Citat:
Ursprungligen postat av qoC
Man ska inte glömma att vetenskap ofta är teorier och även förklaras i modeller. Det är inte alltid helt utrett hur korrekta de är än. Nu vet jag inte hur väl evolutionsteorin är fastställd men den får väl anses verka trolig iaf. Så vetenskapsmän får visst ifrågasättas, och det är deras uppgift att försöka bevisa sina teorier eller i varje fall visa vilka användningsområden de har.
Newton sa att det finns en gravitationskraft, sedan kom Einstein och sa att det inte gör det, utan det är den krökta rumtiden. Men vi fortsätter vardagligt att tala som om det finns en gravitationskraft och räkna på Newtons sätt.
Jo men vad jag vill betona är att teorier är
synsätt, de är inte absoluta sanningar. Om jag säger såhär, tror du att vi "egentligen" är uppbyggda av de partiklar som bekrivs av partikelfysiken?
Vad jag skulle säga är att det är ett sätt att dela upp världen (hur du gör det är mer eller mindre godtyckligt t.ex definierar du elektroner som vågor eller partiklar osv) och beskriva den, vilket kan vara användbart osv men det är inte absolut sant eller det enda rätta synsättet.
(men vill man vara en anal person så varsågod; jag tycker bara att det kan vara lite synd - men alla kan inte vara likadana)