ju böterna lite högre än så...

P-skivekravet finns nog av en anledning för annars inför man inte ett sånt påfund. Troligtvis så är det många som tjuvparkerar på Willys parkering, och då har de istället valt att införa x timmars gratis parkering mot att man använder p-skiva. Det innebär att deras kunder kan utföra sina besök i affären och att det blir lättare att parkera då man blir av med de som parkerar där hela dagarna utan att besöka affären.

Felet är inte att man har valt att sätta upp ett krav på p-skiva, felet är att trådskaparen inte följde lagstiftningen. Och vad har affären med det att göra?
Citera
2011-12-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Säg att du var bara skulle in en snabbis och förmodade att du inte behövde ställa in p-skiva, men att kvinnan i kassan pågrund av sin inkompetens höll dig kvar längre än väntat.

Det var det dummaste jag hade hört. Ska han nu skylla sin dumhet på en i butiken anställd person och det kanske råkade vara enbart en kvinna i kassan just då och så får hon skit för det?

"Jag lämnade mitt bil inlåst i bilen mitt i sommaren när det var 30 grader varmt ute, men jag skulle bara springa in och pissa på macken. Det var kö för att det satt en kvinna och sket, och det är hennes fel att mitt barn skållades ihjäl i bilen som hade stängda rutor"...? Ungefär samma dumma logik.

Gör man fel så får man stå för det.
Citera
2011-12-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Candide-Optimisten
Lurigt med privata parkeringsbolag. De utfärdar boten och det är sedan hos dem du skall överklaga. Ring och be dem pausa boten för att du vill överklaga skriftligen. Praxis är att du får två veckor på dig.

Formulera sedan ett brev "där du förklarar att du ägnade dig åt lastning och lossning av gods i enlighet med Trafikförordningens föreskrifter. Du gick in och hämtade din gamla Mamma som hade handlat färdigt och var ej borta från bilen mer än 5 minuter. Eftersom parkeringen gjordes för att lasta på gods, och den var pågående, dvs det tog ej mer än 10 minuter från det du lämnade ditt fordon till det du återkom, så kan du ej ha brutit mot föreskrifterna på platsen. Boten skall därför strykas med hänvisning till det ovanstående. "

Något i den stilen. Du får i alla fall valuta för pengarna om du överklagar. Jag har fått igen 9 av 10 av mina överklagningar genom åren. Lite osäker på p-skivor dock. Vi har inga såna här där jag bor.

Lycka till.

Nu är det dock LKOP som gäller, här finns den publicerad hos P-bolaget i Göteborg som exempel: http://www.p-bolaget.goteborg.se/sv/...lig-Parkering/

I Trafikförordningen 3 kap 49a § punkt 3 finns p-skiva med.

Det finns inget stöd för det du skriver ovan.
Citera
2011-12-30, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det fungerar på samma sätt som vilket annat civilrättsligt avtal. P-skivan är ett av villkoren, ergo har personen inte uppfyllt sin del.

Sedan finns heller ingen praxis angående tid för övervakning som du påstår. I enlighet med FDEF så är TS fordon att anse som parkerat.

Jepp, enligt trafikförordningen så ska det finnas en p-skiva om så erfordras, och den ska givetvis vara rätt inställd. Enda undantaget är om det inte är krav vissa tider på dygnet.
Om man ska jämställa p-skiva med p-biljett så ska p-biljett finnas i bilen även om det inte kostar nåt att parkera men det finns en p-automat. Det finns t.ex på Mölndals Centrum utanför Göteborg där man måste ta en biljett fastän det är gratis. Har man ingen biljett så får man böter. Helt enligt lagen.
Citera
2011-12-30, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Vad stöder du denna tes på? Tror du att parkeringshusägarna i storstäderna idkar välgörenhet?

Det kostar i dagsläget minst en halv miljon att anlägga en p-plats i ett p-hus, att anlägga en utomhus-p-plats kostar upp till en kvarts miljon.

Det som kostar är t.ex asfalt, prospektering, el, linjemålning, skyltning, p-automater, kantstenar, utsmyckning etc.

Så parkering är kostsamt.
Citera
2011-12-30, 22:28
Medlem
Candide-Optimistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Nu är det dock LKOP som gäller, här finns den publicerad hos P-bolaget i Göteborg som exempel: http://www.p-bolaget.goteborg.se/sv/...lig-Parkering/

I Trafikförordningen 3 kap 49a § punkt 3 finns p-skiva med.

Det finns inget stöd för det du skriver ovan.

Tack min vän, i morgon, eller någon annan dag som följer därpå, skall jag uppdatera mig på detta. För inte allt för länge sedan hänvisade jag till Vägtrafikkungörelsen, sen blev den väldigt obsolet innan TF kom och gjorde entré. Det ska fan till att memorera skiten nu för tiden. Tack för din länk. Jag går på djupet och läser in mig på detta omedelbums. Med det sagt, jag har fått tebax nästan allt jag betalt genom just denna kunskap. Man lär sig skiten och sen använder man den emot dem. Jag brukade rabbla Tf 1999 12:72. Vette fan om det är rätt, men det funkade alltid.

EDIT: Va fan, LKOP är från 1984. Jaja, jag är bladig nu, återkommer.
Senast redigerad av Candide-Optimisten 2011-12-30 kl. 22:30.
Citera
2011-12-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det fungerar på samma sätt som vilket annat civilrättsligt avtal. P-skivan är ett av villkoren, ergo har personen inte uppfyllt sin del.

Sedan finns heller ingen praxis angående tid för övervakning som du påstår. I enlighet med FDEF så är TS fordon att anse som parkerat.

Käre vän, vad är FDEF? Det finns visst en praxis, dock ej en nedskriven. Alla parkeringsbolag utbildar (indoktrinerar) sina anställda i just detta. Praxis i min hemstad är 10 minuter. Skriver lapplisan mindre än det så finns det utrymme för överklagan. Det har jag empiriska kunskaper om.
Citera
2011-12-30, 23:28
Medlem
Citat:
Käre vän, vad är FDEF? Det finns visst en praxis, dock ej en nedskriven. Alla parkeringsbolag utbildar (indoktrinerar) sina anställda i just detta. Praxis i min hemstad är 10 minuter. Skriver lapplisan mindre än det så finns det utrymme för överklagan. Det har jag empiriska kunskaper om.

Tänkte på följande http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010651.htm att hänvisa till en praxis som inte finns... Har empiriska erfarenheter och även diskuterat med transportstyrelsens/trafikverkets jurister samt andra sakkunniga inom området.
Citera
2011-12-30, 23:32
Medlem
Citat:
När ska ni fatta att denna praxisen med 5 minuter (t om 10 minuter i din stad tydligen) enbart skall gälla när det saknas biljett eller p-skiva.
Citera
2011-12-31, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
När ska ni fatta att denna praxisen med 5 minuter (t om 10 minuter i din stad tydligen) enbart skall gälla när det saknas biljett eller p-skiva.

Det är väl just precis det vi har fattat för att använda dina ord. Det står ingenting i lagen om tid, det är helt enkelt något som parkeringsbolagen har tolkat som korrekt, något som sedan ofta har ändrats av Polismyndigheten som endast följer lagen.

Parkeringsbolagen indoktrinerar (utbildar) ofta sina anställda till något som vi kallar praxis. Det finns inget stöd för detta i någon lag eller föreskrift. Polismyndigheten har dock haft godheten att stryka parkeringar som ej har överskridit 10 minuter med hänvisning till lastning och lossning eller annat skäl. Det har sedan lett till en praxis som outbildade och indoktrinerade lapplisor gärna vill kalla lag.

I de många överklaganden som jag fått igenom genom åren, både för mig själv och många kollegor så har just lastning och lossning åberopats. Lapplisan har då många gånger skrivit 10:43-10:47 som exempel. Eftersom man lämnat bilen endast 4 minuter för att tex köpa en parkeringsbiljett så har vid överklagan boten strukits.

När det gäller p-skivan så tolkar jag det som att det råder parkeringsförbud på platsen om man inte använder p-skiva. Då har du, precis som överallt i Sverige rätt att ägna dig åt lastning och lossning av gods, och du kan lämna fordonet för just det, så länge det inte tar mer än 10 minuter från det du lämnade det till det du återkommer.

Det sistnämnda är just praxis, för vem överklagar du till egentligen när du får p-böter, jo just det Polismyndigheten. Men som i fallet ovan så är det ett privat parkeringsbolag, då skall överklagan göras dit tyvärr. Men de följer trots allt Polismyndighetens exempel, om de vill behålla sitt kontrakt med kommunen, så möjligheten att få rätt hos dem borde, och skall vara lika stor som hos Polismyndigheten. Lastning och lossning borde vilken förordning som än gäller idag vara tillåten. Hur skulle vårt samhälle fungera utan den lagen.

I Göteborg råder ännu, den gamla praxisen, lagen, vanan, sedvänjan. Ställ dig på parkeringsförbud och kom undan med det om du lastar i max 10 minuter. Samma borde med min uppfattning råda med en löjlig p-skiva. Om du ej betalat, råder parkeringsförbud. Du bryter ej mot parkeringsförbudet om du lastar eller lossar gods. P-skivan är underordnad emedan den är att jämställa med att betala sin parkeringsavgift.

En jurist vore trevligt nu. Själv har jag Felparkerarens Handbok i bokhyllan skriven av Mårten Wikforss som numera är Head of Volvo Group Media Relations. De va la så han fick jobbet kanske.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in