• 1
  • 2
2011-12-28, 14:29
Medlem
Bor för närvarande i Rumänien, skall flytta hem till SWE eller kanske något annat EU land.
Om jag nu har köpt min mobil på ett 2års abonemang men bara skiter i det och drar (värde ca. 5000kr) och tar med mig mobilen, vad kan hända då?

Dom har kopia på pass, och hyreskontraktet. (Boendet i rum.).
Citera
2011-12-28, 16:10
Medlem
Snösparvs avatar
Vad tror du själv?

Dom kommer kontakta Intrum Justitia som har väldigt bra teckning över hela världen gällande inkassoindrivning. Du kommer få problem iaf i Sverige med Intrum och fogden.

Edit: Sedan lär dom väl spärra din mobil via IMEI men det är väl kanske en annan frågeställning.
Citera
2011-12-28, 16:49
Medlem
Conceptions avatar
Fan va trött man blir.

Folk ska bara luras, jävlas, fuska och bara tänka på sig själva. Har du ingen självaktning människa??

Men försök sjappa du. Det blir nog bra. Försök med sånt resten av livet du.

För att sen vara on-topic så är det precis som föregående författare skriver. Tro inte att du är den första som försöker något sådant.
Citera
2011-12-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Edit: Sedan lär dom väl spärra din mobil via IMEI men det är väl kanske en annan frågeställning.

Ingen aning vad händer men skulle bara citera snösparv.. spärra mobil kan man göra via imei visst men det fungerar inte bara på detta landet det e spärrat. det komme ej fungera i rumanien men kommer fungera i övriga världen. så har jag fattat iaf.
Citera
2011-12-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fan va trött man blir.

Folk ska bara luras, jävlas, fuska och bara tänka på sig själva. Har du ingen självaktning människa??

Men försök sjappa du. Det blir nog bra. Försök med sånt resten av livet du.

För att sen vara on-topic så är det precis som föregående författare skriver. Tro inte att du är den första som försöker något sådant.

Är det ett brott i sig att fråga? Bara en fundering jag har haft, så ta det lugnt min lilla vän.

I dagsläget så är jag bara sjukt jävla bitter på det här bajslandet att jag tycker att de som bär ansvaret för att dom kom in i EU bör arkebuseras.

snösparv: Skall beloppet inte överstiga ett visst värde för att man skall gå den vägen?
Citera
2011-12-28, 23:51
Medlem
det beror på lite.
det blir ganska dyrt för firman att försöka driva in en skuld utomlands.
skulle vilja säga att det är 50/50
Citera
2011-12-29, 11:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sollz
Är det ett brott i sig att fråga? Bara en fundering jag har haft, så ta det lugnt min lilla vän.

I dagsläget så är jag bara sjukt jävla bitter på det här bajslandet att jag tycker att de som bär ansvaret för att dom kom in i EU bör arkebuseras.
Ok, att du ens har de tankarna är tragiskt.

Ska den stackars mobilförsäljaren lida bara för att du tycker Rumänien är ett bajsland. Du är en jävla pajas som förtjänar att bo i mörkaste afrika med den inställningen.
Citera
2011-12-30, 03:46
Medlem
Citat:
Ok, att du ens har de tankarna är tragiskt.

Ska den stackars mobilförsäljaren lida bara för att du tycker Rumänien är ett bajsland. Du är en jävla pajas som förtjänar att bo i mörkaste afrika med den inställningen.

Gött! Noterat!
Hade du något ontopic att säga?

P.S.Värt att påpeka så är det inte en stackars mobilförsäljare som kommer åka på skiten utan en av europas största och rikaste telecom bolag (orange).
Samt att det hela har med att göra att rent praktiskt så är det en mardröm för mig att lösa avbetalningarna för att efterblivna Rumänien varken kör internetbank eller autogiro, utan jag måste vara på plats för att betala varje månad vilket är lite svårt när jag flyttar.
Senast redigerad av Sollz 2011-12-30 kl. 03:50.
Citera
2011-12-30, 05:32
Bannlyst
Citat:
Gött! Noterat!
Hade du något ontopic att säga?

P.S.Värt att påpeka så är det inte en stackars mobilförsäljare som kommer åka på skiten utan en av europas största och rikaste telecom bolag (orange).
Samt att det hela har med att göra att rent praktiskt så är det en mardröm för mig att lösa avbetalningarna för att efterblivna Rumänien varken kör internetbank eller autogiro, utan jag måste vara på plats för att betala varje månad vilket är lite svårt när jag flyttar.
jo troligt, jag antar du kan fixa deras skontonummer o betala in på?
Citera
2011-12-30, 09:37
Medlem
Snösparvs avatar
Citat:
snösparv: Skall beloppet inte överstiga ett visst värde för att man skall gå den vägen?

Det är nog bara Orange som kan svara på det, generellt sett brukar väldigt många inkassobolag driva in 1kr åt sina kunder. Kontaktar dom Intrum och vill få 1kr indrivet kommer Intrum gladeligen ta sig an uppdraget eftersom det är så mycket avgifter i inkassobranchen.
1kr blir 1000kr ganska snabbt.

Tänk dock på att detta förfarande kommer innebära väldigt höga kostnader för dig. Förmodligen kommer du få ett krav på minst det dubbla när alla avgifter och räntor lagts på och du är hemma i Svedala igen. Det kan också vara så att det är lugnt i fem år och sedan får du ett krav på beloppet eftersom i alla fall i Sverige kan fodringar säljas vidare. Om inte Orange har något intresse/ork/kunskap att driva in skulden kan dom sälja den för säg 60% till någon gam som sedan jagar dig.
Jag rekommenderar dig starkt att försöka göra så rätt som möjligt i det här läget. Det är inte värt att hamna i skiten imorgon, om 5 år eller 8 år för den där gamla rumänska mobilskulden.

Försök förhandla med dem om att lösa bort det eller något, förklara att du kommer flytta från rumänien och försök vara artig och ärlig istället. Fick jag ge ett ekonomiskt råd till hela befolkningen så är det defintivit att göra sitt yttersta för att undvika inkassobolagen.
Citera
2011-12-30, 12:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Och du är helt jävla säker på att Orangeförsäljaren som du ska sno mobilen i inte är ett franchise eller är en återförsäljare?

Eller är du lika jävla dum så att du tror om du går in och snor något på en ICA-butik så snor du saker ifrån den stora rika ICA-koncernen och inte den stackars privatpersonen som faktiskt råkar äga ICA-butiken.
Citera
2011-12-30, 15:47
Medlem
Citat:
Och du är helt jävla säker på att Orangeförsäljaren som du ska sno mobilen i inte är ett franchise eller är en återförsäljare?

Eller är du lika jävla dum så att du tror om du går in och snor något på en ICA-butik så snor du saker ifrån den stora rika ICA-koncernen och inte den stackars privatpersonen som faktiskt råkar äga ICA-butiken.

Kan du hålla dig on-topic?
åka fast eller ej är frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här