• 1
  • 2
2011-12-28, 02:33
Medlem
Greluches avatar
Jag pratar flytande franska (bott i Frankrike i 4,5 år) och nu har jag fått ett erbjudande om att hjälpa en gymnasietjej på traven med franskan (på avancerad nivå) en eller två gånger i veckan. Jag har ingen undervisningserfarenhet. Jag är däremot duktig på att förklara så att andra förstår och delar mina kunskaper med glädje, så jag vet att jag kommer göra ett bra jobb. Hur mycket är rimligt att ta betalt per gång, om vi säger att varje "pass" är 90 min? Hennes föräldrar har frågat hur mycket jag vill ha. Har kollat på diverse sajter som säljer läxhjälp och det varierar mellan 450-650 kr.
Citera
2011-12-28, 02:35
Medlem
annoyingoranges avatar
du ska ta betalt i natura!
Citera
2011-12-28, 02:38
Medlem
Fyllefyllots avatar
Kärnfrågan är väl om du ska ta det svart.

Sen om du pratar flytande franska, ja jag vet inte jag. Jag anser att jag kan prata flytande svenska men inte fan har jag kunskap så det räcker om hur språkuppbyggnad osv fungerar i teorin.

450-650 låter mycket för 90 minuter, jag menar, jämför det med en "vanlig människa med ett vanligt jobb" men det beror ju på, såklart.
Citera
2011-12-28, 02:39
Medlem
r0starNs avatar
Men sen om hon lär sig tillräckligt av det är en annan femma, men du skriver ju att du är pedagogisk. Hade jag vart hennes föräldrar hade jag inte betalat fullt pris om hon inte klarar proven. Men det är bara jag. Men runt 400kr/gång är väl något att utgå ifrån.
Citera
2011-12-28, 02:39
Medlem
Beror ju på om du har tänkt betala skatt för det eller inte...
Citera
2011-12-28, 02:40
Medlem
knullklassons avatar
Svart eller vitt? Rent spontant känner jag att du är värd 500 spänn per lektion, efter skatt, om det nu är vitt.
Citera
2011-12-28, 02:55
Medlem
Greluches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Kärnfrågan är väl om du ska ta det svart.

Sen om du pratar flytande franska, ja jag vet inte jag. Jag anser att jag kan prata flytande svenska men inte fan har jag kunskap så det räcker om hur språkuppbyggnad osv fungerar i teorin.

Jag skulle inte heller kunna lära ut svenska tror jag, men jag har läst franska på en skola, så eftersom jag själv fått lära mig språket med alla dess regler på det viset tror jag mig kunna repetera det till andra så att de förstår. Svenska har jag ju bara lärt mig genom att härma alla andra sen födseln. Brydde mig aldrig om att försöka fatta/lyssna när svenskaläraren pratade om meningsbyggnad och annat. Svenska är så jävulskt inkonsekvent som språk så fattar noll när det kommer till regler.

Nej blir nog svart skulle jag tro, om jag förstått saken rätt.
Citera
2011-12-28, 03:37
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greluche
Jag skulle inte heller kunna lära ut svenska tror jag, men jag har läst franska på en skola, så eftersom jag själv fått lära mig språket med alla dess regler på det viset tror jag mig kunna repetera det till andra så att de förstår. Svenska har jag ju bara lärt mig genom att härma alla andra sen födseln. Brydde mig aldrig om att försöka fatta/lyssna när svenskaläraren pratade om meningsbyggnad och annat. Svenska är så jävulskt inkonsekvent som språk så fattar noll när det kommer till regler.

Nej blir nog svart skulle jag tro, om jag förstått saken rätt.

Samma med mig, min skriftliga svenska är antagligen bättre än 95% av användarna på flashback men likväl känner jag att "nej, jag är nog inte bra nog för att kunna lära ut det här".

Men grundfrågan var ju som sagt, är det betalt i svar eller vitt?

Sen kan man ju fråga sig själv, bara för att man kan franska (som jag tror mig själv kunna Svenska) så är det ett jävla steg att kunna lära någon svenska. Att kunna flytande är liksom "bara för dig", så att säga.
Citera
2011-12-28, 03:57
Medlem
PositiveNegatives avatar
Jag tycker att 400 kr svart är rimligt då du saknar pedagogisk utbildning.
Citera
2011-12-28, 13:47
Medlem
Greluches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Samma med mig, min skriftliga svenska är antagligen bättre än 95% av användarna på flashback men likväl känner jag att "nej, jag är nog inte bra nog för att kunna lära ut det här".

Men grundfrågan var ju som sagt, är det betalt i svar eller vitt?

Svart!
Citera
2011-12-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PositiveNegative
Jag tycker att 400 kr svart är rimligt då du saknar pedagogisk utbildning.
Du tycker att en person utan pedagogisk utbildning är värd en timlön på 267kr? Där håller jag nog inte med dig...
Citera
2011-12-28, 19:12
Medlem
libbens avatar
250 kr för 90 minuter låter väl rimligt. Lättare att få ut fler "lektioner" av dig. Viktigaste är ju att få någon att öva franskan med hela tiden. Köra högläsning fungerar inte.

Ta ett lägre pris för hel session och försök få in fler sessioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in