Ett beroende är när du känner ett sug efter en viss grej, tex cigaretter.
Alla har olika gränser när dom blir beroende, vissa blir det lätt, andra svårt och nej, jag kan med garanti säga att man blir inte beroende för att man rökt två bloss även om fjortisar tror det - så starkt är inte tobak.
Oftast skapas ett beroende pga en sorts stagnation, du gör samma sak i en viss process, tex:
1. Ut på promenad
2. tänder en cigg
3. Går klart promenaden
4. "belönar" dig med en cigg igen
och så här gör du varje gång du tar en promenad kanske 2 gånger i veckan - då förknippar din hjärna sakta men säkert att ciggen "tillhör" promenaden, sen hur länge det tar innan du fastnar, det är individuellt och kan endast du svara på.
Dock håller jag med
GlennGlenn
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGlenn
Det är så det börjar kompis

låt bli och lev sunt istället.
då jag hade också den inställning att "ibland" kan man belöna sig själv och ja, det sluta i ett beroende som satt blott endast i 6-8 månader innan jag börja bryta upp mönstret och är fri nu från rökandet, snusar dock.
Sen att röka skadar dina lungor som fan, sportar en del och märktes snabbt utav min prestation när jag rökte.
Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
Precis, det är hela problemet. Snart kommer TS inte kunna ta en promenad utan att känna "fan vad skönt det hade varit med en cigg nu". Det är samma sak med kaffet osv, eftersom man associerar de olika sysslorna med nikotinsuget.
Japp, bra sagt! Jag flummar lätt till det när jag är trött.