• 3
  • 4
2011-12-29, 20:04
Medlem
Varför, i hela helvetet, antar du att vår tillvaro har ett syfte????????????? Det är någon sorts religiös kvarleva. Förut trodde man att någon gud skapade en, och gav ens liv mening. Sedan upptäckte man att gud är en skröna, men folk verkar fortfarande anta att det fanns en uttänkt anledning till att man existerar... Nej, det bara blev så.
Senast redigerad av Skurte 2011-12-29 kl. 20:08.
Citera
2011-12-29, 20:14
Medlem
Hellecasters avatar
Ja jag tror att vi är rädda för att inse hur små och obetydliga vi är.

Den mänskliga rasen har bara existerat i nuvarande form i extremt kort tid och kommer att försvinna ut i glömskan igen på ett eller annat sätt om inte alltför länge.
Att då tro att vår existens har en mening är att förhäva oss själva.

Det är lika bra att inse att vi finns här just nu i denna form p.g.a ett antal lyckliga kemiska tillfälligheter och det finns ingen annan mening med livet än för våra gener att kopiera sig själva för att färdas in i framtiden.
Citera
2011-12-29, 23:54
Medlem
doedskarpens avatar
Det är en felaktig fråga, eftersom den utgår ifrån att det existerar en mening.
Citera
2011-12-30, 18:29
Medlem
SummerWines avatar
Jag har tänkt så mycket på det och insett att jag i princip bara blir galen av att göra det så nu försöker jag låta bli för att behålla min sinnesfrid.
Citera
2011-12-31, 00:19
Medlem
Passepartouts avatar
Jag existerar för att med mina sinnen undersöka hur det är att vara människa.
Rätt så kul jobb faktiskt..
Citera
2011-12-31, 08:42
Medlem
christerys avatar
Men, har ni inte klurat ut det ännu? jag funderar på vad som fanns före big bang istället.

Förökas, sprida sig, överleva. Därför finns vi. Det finns inte nån djup filosofi bakom detta. Vi bidde bara, ett av naturens många misstag. Detta rättar till sig om några hundra år, på samma sätt som dinosaurierna fick stiga av ledarstolen. Men vi kommer att förinta oss själva, fertilitensjunker pga att vi har varit fiffiga med mjukgörare i plaster osv. Ner i grundvattnet med dessa och...
Citera
2011-12-31, 12:15
Medlem
Enigms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annoyingorange
det finns ingen gud och det finns ingen mening med livet

Du skapar din egen mening. Om du verkligen tror att det inte finns någon mening med något i ditt liv så varför har du inte begått självmord? Om du lever för att du tycker att det är kul är du ju en hycklare eftersom du då ändå anser att det finns en viss mening att leva. För att leva för lycka och välmående måste ju ändå betyda någonting för dig eftersom du gör det?

Lever du för att du är för feg för att ta ditt liv är du rädd att det kan finnas något större än vårat jordliga liv annars vore det ju nemas problemas att bara hoppa från en bro eftersom det bara blir ingenting sen men eftersom du skriver här hycklar du även i tesen att du tror att det är 100% säkert att det inte finns något övernaturligt eller kanske en viss möjlighet att detta liv inte är allt.

Säger inte att våra liv har något högre syfte i den grad att vi påverkar universum eller att varje individ har ett speciellt kall. Vi är ett sandkorn i öknen om ens det men tycker man verkligen till 100% att livet är meningslöst så ser jag inte hur man orkar leva dag in och dag ut om man ändå inte har lite hopp om ett meningsfullt liv.
Senast redigerad av Enigm 2011-12-31 kl. 12:17.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in