• 1
  • 2
2011-12-27, 17:55
Medlem
Disken blir inte alltid ren, och det blir vitgenomskinliga beläggningar lite här och var på disken.

Ingen aning om jag har hårt vatten, men det blir kalkavlagringar ganska lätt så jag antar att vattnet är lite hårt (innehåller mycket mineraler, främst kalcium och magneisum joner har jag för mig?).

Vad är det för salt man skall ha? Fungerar natriumklorid, alltså vanligt koksalt? Finkornigt, grovkornigt? Borde inte spela någon roll om det ändå skall lösas i vattnet, eller vad det nu är för vätska, som fanns i behållaren? Hur mycket salt skall man hälla i?
Senast redigerad av kundvagnen 2011-12-27 kl. 17:57.
Citera
2011-12-27, 18:01
Medlem
Får du kalkavlagringar så är väl ett kalkfilter det bästa? Bor du i hyresrätt bör detta vara något hyresvärden ska fixa.
Citera
2011-12-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Vad är det för salt man skall ha? Fungerar natriumklorid, alltså vanligt koksalt? Hur mycket salt skall man hälla i?

Ja, vanligt koksalt. Bara att fylla behållaren. Maskinen har ett jonbytarfilter som byter ut kalciumjonerna mot natriumjoner.
Citera
2011-12-27, 18:22
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Disken blir inte alltid ren, och det blir vitgenomskinliga beläggningar lite här och var på disken.

Ingen aning om jag har hårt vatten, men det blir kalkavlagringar ganska lätt så jag antar att vattnet är lite hårt (innehåller mycket mineraler, främst kalcium och magneisum joner har jag för mig?).

Vad är det för salt man skall ha? Fungerar natriumklorid, alltså vanligt koksalt? Finkornigt, grovkornigt? Borde inte spela någon roll om det ändå skall lösas i vattnet, eller vad det nu är för vätska, som fanns i behållaren? Hur mycket salt skall man hälla i?

Finns särskilt diskmaskinssalt som kostar nån tia per paket. Det är extra rent salt just för diskmaskiner. Även om det är vatten i behållaren så ska du fylla på tills det är fullt. Har du inte
haft salt i ett på ett tag så tar det några diskar innan du ser resultatet, men sen blir det rent.
Diskmaskinen mår också bättre med salt för då försvinner avlagringar i munstycken osv...
Citera
2011-12-27, 19:13
Moderator
Tystnads avatar
Tvivlar på detta beror på att det inte är salt i maskinen ,vattnets hårdhet brukar sällan inverka.

Var spolarmarna blockerade så att de inte kunde rotera?
Är alla silarna ordentligt rena? Sitter de på plats?
kolla spolarmarnas spolhål så dom ej är igentäppta av skit för då roterar dom dåligt eller inte alls.
Använder du sköljmedel ? och i rätt dos

Till sist: använd INTE eco/sparprogrammet då dessa program snålar så med vatten att disken sällan blir riktigt ren ,rent miljömupps påhitt.
Senast redigerad av Tystnad 2011-12-27 kl. 19:15.
Citera
2011-12-27, 19:54
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tvivlar på detta beror på att det inte är salt i maskinen ,vattnets hårdhet brukar sällan inverka.

Var spolarmarna blockerade så att de inte kunde rotera?
Är alla silarna ordentligt rena? Sitter de på plats?
kolla spolarmarnas spolhål så dom ej är igentäppta av skit för då roterar dom dåligt eller inte alls.
Använder du sköljmedel ? och i rätt dos

Till sist: använd INTE eco/sparprogrammet då dessa program snålar så med vatten att disken sällan blir riktigt ren ,rent miljömupps påhitt.

Då har du nog inte varit med om hårt vatten. Självklart blir diskresultatet sämre om man inte använder avhärdningssalt där det är hårt vatten. Saltet gör vattnet mjukare och gör så att avlagringar löser sig lättare!
Citera
2011-12-28, 07:46
Bannlyst
här kommer en hårdhetskarta
http://emanco.se/tvattrad/vattenhardhet.html
Citera
2011-12-28, 08:08
Medlem
SparkMans avatar
Jag har fått tipset om att vanligt grovsalt går lika bra som specialsaltet elgiganten försökte pracka på mig när jag köpte diskmaskin för ett par år sedan
Citera
2011-12-28, 10:48
Medlem
Hmm, svårt att avgöra var jag bor på kartan.

Antingen har jag mjukt, eller medel.

Det är väl ingen nackdel att ha i salt, trots om man har mjukt vatten?
Citera
2011-12-28, 12:43
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Då har du nog inte varit med om hårt vatten. Självklart blir diskresultatet sämre om man inte använder avhärdningssalt där det är hårt vatten. Saltet gör vattnet mjukare och gör så att avlagringar löser sig lättare!

Nej du har rätt ,jag har inte varit hos någon kund som haft hårt vatten då det geografisk enligt greenfighters karta ( tack för denna länk Greenfighter ! ) är mjukt vatten.

Men dom handhavande "fel" jag räknade upp står för merparten av dom "fel anmälningar" jag får därför är det enklast att kolla dessa först.
Tyvärr sköter många sina diskmaskiner för dåligt ( inte alls! ) vilket gör att dessa fel uppstår.

Bara en sådan sak som att övre spolarmen inte är fastsatt (har lossnat från korgen) och kunden inte orkar trycka fast detta klart synliga och märkbara "fel" gör ju att det står en stor stråle rakt ut från bakväggen eftersom spolarmen inte går emot ,självklart roterar ju inte över spolarmen samt den undre knappt alls pga tryckfallet
Citera
2011-12-28, 18:08
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Jag har fått tipset om att vanligt grovsalt går lika bra som specialsaltet elgiganten försökte pracka på mig när jag köpte diskmaskin för ett par år sedan

Läs mitt tidigare inlägg. Och skillnaden mellan att köpa ett paket diskmaskinssalt i en vanlig affär
jämfört med vanligt grovsalt är försumbart. Jag köpte 1,5 kg diskmaskinssalt i en affär för 15 kr och det räcker minst ett år!

Glöm dessutom Elgigantens och andra affärskedjors skojarmetoder, naturligtvis vill dom skörta upp dig!
Citera
2011-12-28, 20:04
Medlem
kakburks avatar
Jag har hört att om man använder salt där man inte behöver (Mjukt vatten) samtidigt som man kör maxtemperatur så kan man få missfärgade glas, troligen på grund av natriumöverskott.
Det ska till och med vara så att vissa glas inte går att få rena igen.

Den som sa detta till mig har jobbat på kundsupport för vitvaror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in