• 1
  • 2
2011-12-27, 05:11
Bannlyst
Sen en tid tillbaka har jag tyckt att det varit trevligt med ett par cigg när jag är ute med polare.. tycker det smakar bäst när man är ute i kylan och när man käkat nånting, efter det så tycker jag det smakar bra med en cigg... detta händer väl kanske nån enstaka gång i månaden.. så finns det nån risk att man kan bli beroende om man håller på så? jag är inte ute efter att bli beroende, jag tycker bara det är trevligt att ta en cigg ihop med nån kompis sådär ibland när man är ute i kylan.
Citera
2011-12-27, 05:15
Medlem
Det beror ju helt och håller på dig själv... Att du frågar här är kanske ett tecken på att du bör avstå, eftersom du är så pass osäker.

Själv kan jag ta en cigg när jag är ute och promenerar med en polare. Blir ungefär 10 cigg i månaden, max. Men däremot känner jag aldrig ett sug efter det, kanske för att jag är så slö så jag inte vill "tvingas" att gå ut hela tiden? jag är rätt lat av mig :P
Citera
2011-12-27, 05:26
Medlem
phZss avatar
För att bli beroende så måste du röka varje dag i flera månader (så var det för mig i alla fall, antar att det är olika för alla). Feströka eller någon gång ibland sådär skadar absolut inte. Du behöver inte vara orolig.
Citera
2011-12-27, 05:32
Medlem
ZlatanManias avatar
Nja..Enligt mej så är det okej men det är väldigt individuellt när man blir beroende osv. Känner du enbart ett litet behov av cigarreter efter ett tag så bör du ju sluta, Men om du röker för ofta så kommer det ju självklart att bli rutin så rök inte allt för ofta!
Citera
2011-12-27, 05:54
Medlem
GlennGlenns avatar
Det är så det börjar kompis låt bli och lev sunt istället.
Citera
2011-12-27, 05:58
Medlem
TheGamers avatar
Ett beroende är när du känner ett sug efter en viss grej, tex cigaretter.

Alla har olika gränser när dom blir beroende, vissa blir det lätt, andra svårt och nej, jag kan med garanti säga att man blir inte beroende för att man rökt två bloss även om fjortisar tror det - så starkt är inte tobak.

Oftast skapas ett beroende pga en sorts stagnation, du gör samma sak i en viss process, tex:

1. Ut på promenad
2. tänder en cigg
3. Går klart promenaden
4. "belönar" dig med en cigg igen

och så här gör du varje gång du tar en promenad kanske 2 gånger i veckan - då förknippar din hjärna sakta men säkert att ciggen "tillhör" promenaden, sen hur länge det tar innan du fastnar, det är individuellt och kan endast du svara på.

Dock håller jag med GlennGlenn

Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn
Det är så det börjar kompis låt bli och lev sunt istället.

då jag hade också den inställning att "ibland" kan man belöna sig själv och ja, det sluta i ett beroende som satt blott endast i 6-8 månader innan jag börja bryta upp mönstret och är fri nu från rökandet, snusar dock.

Sen att röka skadar dina lungor som fan, sportar en del och märktes snabbt utav min prestation när jag rökte.

Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
Precis, det är hela problemet. Snart kommer TS inte kunna ta en promenad utan att känna "fan vad skönt det hade varit med en cigg nu". Det är samma sak med kaffet osv, eftersom man associerar de olika sysslorna med nikotinsuget.

Japp, bra sagt! Jag flummar lätt till det när jag är trött.
Senast redigerad av TheGamer 2011-12-27 kl. 06:04.
Citera
2011-12-27, 05:59
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer

Alla har olika gränser när dom blir beroende, vissa blir det lätt, andra svårt och nej, jag kan med garanti säga att man blir inte beroende för att man rökt två bloss även om fjortisar tror det - så starkt är inte tobak.

Oftast skapas ett beroende pga en sorts stagnation, du gör samma sak i en viss process, tex:

1. Ut på promenad
2. tänder en cigg
3. Går klart promenaden
4. "belönar" dig med en cigg igen

och så här gör du varje gång du tar en promenad kanske 2 gånger i veckan - då förknippar din hjärna sakta men säkert att ciggen "tillhör" promenaden, sen hur länge det tar innan du fastnar, det är individuellt och kan endast du svara på.

Precis, det är hela problemet. Snart kommer TS inte kunna ta en promenad utan att känna "fan vad skönt det hade varit med en cigg nu". Det är samma sak med kaffet osv, eftersom man associerar de olika sysslorna med nikotinsuget.
Citera
2011-12-27, 08:44
Medlem
boksidans avatar
Finns inte så mycket att tillägga. Ts håller helt klart på att bli beroende då han har skapat en fb-tråd.

Gör dig själv en tjänst och skit i ciggen, innan det blir allt för svårt bryta mönstret
Citera
2011-12-27, 08:54
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Skulle snarare säga att ett beroende är när du inte kan motstå suget.

Själv anser jag feströkare vara ett sorgligt släkte, men för att hålla topic bör det knappast vara skadligt i högre mån än vad själva festandet är, såtillvida det inte är fest varje dag..
Citera
2011-12-27, 09:48
Medlem
SiSeniors avatar
"Beroenden" existerar inte. De människor som kallar sig "beroende" saknar självkännedom och framför allt själv disciplin.
Vill du inte börjar röka, så ska även du kunna motstå.
Citera
2011-12-27, 11:28
Medlem
Citat:

blalbla

Detta är fel. Du är beroende av en substsans när du inte kan sluta utan att må dåligt, alltså precis som DrJanItor säger när man inte kan motstå suget. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Beroende)

TS ta och feströk ibland, du dör nog en dag av nåt annat

Men bli inte beroende, det är jävligt vekt.
Senast redigerad av fref 2011-12-27 kl. 11:32.
Citera
2011-12-27, 12:22
Medlem
KingRats avatar
Jag brukar också ta en cigg då och då när jag är ute med polarna och dricker. Själv ser jag på det på följande sätt: Det är OK så länge man själv har kontroll över det, och inte tvärtom.

Som tidigare nämnt tar det flera månader innan man blir fysiskt beroende av cigg, men det går jävligt mycket snabbare att bli psykiskt beroende. Om man röker varje gång man dricker dröjer det inte länge innan man saknar den där ciggen rejält när man är ute och krökar. Så ser jag på det iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in