• 1
  • 2
2011-12-27, 19:31
Medlem
SwingKidds avatar
Finns det någon annan stad eller något samhälle/by man kan bo i och pendla till Köpenhamn?? Om man inte vill bo i Malmö finns det någon annan stad eller by som man kan bo i då? Det går bra att inte bo så centralt, det är inte så viktigt. Var är det lättast att få bostad i Skåne någonstans (inte Rosengård)?
Citera
2011-12-27, 19:40
Medlem
Bostad i västra Skåne är inte det lättaste, framför allt i städerna. Din bästa chans är att få bostad i någon ort utanför de större orterna som t.ex Staffanstorp. Lite längre pendling, kräver ju att du tar buss in till Malmö eller Lund för att sen ta tåg därifrån. Om du ska pendla mellan Köpenhamn och Skåne med tåg så kan du bo i Malmö, Lund eller Eslöv utan att du ska behöva pendla för långt eller behöva ansluta med buss. Av de tre alternativen så är Lund det enda vettiga i min bok, men det är inte lätt att få en vettig lägenhet i Lund.
Citera
2011-12-27, 19:48
Medlem
SwingKidds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caper
Bostad i västra Skåne är inte det lättaste, framför allt i städerna. Din bästa chans är att få bostad i någon ort utanför de större orterna som t.ex Staffanstorp. Lite längre pendling, kräver ju att du tar buss in till Malmö eller Lund för att sen ta tåg därifrån. Om du ska pendla mellan Köpenhamn och Skåne med tåg så kan du bo i Malmö, Lund eller Eslöv utan att du ska behöva pendla för långt eller behöva ansluta med buss. Av de tre alternativen så är Lund det enda vettiga i min bok, men det är inte lätt att få en vettig lägenhet i Lund.

Eslöv lät intressant. Vad är felet där?
Citera
2011-12-27, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SwingKidd
Förmodligen inget större fel men det ligger ännu längre ifrån än vad lund gör!
Citera
2011-12-27, 21:16
Medlem
Citat:

Eslöv är en allmänt avslagen och tråkig stad och det bor en hel del konstigt folk där. Överlag avger Eslöv en stark vibb av bonnighet och gammal industri. Dock ska väl påtalas att det är en ganska lugn och säker stad.
Citera
2011-12-28, 00:10
Medlem
wääuus avatar
Öresundstågen går ju hela vägen från Göteborg till Köpenhamn. Se till att bo nära någon av tågstationerna som tågen passerar, då behöver du bara lägga till restiden mellan din station och Malmö.

Sen kan du ju ta vägen via båtarna i Helsingborg och åka tåg från Helsingör.
Citera
2011-12-28, 01:27
Medlem
Leauqis avatar
Ska man jobba i norra delarna av Köpenhamn så går det bra mycket snabbare att ta sig dit från Helsningborg via Helsingör än från Malmö

Eslöv är en bra håla att sova i när man inte jobbar, Jag med många andra utnyttjar Eslöv just som förort till Lund/Malmö. Som inflyttad tycker jag inte att stadens invånare är inte såvärst bonniga men två meter utanför stadsgränsen kan du, även här, träffa på lätt inavlade individer vars universum kretsar kring en traktor.
I Eslöv bör du undvika området Berga (bostadsenklav i ett industiområde) men i övrigt är det lugnt och städat och folk sköter sitt.
Kruxet med Eslöv är bara ett direkttåg i timmen under rusningstid mot Köpenhamn, övrig tid måste man byta i Malmö eller Lund. (Restid ca 1 timme)

Landskrona har också tåg till Köpenhamn. Staden har dock ett till viss del förtjänat dåligt rykte (men kan knappast vara sämre än Malmö).

Gillar man att åka tåg kan man bo i Hässleholm också. Skulle gissa på att det tar 1timme 20 minuter mellan Hässleholm C och Hovedbanegården. Kan man jobba off-line under restiden kan det ju funka. Det går dessutom två direkttåg i timmen däremellan (ett mer än Eslöv).

I Eslöv och Hässleholm är det hyggligt lätt att hitta bra boende till rimligt pris. I Landskrona (så vitt jag vet) gapar lägenheter tomma.
Lund, Malmö eller Helsingborg är dock att rekommendera generellt för den som vill pendla över sundet.
Citera
2011-12-28, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leauqi
Ska man jobba i norra delarna av Köpenhamn så går det bra mycket snabbare att ta sig dit från Helsningborg via Helsingör än från Malmö

Eslöv är en bra håla att sova i när man inte jobbar, Jag med många andra utnyttjar Eslöv just som förort till Lund/Malmö. Som inflyttad tycker jag inte att stadens invånare är inte såvärst bonniga men två meter utanför stadsgränsen kan du, även här, träffa på lätt inavlade individer vars universum kretsar kring en traktor.
I Eslöv bör du undvika området Berga (bostadsenklav i ett industiområde) men i övrigt är det lugnt och städat och folk sköter sitt.
Kruxet med Eslöv är bara ett direkttåg i timmen under rusningstid mot Köpenhamn, övrig tid måste man byta i Malmö eller Lund. (Restid ca 1 timme)

Landskrona har också tåg till Köpenhamn. Staden har dock ett till viss del förtjänat dåligt rykte (men kan knappast vara sämre än Malmö).

Gillar man att åka tåg kan man bo i Hässleholm också. Skulle gissa på att det tar 1timme 20 minuter mellan Hässleholm C och Hovedbanegården. Kan man jobba off-line under restiden kan det ju funka. Det går dessutom två direkttåg i timmen däremellan (ett mer än Eslöv).

I Eslöv och Hässleholm är det hyggligt lätt att hitta bra boende till rimligt pris. I Landskrona (så vitt jag vet) gapar lägenheter tomma.
Lund, Malmö eller Helsingborg är dock att rekommendera generellt för den som vill pendla över sundet.

Det där med att det går snabbare att åka till norra Köpenhamn via färjorna i Helsingör stämmer ju inte om du bor söder om Landskrona. Finns väl inte en människa i Malmö som tar sig till Köpenhamn via Helsingborg?

Pendlade från Lund till Köpenhamn (Brøndby strand) ett tag och där tycker jag gränsen går. Att åka från Hässleholm till Köpenhamn varje morgon och kväll låter helt fruktansvärt om jag ska vara ärlig.
Citera
2011-12-28, 09:31
Medlem
Trinnits avatar
Skulle aldrig bosätta mig i Landskrona. Eslöv och Hässloholm ligger på tok för långt bort från Malmö för att det ska rekommenderas ur pendlingssyfte. Men visst, kan man resa på arbetstid fungerar det kanske, men jag skulle inte vilja resa den sträckan dagligen på ledig tid.

Lund är det ideala, om du kan få tag på en lägenhet där. Trevlig stad, bara marginellt längre sträcka med tåget. Finns även småorterna på väg till Lund tex Burlöv, Arlöv, Hjärup, som är lätta för att ta sig in till Malmö. Staffanstorp om man kan leva med ett byte från buss till tåg i Malmö/Lund. Svedala har tåg in till Malmö. Oxie likaså. Söderut har du även Skurup på tågsträckan, runt 30-40 min från Malmö (så det är också lite långt bort) med tåg som går direkt över sundet, men jag är osäker på hur ofta de går.

Bosätt dig så nära som möjligt, med så få byten som möjligt, imo, om du ska pendla dagligen. Det kommer du att vara glad för.
Jag skulle faktiskt satsa på något i Malmö nära en station, tex nära Hyllie.
Räkna också med konstanta förseningar på tågen.
Senast redigerad av Trinnit 2011-12-28 kl. 09:37.
Citera
2011-12-28, 13:29
Medlem
SwingKidds avatar
VandenBerg: Jag ska jobba 5 minuter från stoppet Nørreport. Vart skulle gränsen gå för pendling för dig utan att det blir "helt fruktansvärt" då skulle du säga?

Wääuu: Vill inte hålla på att byta utan sätta mig på ett tåg eller en båt och sedan i stort sett vara framme efter 20-50 minuter.

Leaugi: Pratar de riktigt riktigt konstigt där också eller i Eslöv? Kollade på nätet och det verkar ta runt 40-50 minuter och det verkar ganska okej. Jag är van vid den tiden från Stockholm (har väl runt 40 minuter till jobbet just nu). 1,20 h verkar inte jätteskoj så jag hoppar nog Hässleholm. Var ligger Landskrona och hur lång tid tar det till Kbh?

Trinnit: Jag ska inte pendla till Malmö utan till Köpenhamn alltså (Nørreport). När det gäller Burlöv, Arlöv, Hjärup, Svedala, Oxie, Skurup..går det tåg direkt till Köpenhamn från dessa ställen? Hyllie i Malmö vore guld men jag kommer inte kunna köpa förrens om typ 9-10 månader tror jag för man måste väl kunna lägga upp 15% av priset för att kunna få lån till att köpa? Och jag har bara 1 år i bostadskön i Malmö (bostadsyd) så det är ju kört att få någonting därifrån för det är väl som i Sthlm med bostadsköhelvettena. ((
Citera
2011-12-28, 15:43
Medlem
Citat:
VandenBerg: Jag ska jobba 5 minuter från stoppet Nørreport. Vart skulle gränsen gå för pendling för dig utan att det blir "helt fruktansvärt" då skulle du säga?

Ska tilläga att jag inte tog tåget till Köpenhamn, utan körde från Lund varje dag. Antar att det är lite bekvämare och inte tar lika mycket på krafterna om man tar tåget.

Jag skulle väl dra gränsen runt Landskrona om du ska ta bron till Köpenhamn. Skulle du vilja bosätta dig i Helsingborg kan man också ta sig till Köpenhamn relativt snabbt, men då måste du som sagt ta Scandlines-färjorna till Helsingör.

Skulle inte rekommendera Eslöv, Hässleholm och liknande hålor inne i Skåne, utan försök hitta något vid kusten, eller Lund. Landskrona är inte alls så farligt som vissa vill få det till, faktum är att det är en av de vackraste städerna i Sverige, om man då bortser från gettona norr om centrum. Skulle lätt bosätta mig där före Eslöv alla dagar i veckan.

Har inte koll på hur snabbt man tar sig från Trelleborg till Köpenhamn, kanske också kan vara ett alternativ? Annars är väl det solklara valet Lund.
Citera
2011-12-28, 16:25
Medlem
SwingKidds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Ska tilläga att jag inte tog tåget till Köpenhamn, utan körde från Lund varje dag. Antar att det är lite bekvämare och inte tar lika mycket på krafterna om man tar tåget.

Jag skulle väl dra gränsen runt Landskrona om du ska ta bron till Köpenhamn. Skulle du vilja bosätta dig i Helsingborg kan man också ta sig till Köpenhamn relativt snabbt, men då måste du som sagt ta Scandlines-färjorna till Helsingör.

Skulle inte rekommendera Eslöv, Hässleholm och liknande hålor inne i Skåne, utan försök hitta något vid kusten, eller Lund. Landskrona är inte alls så farligt som vissa vill få det till, faktum är att det är en av de vackraste städerna i Sverige, om man då bortser från gettona norr om centrum. Skulle lätt bosätta mig där före Eslöv alla dagar i veckan.

Har inte koll på hur snabbt man tar sig från Trelleborg till Köpenhamn, kanske också kan vara ett alternativ? Annars är väl det solklara valet Lund.

Hur lång tid tar Scandlinesfärjorna då? Hur lång tid tar det totalt att ta sig in i Köpenhamn från Helsingör sen då? Jo jag vill nog helst vara vid kusten. Det tar 1.10 h från Landskrona vilket är i svettigaste laget. Fint ställe dock verkar det vara på bilder som man kan se på google. Trelleborg också. Men T. funkar inte..går inga direkt tåg till Köpenhamn. Allra bäst vore som sagt Lund eller Malmö. Men det verkar ju omöjligt att kunna hitta nått där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in