2011-12-27, 00:36
Medlem
scarybuus avatar
Hej gott folk!

Tror ni att inom en snar framtid, låt säga 100 år, kommer att kunna koppla "upp" ett medvetande och låt säga lagra det på något sätt? Likt Matrix ungefär

Det är väldigt stora moraliska såväl som tekniska områden som måste täckas för att klara det, men är det teoretiskt möjligt?

Hittade inte så mycket svenska skrifter om det men här är en http://www.df.lth.se/~triad/book/virtuell.html.

Utvecklingen rent historiskt sätt har gått sjukt fort ur ett tekniskt perspektiv, men förutsättningarna för att detta skall lyckas krävs då även att man förstår hjärnan till 100 % inte sant?? Och detta gör vi väl i dagsläget inte??

Jag får ändå känslan av att vi kommer se häpnadsväckande saker hända med nätet och tekniken i framtiden, men tror ni att man exempelvis kommer kunna koppla upp medvetandet och att då hjärnans signaler integreras med en dator som kan skicka och ta emot dessa således styra om medvetandet över till en virtuell verklighet??

Kanske låter sjukt men är det teoretiskt möjligt ? Finns det isf artiklar om ämnet??
Citera
2011-12-27, 04:59
Medlem
Stig-Britts avatar
Finns en del att läsa här.
Citera
2011-12-27, 09:33
Medlem
Ja, det tror jag vi kommer att kunna göra inom 50 år.
Citera
2011-12-27, 12:41
Medlem
scarybuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Finns en del att läsa här.

Najs, hur tror ni det kommer gå till rent praktiskt?? Sätter man på sig en hjälm som snappar upp hjärnvågorna?? Kommer vad som helst bli möjligt att utöva i denna virtuella värld som någon skapat??
Citera
2011-12-27, 13:20
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Hjärnan är enormt kompicerad i det att det handlar inte bara om en ofantlig mängd neuroner utan även hur de interagerar relativt varandra. Det räcker således inte att bara ha en 'oändligt kraftfull' dator/neuralt nätverk, utan man måste förstå funktionerna till fullo.

Hjärnan är inte ens speciellt snabb vad gäller signalerna - det är kombinationen av parallella 'kommandon', deras återkoppling och hierarkistruktur som gör hjärnan så sjukt bra på det den gör. Det är också däri svårigheten att 'kopiera' den ligger. Det går inte med brute-force, och det är inte riktigt hårdvaran vi saknar, utan kartläggningen.

Däremot, och det har varit uppe i andra trådar om "VR" - så ligger nog lösningen (om man ser det från det perspektivet) långt närmare i att LURA hjärnan att det vi ser/gör är verkligt, även om det har skavanker. Det är irrelevant om något beter sig som det "borde" eller ej, om vi uppfattar det som att det gör det. Ta en dröm t ex - ofta helt verklighetsfrånvända men nog tror vi inte sällan att det är på riktigt 'i' själva drömmen. Vill vi skapa en 'matrix' ligger alltså lösningen troligtvis långt närmare än att skapa en perfekt fungerande/agerande/reagerande verklighet. Det räcker med att slänga något halvhafsigt åt hjärnan och medelst diverse substanser få oss att TRO att det är verkligt.
Citera
2011-12-27, 13:45
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Det finns inget som tyder på att vi skulle vara nära en sådan möjlighet. Faktum är att "medvetandet" är ett svart hål inom modern fysik. Vi har helt enkelt ingen aning vad det är, och att försöka sia om framtida landvinningar inom det området blir således endast hypotetiskt och kvalificerade gissningar är i dagsläget omöjliga att göra.
Citera
2011-12-27, 18:09
Medlem
scarybuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det finns inget som tyder på att vi skulle vara nära en sådan möjlighet. Faktum är att "medvetandet" är ett svart hål inom modern fysik. Vi har helt enkelt ingen aning vad det är, och att försöka sia om framtida landvinningar inom det området blir således endast hypotetiskt och kvalificerade gissningar är i dagsläget omöjliga att göra.

Men uppenbarligen bedrivs forskning i ämnet?? Jag vill gärna också dra liknelsen med att de mest vi får se inom sciencefiction filmerna även skapar idéer för folk att faktiskt genomföra dessa. Tänk bara när första filmerna med videosamtal gjordes på rymdskepp pratandes med jorden, nästan allt det har förverkligats idag 30 år senare.

Vad är det som säger att inte "Matrix" liknande kreationer är här inom 20 - 30 år när det redan bedrivs forskning om ämnet i form av brainmapping? Det känns som att liknande saker kommer komma, frågan är om vi kan genomföra det? Är det möjligt?
Citera
2011-12-27, 18:10
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Om vi har tur så finns det ett sätt att beskriva intelligens algoritmiskt på samma sätt som man kan beskriva aerodynamik. Då slipper vi bygga ett medvetande atom för atom. Det är skillnaden mellan att bygga ett flygplan och bygga en molekylär kopia av en fågel för att få tillgång till flygkraft.
Det mesta som skrivs om så kallad Minduploading i Hollywood och i böcker är skräp. Jag rekommenderar Permutation City av Greg Egan för en vansinnig introduktion till några av dom tusentals moraliska problem som associeras med detta.
Citera
2011-12-27, 18:53
Medlem
Sony hade planer på något som hette Real-life Matrix för 4-5 år sedan. De lovade att det skulle kännas som att man var med i spel och filmer. Jag minns att sexindustrin tyckte att det lät spännande i alla fall....
Citera
2011-12-27, 18:56
Medlem
scarybuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Sony hade planer på något som hette Real-life Matrix för 4-5 år sedan. De lovade att det skulle kännas som att man var med i spel och filmer. Jag minns att sexindustrin tyckte att det lät spännande i alla fall....

Har du mer information om detta?? Hur skulle det funka? Känns otroligt om de skulle innebära minduploading? Mer troligt någon form av glasögon eller mask då eller ?
Citera
2011-12-27, 19:00
Medlem
scarybuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarybuu
Har du mer information om detta?? Hur skulle det funka? Känns otroligt om de skulle innebära minduploading? Mer troligt någon form av glasögon eller mask då eller ?

hittade mer information om Sony här: http://www.prisonplanet.com/articles/march2007/080307sonymatrix.htm

Någon som testat denna service? Stod att de skulle komma 2007, jag känner då inte igen det
Citera
2011-12-28, 13:33
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarybuu
Men uppenbarligen bedrivs forskning i ämnet?? Jag vill gärna också dra liknelsen med att de mest vi får se inom sciencefiction filmerna även skapar idéer för folk att faktiskt genomföra dessa. Tänk bara när första filmerna med videosamtal gjordes på rymdskepp pratandes med jorden, nästan allt det har förverkligats idag 30 år senare.

Vad är det som säger att inte "Matrix" liknande kreationer är här inom 20 - 30 år när det redan bedrivs forskning om ämnet i form av brainmapping? Det känns som att liknande saker kommer komma, frågan är om vi kan genomföra det? Är det möjligt?

Jag säger inte att något är omöjligt. Allt jag menar är att vetenskapen för tillfället står helt handfallen inför frågan om vad medvetandet är. Jag tror att det blir nästa stora genombrott, när tidigare filosofiska frågor i ämnet överförs till fysiken. Otroligt fascinerande och spännande, men att gissa när ett paradigmskifte kan komma att ske blir bara okvalificerade gissningar i ett sånt här läge.

Det finns idéer kring hur ett sådant skifte skulle kunna se ut, och jag har tidigare startat en tråd om biocentrism. Än så länge ligger dessa tankar ännu på filosofi- och metafysiknivå däremot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in